Вицепремиерът Караджов: Повече инвестиции, товари и приходи - това е нашата цел за пристанище Варна
Секция: ИКОНОМИКА
13 Октомври 2025 14:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Вицепремиерът Караджов: Повече инвестиции, товари и приходи - това е нашата цел за пристанище Варна

/КРОСС/ Повече товари, повече приходи и повече инвестиции. Това е нашата политика по отношение на пристанище Варна. Тя може да бъде реализирана само с по-добро управление. Варненският порт се нуждае от стратегически партньор, който да го развие като регионален хъб по протежението на Транскаспийския коридор.

Това заяви днес вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов на среща със синдикално представените организации на пристанище Варна. В срещата участваха президентът на КНСБ Пламен Димитров, председателят на НС „Защита" Красимир Митов и представители на КТ „Подкрепа".

Министерството на транспорта и съобщенията работи с Международната финансова корпорация и Европейската банка за възстановяване и развитие по изготвяне на пълен анализ на възможностите за развитие на терминалите Варна-изток, Варна-запад и Фериботния комплекс-Варна. Необходимите инвестиции надхвърлят 500 милиона евро, включително за ново корабно място №18 и възможности за обслужване на кораби с газене до 13,5 метра.

Вицепремирът припомни, че е поел ангажимент да се срещне лично със синдикатите и ръководството на порта, за да обсъдят визията за бъдещето на Варна. „Обещах, че ще дойда лично. Искам раговорът за пристанище Варна да е открит, защото само заедно можем да определим посоката на развитие", заяви министърът.

„Всички искаме най-доброто за пристанището - повече товари и приходи, инвестиции в модерна инфраструктура и техника, както и устойчиво повишаване на доходите на хората, които работят тук", подчерта Караджов. Той допълни, че България десетилетия е подценявала ролята на Варна, но сега е моментът това да се промени. „Варна трябва да стане не само врата на България, а регионален хъб за транзит на стоки към Северна и Западна Европа", каза транспортният министър.

Вицепремиерът даде пример с пристанище Бургас, където след концесията средните заплати са се увеличили с над 230% за десет години. „Когато се инвестира, хората трябва да усещат резултата и в заплащането си", каза министърът.

„Нашата цел е ясна - да запазим държавния интерес, да модернизираме инфраструктурата и да осигурим на Варна бъдеще като съвременно, ефективно и социално отговорно пристанище. Концесията на пристанище Варна не е отстъпване на държавна собственост, а повече инвестиции в него. Това може да стане само чрез постоянен диалог и партньорство между държавата, синдикатите и работещите", допълни той.

Министър Караджов благодари на синдикалните организации за конструктивния разговор и заяви, че пристанище Варна има потенциал да бъде символ на социално отговорно развитие и икономическа сила.

 

ИЗКАЗВАНЕ

на вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов изказване на вицепремиера пред синдикално предсатвените организации на пристанище Варна  

13 октомври 2025 г.

Уважаеми господин Димитров,

Уважаеми представители на синдикатите,

Обещах на ръководството на Пристанище Варна и на синдикатите, че ще дойда лично да представя анализите, които Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие изготвят за развитието на порта. Уви - до края на септември не ги получих. Но не смятам да чакам. Идвам при вас днес, за да говорим открито за пристанището и да споделя моята и на моите колеги визия за неговото бъдеще.

Всички ние в тази зала, вярвам, искаме най-доброто за пристанището. Какво означава това за мен? Първо: повече товарообороти; Второ: Инвестиции в нови кейови места, в модерна и ефективна техника и механизация; Трето: По-високи доходи за хората, които работят тук. Ще се радвам и вие да добавите към този списък - защото визията за Пристанище Варна трябва да се изгради не само от министерството, а заедно с хората, които познават работата на порта отвътре.

Първият, и най-важен, приоритет за мен е осигуряване на повече товари, т.е. на повече бизнес и повече приходи. Как да привлечем нови товари? Ето, това е големият въпрос!

Нека бъдем честни - пристанищата по света са натоварени точно толкова, колкото е икономическата активност на държавите, в които се намират. Колкото и каквито видове товари икономиката има нужда да внесе или да изнесе по море, точно толкова са и обемите на пристанищата в съответната държава. Транзитираните към съседни държави товари обикновено са нищожни по обем. Да, от това правило има и изключения - когато големи карго оператори поемат разработването на нови маршрути по добре утвърдените световни транспортни коридори. Например, защото са по-кратки и по-рентабилни. Тоест, пристанище Варна се нуждае от точно такъв оператор за свой стратегически партньор. Защото Варна се намира върху ключов световен транспортен коридор - "Транскаспийския". Той е и най-късият път между Изтока и Запада. Ето защо вярвам, че  държавата трябва да положи усилия и да привлече опитен международен логистичен оператор, който да добави не само своите знания, умения и опит, но и да насочи нови, транзитни товаропотоци към Варна, за да  го превърне в регионален транзитен хъб.

За съжаление, има и сериозна пречка за това - нашето Черно море днес е зона на военен конфликт. Плаването е ограничено, а застрахователните премии за кораби са високи. По релация Варна - Поти/Батуми допълнителната военна премия, която се начислява за престой/плаване в Черно море, обичайно се движи около 0,5%-1,5% от стойността на кораба, с пикове до ~3% при ескалации в най-рисковите участъци. За типичен рейс от 2-3 дни това означава десетки до стотици хиляди долари допълнителен разход за военен риск (war-risk) на пътуване. Въпреки това затруднение, за България е особено важно да намери и утвърди мястото на Варна в Средния коридор - пътя, който свързва Китай, Централна Азия, Кавказ и Европа по най-краткия сухопътен и морски маршрут. Товарооборотът по този коридор вече расте с над 60% годишно и прогнозите на Световната банка са, че до 2030 г. може да се утрои. Десетилетия наред България подценява този най-пряк път на стоки от Изток към Запад и не инвестира достатъчно в модернизацията на пристанище Варна. В резултат, изпуснахме възможността да направим порт Варна важен хъб в региона на Черно море. Сега е моментът да променим това - нужен ни е оператор, който да насочи товари през Варна и да я превърне не само във врата на България, а и в регионален хъб за транзит на стоки към Северна и Западна Европа.

Вторият приоритет за мен са инвестициите - за нови кейови места, за модерна механизация и автоматизация. Само така ще осигурим, че Пристанище Варна може да приеме и обслужи по-голям товаропоток, при това по-бързо.

Третият приоритет за мен е запазването на Колективния трудов договор и устойчивото повишаване на заплатите на работещите.

Искам да ви уверя: нашата политика няма за цел приватизация, а развитие. Не става дума за отстъпване на държавната собственост, а за по-добро управление и повече инвестиции в нея.

Какво сме направили в тази посока? Държавата вече сключи договор с Международната финансова корпорация (IFC) и ЕБВР, които подготвят пълен анализ на възможностите за развитие на пристанищните терминали Варна-изток, Варна-запад и Фериботния комплекс Варна.

Този анализ обхваща всичко - правен, технически, екологичен, социален и финансов дю дилиджънс. Целта е да се намери най-подходящият модел - публично частно партньорство, концесия или друга форма - който ще гарантира:

  • Повишен товарооборот през пристанището;

  • Модернизация и качествени услуги;

  • По-добро управление на държавната собственост;

  • Защита на обществения интерес и реални ползи за хората, които работят тук.

Очакваме партньор с доказан опит в управлението на пристанища, който може да насочи товари към Варна и да я включи активно в международните логистични потоци. По наши изчисления, това ще изисква над 500 милиона евро инвестиции - в инфраструктура, техника и оборудване, включително ново корабно място №18 за контейнери и ро-ро товари, и възможност за приемане на кораби с газене до 13,5 метра.

А когато се инвестира, хората трябва да усещат резултата и в заплащането си. Примерът от Бургас е показателен - след концесията там, възнагражденията на служителите са се увеличили с над 230% за десет години - от 1453 лв. през 2014 г. до 3358 лв. през 2024 г. И нещо важно - преди концесията средната заплата в Бургас беше с около 20% по-ниска от тази във Варна, а днес заплащането в Бургаското пристанище изпреварва Варненското с около 20%. Това е доказателство, че инвестициите и повишените товарообороти пряко влияят на размера на работната заплата и са в полза на работниците, а не за тяхна сметка.

Нашата цел е ясна - да запазим държавния интерес, да модернизираме инфраструктурата и да осигурим на Варна бъдеще като съвременно, ефективно и социално отговорно пристанище. Това може да стане само чрез постоянен диалог и партньорство между държавата, синдикатите, ръководството и работниците.

Убеден съм, че с професионализма на хората от пристанището, с ангажираността на ръководството и с активната позиция на КНСБ и г-н Димитров, ще намерим най-добрия път напред.

Благодаря ви за труда, за открития диалог и за доверието. Вярвам, че заедно можем да направим така, че Пристанище Варна да бъде не само морска врата на България, а и символ на социално отговорно развитие и икономическа сила.