Контрера, ВМРО: Държавата трябва да поиска отлагане на еврото и Еврозоната, поради висок бюджетен дефицит и прогнозна инфлация
Секция: ПОЛИТИКА
14 Октомври 2025 12:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Контрера, ВМРО: Държавата трябва да поиска отлагане на еврото и Еврозоната, поради висок бюджетен дефицит и прогнозна инфлация

/КРОСС/ България не е готова и ще се наложи да се теглят непосилни заеми и/или да се повишат значително данъците

 Тази позиция изразява зам.-председателят на ВМРО Карлос Контрера и я мотивира в нарочно писмо, което е адресирано и внесено до Министерски съвет на Р България.

Причините за това са точно и ясно мотивирани на база на експертни оценки от Фискалния съвет и официални изказвания от Управителят на БНБ.

Фискалния съвет - на 19 септември, както е видно от официалната интернет страница на Фискалния съвет, е публикувано становище, че „отиваме на 4-5% дефицит в бюджета за 2025г.". Управителят на БНБ на 11.10.2025г. в свое официално изявление посочва: „Ако разходите се поддържат устойчиво над 40% от БВП, ще трябва да се финансират или с дълг, или с по-високи данъци, или и с двете." Тази оценка за тазгодишното състояние на публичните ни финанси показва непропорционално нарастване на публичните разходи спрямо приходите, които очевидно ще трябва да бъдат спешно финансирани с нов дълг. Отделно от това Управителят на БНБ посочва „"ще завършим с по-висока инфлация от тази, която е в еврозоната, но все още в управляеми рамки. Трябва да се пречупи тренда на процикличната фискална политика, която е фактор за увеличаване на цените на стоките и услугите.", дава примери Контрера в писмото си до МС.

Зам.-председателят на ВМРО обосновава своята позиция и с икономическата и политическа криза във Франция и Германия, които неминуемо водят до сътресения в ЕС и в Еврозоната. Той предначертава и тежкия сценарий, който би следвал за България в тази ситуация, ако държавата не  поиска отлагане на влизането ни в „клуба на богатите".

В момента с оглед показателите за финансова дисциплина, както и с оглед прогнозите за размера на годишната инфлация, размера на бюджетния дефицит и размера на публичния дълг е напълно оправдано да бъде поискано отлагане, отсрочка, дерогация за датата за въвеждане на еврото. В противен случай е твърде вероятно да се развие следният сценарий - след 01.01.2026 г. да бъде отчетен бюджетен дефицит за 2025 г. от над 3% с тенденция да бъде и над 5%; уточнена годишна инфлация за 2025 г. над средната за страните от еврозоната, т.е. над 5%; увеличение на публичните разходи, в тази връзка и на държавния дълг като съотношение от БВП над 40%, което вече е критично. На практика при този сценарий би могло да се окаже, че България не е изпълнила и не изпълнява и трите или два от три от критерии за влизане в Еврозоната. В тази ситуация рискуваме непосредствено след влизане в Еврозоната да бъдем поставени под форма на особен надзор, което едва ли е целта на влизането на република България в Еврозоната.

Прилагаме и пълния текст на писмото на зам.-председателят на ВМРО Карлос Контрера до Министерския съвет на Р България:

 

 

ДО МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА Р БЪЛГАРИЯ

 

 

ПРЕДЛОЖЕНИЕ

 

от Карлос Контрера,

заместник-председател на ПП „ВМРО - Българско национално движение"

гр. София, ул. Пиротска 5,

електронна поща: vmro@vmro.bg

 

 

Уважаеми г-н Министър-председател,

Уважаеми госпожи и господа министри,

Във връзка с приемането на еврото на 01.01.2026 г. считам, че не е налице готовност за същото. Затова и предлагам Министерски съвет да предприеме стъпки да заяви пред ЕК и ЕЦБ отлагане на датата за въвеждане на еврото с поне две години. Паралелно с това спешно да бъдат променени сроковете в закона за въвеждане на еврото в Република България да се отрази отлагането.

В последните седмици усилено се говори от експерти, че бюджетният дефицит ще надхвърли допустимите 3%. В тази посока направиха изказвания от Фискалния съвет - на 19 септември, както е видно от официалната интернет страница на Фискалния съвет, е публикувано становище, че „отиваме на 4-5% дефицит в бюджета за 2025 г.". Управителят на БНБ на 11.10.2025 г. в свое официално изявление посочва: „Ако разходите се поддържат устойчиво над 40% от БВП, ще трябва да се финансират или с дълг, или с по-високи данъци, или и с двете." Тази оценка за тазгодишното състояние на публичните ни финанси показва непропорционално нарастване на публичните разходи спрямо приходите, които очевидно ще трябва да бъдат спешно финансирани с нов дълг. Отделно от това Управителят на БНБ посочва „"ще завършим с по-висока инфлация от тази, която е в еврозоната, но все още в управляеми рамки. Трябва да се пречупи тренда на процикличната фискална политика, която е фактор за увеличаване на цените на стоките и услугите."

Тези аргументи се чуват от официални представители на държавното управление - и Фискалния съвет, и БНБ са институции, които имат пряко отношение към управлението на държавните финанси. В този смисъл посочените изявления са от лица, представляващи официално държавни органи, това не са коментари в лично качество или на частни субекти.

На практика се оказва, че по отношения и на трите критерия за влизане в еврозоната, вече има данни и прогнозни, че няма да бъдат изпълнени. Това води до заключението, че нито по отношение на инфлацията, нито по отношение на размера на дълга и бюджетния дефицит България успява да покрие критериите. Много е важно да се отбележи, че критериите са свързани и с устойчивото им спазване, а не с моментно изпълнение за два-три или шест месеца.

В момента с оглед показателите за финансова дисциплина, както и с оглед прогнозите за размера на годишната инфлация, размера на бюджетния дефицит и размера на публичния дълг е напълно оправдано да бъде поискано отлагане, отсрочка, дерогация за датата за въвеждане на еврото. В противен случай е твърде вероятно да се развие следният сценарий - след 01.01.2026 г. да бъде отчетен бюджетен дефицит за 2025 г. от над 3% с тенденция да бъде и над 5%; уточнена годишна инфлация за 2025 г. над средната за страните от еврозоната, т.е. над 5%; увеличение на публичните разходи, в тази връзка и на държавния дълг като съотношение от БВП над 40%, което вече е критично. На практика при този сценарий би могло да се окаже, че България не е изпълнила и не изпълнява и трите или два от три от критерии за влизане в Еврозоната. В тази ситуация рискуваме непосредствено след влизане в Еврозоната да бъдем поставени под форма на особен надзор, което едва ли е целта на влизането на република България в Еврозоната.

Следва да отчитаме факта, че моментът за приемане на общата европейска валута е крайно неподходящ заради дълговите проблеми на Франция и рецесията в Германия - двата основни стълба на Еврозоната.

От гледна точка на държавната и институционална готовност за приемане на еврото като валута следва да се отбележи, че технически България няма готовност за въвеждане на еврото. Все още има огромен брой нормативни и административни неясноти как ще се прилага Законът за въвеждане на еврото в република България, в т.ч. и чисто формални пропуски - например редица общини все още не са изменили нормативните актове, които регламентират превалутирането.

 

Уважаеми г-н Министър-председател,

Уважаеми госпожи и господа министри,

Апелирам към Вас да отчетете реалната фактическа обстановка, както и да вземете под внимание становищата на представители на фискалния съвет и управителя на БНБ. В този смисъл предлагам Министерски съвет да вземе решение за искане за отлагане на въвеждането на еврото, както и да предприеме мерки за законодателни предложения за отразяването на отлагането в Закона за въвеждане на еврото в Република България.

 

14.10.2025г.                                                    

гр. София

 

Пресцентър на ВМРО - Българско национално движение