За Иван Вукадинов – обективно!
Секция: КУЛТУРА
14 Октомври 2025 17:28
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
За Иван Вукадинов – обективно!

/КРОСС/  „Господ на живописта", „патриарх", „най-великият и световно признат", „най-големият и скъп художник, чиито картини струват милиони", „пратеник на звездите на Земята". Всичките тези квалификации и констатации за Иван Вукадинов четем в публикациите на автор, който вероятно притежава негови картини. Описва го като светец, мъдрец и мъченик, изгорял на кладата на комунистическата цензура,жертва на завистта на "влиятелни художници" /Светлин Русев/.

От цялото това славословие прозира зле прикрит спекулативно-търговски интерес и опит за манипулиране и изкривяване на пазара на българско изкуство. То не е от полза и за името на самия Иван Вукадинов, светла му памет, който безспорно е един от добрите български художници. Апропо, какво ли би написал същият този автор за Пабло Пикасо например, ако притежаваше някое и друго негово произведение?

А що се отнася до твърденията, че Иван Вукадинов е единствен, неповторим, световно признат български художник, бихме припомнили следните ретроспективни факти: още в началото на миналия век българското изкуство жадно приема импулсите на европейските художествени процеси и интерпретира по свой начин и в своя национален контекст пластическия език на реализма, импресионизма, символизма и сецесиона, на сезанизма и експресионизма.

Образовани в най-добрите художествени центрове на Европа - Париж, Мюнхен, Рим, Берлин, Виена, Дрезден, Торино, българските творци пътуват по целия свят и участват в престижни изложби. Изключителните импресионисти Никола Танев и Елисавета Консулова - Вазова, безспорният класик на морския пейзаж Александър Мутафов, авторитетният академичен реалист Цено Тодоров, блестящият живописец Бенчо Обрешков, забележителните представителки на модерната естетика Вера Недкова и Бронка Гюрова проправят пътя на българското изкуство към световната художествена сцена.

Борис Георгиев пък е единственият официално признат български художник, който рисува за Ватикана - фреска в сакристията на Св. Петър, едно от свещените места на базиликата /1927/, за което е удостоен с най-високото държавно отличие "Орденът на Италианската корона" /1937/.

Вукадинов няма популярността на художници като Владимир Димитров - Майстора, чието име е разпознаваемо дори за хора извън изкуството. Няма и международната слава на Христо Явашев - Кристо, който променяше градски пейзажи по целия свят и влезе в историята на световното изкуство, на фигури като Жорж Папазов, Николай Дюлгеров, Николай Райнов, Андрей Николов, Боян Райнов или Асен Пейков, които имат устойчиво присъствие в европейския културен контекст.

Творбите им могат да се срещнат по улици и площади на редица европейски градове, а дори някои от тях носят техните имена. Вукадинов не се ползва и с популярността и устойчивия интерес към произведенията на неговите съвременници като Димитър Казаков - Нерон, Атанас Яранов - Шаро, Генко Генков, Светлин Русев, Георги Божилов - Слона, Енчо Пиронков, Димитър Буюклийски, Йоан Левиев, Димитър Киров, Емил Стойчев и др.

В заключение - употребата на частиците „по" и „най" като сравнителна и превъзходна степен пред името на Иван Вукадинов, пък и въобще в изкуството, е неудачна, неуместна, и понамирисва... на пари.

 

Автор: Диана Каменова, изкуствовед, Арт мениджър