НМД изпрати до НС предложение за 10 конкретни решения за справяне с насилието между деца
Секция: БЪЛГАРИЯ
15 Октомври 2025 20:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
НМД изпрати до НС предложение за 10 конкретни решения за справяне с насилието между деца

/КРОСС/ 10 начина за справяне с насилието между деца 

Насилието между деца не се изчерпва с отделни инциденти и последствията от тях, а разкрива по-дълбоки дефицити в системите за образование, закрила и подкрепа. Дългосрочните последствия от насилието над и между деца са сериозни: 

● 95% от децата, извършители на насилие, са били обект на насилие; 

● 80% от децата, злоупотребяващи с психоактивни вещества, също са били малтретирани; 

● 95% от децата, занимавали се с проституция, са били сексуално насилвани; 

● 78% от лицата, изтърпяващи ефективни присъди, са преживявали насилие в детството си. 

Икономическата стойност на неработещите политики за справяне с насилието и изправността в системата е също сериозна - загубите от насилието над деца се оценяват между 3.5% и 7% от световния БВП. 

В България този проблем остава сериозен и широкомащабен - според национално представително изследване на УНИЦЕФ, всяко второ дете в България е било жертва на някаква форма на насилие преди да навърши 18 години. а данните показват, че без бързи и координирани мерки, тенденциите ще останат непроменени. 

Затова Национална мрежа за децата (НМД) изпрати до Народното събрание предложение за 10 конкретни решения за справяне с насилието между деца. 

Проблемът с насилието между деца 

Министерството на образованието (МОН) отчита над 50% ръст на регистрираните случаи на насилие в училищата през последните седем години. През учебната 2021/2022 това са около 4 700 случая, като приблизително 60% са на вербална агресия. Национално проучване показва, че всяко трето дете е било подложено на унижение или обиди в училище, като в над 90% от случаите извършителите са деца. Това разминаване между официалните регистри и реалните преживявания на децата показва дефицити в системата за разпознаване, регистриране и реагиране. 

„Проблемът в училище е, че чувстваш, че никой не те разбира и няма на кого да се довериш (...) Наистина, най-големият проблем е, че няма изградена система какво да правиш, ако някой в училище упражнява насилие върху теб. Просто няма към кого да се обърнеш" - Дете, анкета от Деца изследователи 

Причините за агресията са комплексни и често се коренят в модели на поведение, наблюдавани в обществото. Международни изследвания показват, че в държави с пълна забрана на телесното наказание над деца случаите на насилие между деца са значително по-малко, особено сред момчетата. 

„В цялото ни общество насилието е начин да се докажеш, да си силен и успял. Ежедневно виждаме насилие между възрастни, насилие спрямо жени или хора с различна ориентация, към животни - няма как това да не оказва влияние върху децата и взаимоотношенията им" 

-Родител 

Тревожни възрастови тенденции 

Докато в световен план момчетата между 11 и 15 години започват да се бият все по-рядко, у нас е налице обратната тенденция. Изследването "Здраве и поведение в училищна възраст" показва, че ако делът на момчетата, които се бият на 11 години е 13%, той нараства до 18% при 15-годишните (при 11% средни стойности в световен план). Подобна е и тенденцията по отношение на тормоза и кибертормоза. С други думи, докато в световен план с порастването си децата постепенно се научават да разрешават конфликтите си без насилие, у нас тенденцията е точно обратната. 

Онлайн насилието 

Проблемът с онлайн насилието остава сериозен и малко адресиран от страна на институциите. През 2024 г. Националният център за

безопасен интернет е получил над 1 700 000 сигнала за онлайн насилие над деца. За сравнение, отдел „Закрила на детето", Националната телефонна линия 116 111 и дори спешният номер 112 получават от няколко десетки до единични сигнали. Това показва, че именно НЦБИ остава основният оперативен канал за сигнализиране на случаите на насилие над деца онлайн у нас. Макар че изпълнява държавния ангажимент за справяне с насилието над деца онлайн, НЦБИ продължава да разчита единствено на добрата воля и усилията на няколко граждански организации без устойчивост от страна на държавата. 

Системата за закрила на детето 

Системата за закрила на детето остава тромава и недостатъчно развита според нуждите на децата. Основните проблеми включват: 

● Висока натовареност на социалните работници (от 2 до 200 случая на човек); 

● Липса на специализирано образование и професионални стандарти; 

● Недостатъчна подготовка, супервизия и мониторинг. 

Само 4-6% от постъпилите сигнали за насилие в отделите „Закрила на детето" са свързани с насилие, а около 10% от случаите, по които социалните работници работят, засягат насилие над деца. 

Недостигът на ресурси и специалисти влияе и върху други ключови сфери - например реформата в детското правосъдие, чиято реализация се забавя именно заради невъзможността системата за закрила да осигури грижа за деца под 14 години, които са в контакт или конфликт със закона. Макар започнатата реформа от Министерството на правосъдието да е изключително важна, тя трудно ще бъде успешна без силна и действаща система за закрила. 

„Аз съм много лош, не знам какво ми става понякога, ама не мога да се променя." 

-Дете, настанено в интернат, фокус група 

В основата на проблема остава липсата на последователни политики за превенция на насилието, както и на навременна и координирана

реакция от страна на институциите, която да предлага цялостна подкрепа на децата и техните семейства. 

Системите за събиране на данни за насилие между деца остават неефективни и разпокъсани 

У нас няма институция, която да знае точно колко деца са пострадали от насилие. През 2024 г.: 

● МВР отчита 2 952 престъпления срещу деца; 

● Отделите „Закрила на детето" - 2 181 сигнала; 

● В същото време всяко трето дете споделя, че е било жертва на насилие. 

Данните се събират от над девет институции, но фрагментираността им води до несравними и противоречащи си резултати. Разминаванията са сериозни дори при най-тежките случаи - умишлените убийства на деца. За 2020 г. например НСИ отчита 2 случая, МВР - 11, а Прокуратурата - 32. 

„Много от децата се страхуват да говорят, защото не вярват, че ще им се помогне." 

-Интервю на дете от „Деца изследователи" на НМД 

НМД подчертава, че създаването на нови изолирани регистри няма да реши проблема с насилието между деца. Вместо това усилията трябва да се насочат към завършване и внедряване на Националната информационна система за децата, разработвана от Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД). Тя обединява данни от МОН, МВР и социалните служби, предоставяйки информация по пол, възраст, увреждане, географско местоположение, етнически произход и социално-икономически контекст. 

Заедно с това, НМД събира данни от над 10 институции в рамките на ежегодния доклад „Бележник: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?" и ги предоставя за анализи на проблема. 

Въпреки че темата за насилието засяга над десет институции - включително МТСП, ДАЗД, МОН, МВР, Министерството на правосъдието и здравеопазването, Прокуратурата и Омбудсмана, и

законодателството обхваща няколко ключови закона, липсва ясно лидерство и ефективна координация. Формално ролята е възложена на ДАЗД, но агенцията няма достатъчен мандат, бюджет и независимост, което води до липса на единен план за действие. 

10 политики за справяне с насилието между деца 

НМД формулира десет конкретни политики, разпределени по водещи институции и с акцент върху практическата имплементация: 

Министерство на образованието 

1. Прилагане на научно доказани практики в училище - социално-емоционално обучение, училищна медиация, продължаваща квалификация на учителите за управление на класната стая и възстановителни (ресторативни) практики, които да реинтегрират извършителите и да намаляват повторната агресия. (Доказано: училищни интервенции комбиниращи превенция, работа в клас и ангажиране на родителите намаляват тормоза с близо 20%.) 

2. Увеличение на броя на училищните психолози и въвеждане на механизми за качество - стандарти, супервизия, формален инструментариум и възможност за мобилни психологически групи за допълнителна подкрепа. 

3. Механизми за взаимодействие между училищата, отделите за закрила и социалните услуги - социални работници да имат интегрирана роля в училищата, заедно с психолози и педагогически съветници. 

4. Насърчаване на ученическото участие в общественополезни и доброволчески дейности, включително законодателни инициативи за развитието на доброволчеството. 

5. Разширяване на възможностите за свободно време и извънкласни дейности (спортни, културни и младежки пространства) и създаване на годишни карти* за достъп до извънкласни занимания. 

Министерство на правосъдието 

1. Реформа в детското правосъдие - завършване на започнатата реформа, отмяна на остарелия Закон за борба с 

противообществените прояви и въвеждане на възстановителни мерки и услуги, насочени към реинтеграция и превенция.

Министерство на труда и социалната политика 

1. Укрепване на системата за закрила на детето - реформа за повишаване на капацитета: изисквания за квалификация, професионални стандарти, условия на труд, супервизия и адекватно заплащане на социалните работници. 

2. Програми за интегрирана психологическа и социална подкрепа - връзка между социалните услуги и училищата за навременна подкрепа на деца и семейства в риск. 

Министерство на здравеопазването 

1. Национални програми за превенция на рискови поведения - ефективни стратегии за превенция на употребата на алкохол, тютюн и наркотични вещества и за ограничаване на рискови поведения; повишаване на възрастовите ограничения за продажба на алкохол и контрол на приложението на мерките; превенция на хазартната зависимост, включително ограничаване на агресивната реклама на хазарт. 

Държавна агенция за закрила на детето (ДАЗД) 

1. Национална информационна система за деца - пускане в експлоатация на интегриран информационен ресурс, който да позволи подробно проследяване на насилието между деца и на мерките за реакция: национални индикатори и отчетност (нива на сигнализиране, последваща реакция, дял деца, преминали през услуги за подкрепа, резултати от интервенции в училище и др.). Тази система следва да взаимодейства оперативно с останалите институционални системи и да защитава данните и правата на децата. 

Прегледът на международни практики показва, че най-успешни са политики, които учат децата да решават конфликти без насилие и създават среда с минимален риск от зависимости и агресия, вместо да се разчита само на наказания. Не на последно място, твърдо вярваме, че в обсъждането на справянето с проблема с насилието между деца трябва да бъдат включени самите деца. 

НМД вече изпрати политически документ „10 политики за справяне с насилието между деца" до Парламентарната комисия за прякото участие на гражданите, жалбите и взаимодействието с гражданското общество, както и до членовете на комисията. НМД остава на разположение като надежден партньор в усилията за гарантиране на правото на всяко дете на защита от всички форми на насилие. Вижте пълния текст на документа ТУК

 

За Национална мрежа за децата: 

Национална мрежа за децата е най-голямото у нас обединение на 130 граждански организации и активисти, които работят в полза на децата в България. Повече от 200 хиляди български деца и над 100 хиляди семейства годишно получават подкрепа от нашите организации и професионалисти. 

Уебсайт: https://nmd.bg/ 

Социални профили: 

Facebook: https://www.facebook.com/nmdbg 

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nmdbg 

Instagram: @nmdbg 

TikTok: @nmd.bg