Гроздан Караджов: Необходимо е да изградим нови транспортни коридори между България, Турция и Румъния
Секция: БЪЛГАРИЯ
17 Октомври 2025 17:29
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Гроздан Караджов: Необходимо е да изградим нови транспортни коридори между България, Турция и  Румъния

/КРОСС/ България, Турция и Румъния ще работят съвместно за изграждане на нови пътни и железопътни връзки, които да облекчат растящия трафик между трите държави и да засилят ролята на региона като ключов логистичен коридор между Европа, Близкия изток и Кавказ.

Това стана ясно по време на тристранна среща между вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, турския министър на транспорта и инфраструктурата Абдулкадир Уралоглу и румънския държавен секретар по транспорта Хорациу Козма, проведена вчера.

„В момента основният трафик между България и Турция преминава през Капитан Андреево и по-малко през Лесово, а към Румъния - основно през Русе и по-малко през Видин. Огромното натоварване води до почти непрекъснати задръствания и закъснения на доставките. Данните за натоварването на пътната ни мрежа сочат, че трафикът от и към България расте с над 20% на годишна база. Подобно е положението и с единствените ни железопътни връзки с Турция - трафикът там е достигнал предела на модернизираната жп линия от Свиленград до Пловдив. Трябва отсега да мислим за решения на тези проблеми, защото превозите от и през България ще се удвоят през следващите пет години, ако тенденцията се запази", заяви министър Караджов.

„Ремонтът на Дунав мост при Русе и километричните опашки причинени от него, ясно показа колко уязвима е транспортната ни свързаност със съседите. Необходими са алтернативни трасета - както пътни, така и железопътни - за да осигурим стабилност на логистичните вериги", допълни той.

Министър Караджов подчерта, че автомагистрала „Черно море", която ще свърже Истанбул-Варна-Румъния-Молдова-Украйна, е естествено продължение на Южния транспортен коридор и трябва да се разглежда като обща инфраструктурна кауза на трите държави.

„Заедно с Румъния трябва да определим най-северната точка на магистралата - Дуранкулак, Кардам или Силистра. Наред с това е време да поставим на масата и въпроса за четвърти мост над Дунав при Силистра-Калъраш, който ще осигури допълнителна свързаност по направлението Север-Юг", каза още вицепремиерът.

От турска страна министър Абдулкадир Уралоглу потвърди, че Анкара подкрепя по-тясно сътрудничество между Турция, България и Румъния, включително чрез публично-частни партньорства и общи проектни предложения пред международни финансови институции.

В рамките на двустранната среща между Гроздан Караджов и Абдулкадир Уралоглу бе обсъден и проектът за втора железопътна линия по направлението Свиленград-Пловдив, която да разтовари сегашната линия, използвана на 90% от капацитета си.

„Вторият стратегически проект, който ще облекчи логистичния натиск в региона, е жп линията Одрин-Хамза Беили-Лесово-Ямбол. Тя ще осигури алтернативна връзка по направлението юг-север", посочи министър Караджов.

 

Пресцентър
Министерство на транспорта и съобщенията