Проф. Стоянович: Интернет зависимостта може и да е по-вредна от познати досега пристрастявания
Секция: Интервюта
18 Октомври 2025 16:30
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Проф. Стоянович: Интернет зависимостта може и да е по-вредна от познати досега пристрастявания

/КРОСС/ В дебата за телефоните и социалните мрежи в училище проф. Петър Стоянович застана зад по-строги правила в класната стая. По думите му това не е „повеждане на война", а връщане към нормалността, защото „паралелният онлайн живот води до зависимост и изземва реалното внимание на децата".

Стоянович приветства намерението училищата да ограничават устройствата по време на занятия, но предупреди, че оставянето на решенията изцяло „по места" може да доведе до разнобой и регионализъм.

„Телефоните и социалните мрежи са чудесни, но извън часа - в средата на урока не обучават", смята той.

Според него най-големият риск не е само в неподходящото съдържание, а в живота „на екран", който измества реалната среда и възпира умението за концентрация. „Времето е най-ценният ни ресурс - децата го губят в безкрайно скролване", каза историкът.

„Някой беше направил изследване, от което стана ясно, че тази мозъчна ангажираност в интернет е вероятно по-вредна дори от елементарните или познати досега  класически зависимости. Не смея да се произнеса по този въпрос.  Но виждам при немалко деца, че  понякога потъването в този непрестанен онлайн живот стига размери,  в които просто не мога да си обясня как го търпим като граждани и като родители", коментира Стоянович.

Забрана на социалните мрежи за под 15 г.? „Сложно, но насока има"

Историкът определи пълната забрана като трудна за прилагане и подчерта, че усилията трябва да са общи - училище, родители и самите ученици: „Ако всеки търси как да заобиколи правилата - нищо няма да стане."

Коментирайки новините, че Китай въвежда задължителни часове по изкуствен интелект от 6-годишна възраст, Стоянович призна, че Европа изостава, а България още повече:

„Образованието ни е прекалено поствъзрожденско. Трябва да подготвяме деца за световния пазар на 21-ви век, а често ги готвим за кварталното състезание."

Той настоя за по-ранно и системно въвеждане на технологични дисциплини, без това да означава безконтролно екранно време.

 

бТВ, „Тази събота"