Плевенска филхармония ще отбележи 200 години от рождението на Йохан Щраус-син с два празнични концерта в Плевен и София
Секция: КУЛТУРА
22 Октомври 2025 21:41
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Плевенска филхармония ще отбележи 200 години от рождението на Йохан Щраус-син с два празнични концерта в Плевен и София

/КРОСС/ В годината на Йохан Щраус-син Плевенската филхармония представя два вълнуващи концерта в Плевен и София. Концертните вечери, посветени на композитора, който всички наричат „Кралят на валса", превърнал Виена в символ на музиката и танца, ще се състоят в два поредни дни. 

На 24 октомври (петък) в Плевен, в зала „Катя Попова" и на следващия ден 25 октомври (събота) - рождения ден на Йохан Щраус-син, в зала „България", София. И двата концерта са с начален час 19 часа.

В програмата са включени арии, дуети, полки и валсове от Йохан Щраус- син, както и „Радецки марш" от Йохан Щраус-баща, изпълнени от Плевенска филхармония под диригентството на Христо Павлов и Найден Тодоров. Солисти са оперната прима Цветелина Василева и тенорът Емил Павлов. Те ще изпълнят Ария на Баринкай из „Цигански барон" (изп. Емил Павлов), Чардаш на Розалинда из „Прилепът" № 10 (изп. Цветелина Василева) и Дует на Сафи и Баринкай из „Цигански барон" № 11.

Изящните оперни гласове, заедно с оркестъра на Плевенска филхармония и двамата диригенти, ще отведат публиката в разкошните концертни зали в Плевен и София на незабравимо пътешествие сред световноизвестните произведения на Щраус.

 

Йохан Щраус-син, роден на 25 октомври 1825 г. във Виена, в семейството на прочутия Йохан Щраус I, е най-известният представител на великата  музикална виенска династия Щраус. Австрийският композитор, цигулар и диригент, остава в историята като „Кралят на валса". С музиката си той превръща валса в изкуство и има огромен принос за популярността на този танц във Виена през ХІХ век. Щраус успява да превърне виенския валс в световно признат жанр, символ на блясъка и елегантността на Австро-Унгарската монархия, което превръща този танц в социален феномен, всепризнат във виенското висше общество. Йохан Щраус-син получава международно признание за своите валсови композиции. Произведения като „На хубавия син Дунав" (1867), „Приказки от Виенската гора" (1868) и „Животът на художника" (1867) се превръщат във вечни шедьоври на танцовата музика.  Неговият стил се характеризира с грациозна лекота и дълбоко чувство за мелодия и ритъм. Неговата богата музикална изразителност покорява както елита, така и широката публика. Щраус написва няколко произведения за членове на Сакс-Кобургското семейство, две от които са посветени на сватбата на българския княз Фердинанд (с когото са били близки приятели) и Мария Луиза Бурбон Пармска през 1893 г.: Тържествен марш (Fest Marsch op. 452) за княза, и валсът Сватбен танц (Hochzeitsreigen, Walzer, Op. 453) за княгинята.

Йохан Щраус - син умира във Виена през 1899 г., оставяйки след себе си музикално наследство от над 500 произведения, които и днес вълнуват публиката и звучат на празнични концерти в духа на „виенския валс" по целия свят.

 

EМИЛ ПАВЛОВ - тенор

Трето поколение тенор Емил Павлов е роден във Велико Търново (1992), където завършва СОУ „Емилиян Станев" със специалност „Кларинет", а след това „Класическо пеене" в НМА „Проф. Панчо Владигеров" (2015). От 2016 г. специализира при световноизвестната Красимира Стоянова. Носител е на призови награди от национални и международни конкурси: „Короната на Търновград" (2014), „Светослав Обретенов" - Провадия, „Романсиада" в Москва, „Art Stars - Звезди на изкуството", „Славянски звън", „Стоян Попов", „22 Wielki Turniej Tenorow" в Шчечин, „Гена Димитрова" в Плевен (2025).

Изпълнява роли в оперетите „Царицата на Чардаша" и „Графиня Марица" на Калман, „Веселата Вдовица" от Лехар, в оперите „Тайният брак" на Чимароза, „Площадчето" от Волф-Ферари, „Вълшебна флейта" от Моцарт, „Евгений Онегин" от Чайковски, „Травиата", „Набуко", „Дон Карлос" и „Фалстаф" на Верди, „Мадам Бътерфлай" на Пучини, „Електра" и „Ариадна на Наксос" от Рихард Щраус, „Летящият холандец" на Вагнер. Участва в кантатно-ораториални творби: „Миса Солемнис" на Бетовен, Реквием на Моцарт и „Мизерере" на Гуно.

От 2017 г. Емил Павлов е солист на Държавна опера - Пловдив, а от сезон 2017/2018 е солист на Софийска опера и балет. Участва в международните фестивали „Моцартови празници", „Дни на музиката в Балабановата къща", „МузикАртисимо", в концерти на Софийска филхармония, спектакли в Германия, Австрия, Полша, Словакия, Русия и Малта. През 2018 г. се изявява в Болшой театър в Москва с роля в операта „Янините девет братя" от Любомир Пипков. През 2025 г. участва с изпълнение на ария на Федерико от „Арлезианката" на Чилеа в галаконцерта на лауреатите на Шестия международен конкурс за млади оперни певци „Гена Димитрова" в Плевен с оркестъра на Плевенска филхармония.

 

ЦВЕТЕЛИНА ВАСИЛЕВА - сопран 

Завършва НМА „Проф. Панчо Владигеров" в София и дебютира с успех в ролята на Амелия от „Бал с маски" на Верди на сцената на Националната опера и балет. През следващите сезони изпълнява централните роли в „Дон Карлос", „Отело" и „Трубадур" на Верди. През 2018 г. участва в операта „Аида" в ролята на Аида от Верди с Плевенска филхармония в „Сцена под звездите" в Плевен. Специализира при прочутия тенор Карло Бергонци в школата на „Ла скала" в Милано. Лауреат е на международните конкурси „Tито Скипа" и „Франческо Чилеа" в Италия.

Цветелина Василева се утвърждава като Вердиева певица. Активната й международна кариера започва в Сан Франциско, където дебютира като Леонора, а след това в „Руслан и Людмила" от Глинка и в „Коронацията на Попея" от Монтеверди. Получава висока оценка от критиката за участието си в Международния фестивал в Уексфорд (Ирландия). Участва в концерти в престижни зали като „Концертгебау" - Амстердам („Сватба" на Стравински), „Роял Албърт хол" - Лондон (галаконцерт „Нощи на звездите" с Армилиато, Агнес Балца, Даниела Деси, Дмитрий Хворостовски, Розалинд Плоурайт, Джино Килико, Хосе Кура, Джузепе Джакомини), както и в рецитална зала „Джордж Уестън" в Торонто - САЩ („Жана д‘Арк" от Верди) и др. Гастролира на най-големите оперни сцени: „Ковънт Гардън", „Метрополитен", Берлинската държавна опера, „Ла Моне", в Амстердам, Глазгоу, Севиля, Сантяго, Кардиф, Токио, Шанхай, Торонто, Москва, Прага, Букурещ, Хюстън, Чикаго и др. Работи с прочути диригенти като Бернард Хайтинк, Aнтон Гуаданьо, Филип Жордан, Mаурицио Арена, Даниел Орен, Карло Рици, Mарко Армилиато, Никола Луизоти и др.

 

ХРИСТО ПАВЛОВ е диригент и преподавател - доцент, в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров" в София. От края на 1990 работи последователно като солист-флейтист в симфоничния оркестър на БНР, като диригент и преподавател. От 1997 развива активна дейност в музикалния мениджмънт, работейки с партньори от 4 континента - Европа, Азия, Северна и Южна Америка.

Павлов преподава оркестрация, студийно продуциране и дирижиране в магистърски програми на „European Аcademy of Fine Arts" - част от Американския университет в Дъблин. Бил е гост-лектор в „Pulse College" - Дъблин, и в ЮУ „Неофит Рилски" в Благоевград. Дирижирал е Чешката филхармония, Симфоничния оркестър на БНР, Държавния музикален театър, Дъблинския филхармоничен оркестър, Варненската опера, Плевенската филхармония... Павлов е създател и диригент на София Метрополитен оркестър - студиен оркестър, участвал в стотици звукозаписни сесии за международни филмови и симфонични продукции.

Христо Павлов е лауреат на национални и международни конкурси като флейтист, композитор и диригент. Реализира записи като изпълнител, композитор, аранжор, диригент, музикален продуцент за звукозаписни компании, радио и телевизионни предавания, както и над 100 световни и български премиери. Той е автор на театрална, филмова, камерна, симфонична, електронна и поп музика.

 


НАЙДЕН ТОДОРОВ - един от най-талантливите съвременни български музиканти, който завършва бакалавърска степен във Виенския музикален университет през 1996 в класовете на проф. Карл Остерайхер и проф. Урош Лайович. През следващата година е поканен от фондация „Ленард Бърнстейн" - Йерусалим, да специализира при Менди Родан - диригент на Израелската филхармония. През 2001 получава магистърска степен от Нов български университет.

  Само на 26 години става Музикален директор на Пловдивската опера и филхармония (2000). С тях записва симфониите на Луис Глас за датската фирма „Данакорд", както и над 100 компактдиска за американската компания ММО. В периода 2003 - 2005 е художествен ръководител на Оперно-филхармонично дружество в Бургас, а няколко години по-късно и на хор „Дунавски звуци" в Русе. В продължение на 12 години (2005 - 2017) е директор на Държавната опера в Русе.

 Като диригент на Софийската филхармония Тодоров дебютира през 2001, три години по-късно става постоянен гост-диригент, а от 2017 - неин главен диригент и директор.

   Активната си дейност в България Найден Тодоров съчетава с изяви като диригент на различни оркестри и оперни състави в Австрия, Италия, Испания, Чехия, Португалия, Великобритания, Германия, Румъния, Сърбия, Македония, Косово, Полша, Словакия, Турция, Русия, Израел, Египет, Китай, Южна Корея, САЩ и др.

   Найден Тодоров е носител на много награди, между които: „Кристална лира" (2005, 2016 и 2018), „Златна книга", „Емил Чакъров", „Музикант на годината" (2012 и 2019) и званието „Почетен гражданин" на град Русе.

 

Билети в Билетните центрове на Плевенска филхармония, Зала „България", както и чрез Eventim.bg, Grabo.bg и Deals.bg. Отстъпки за ученици, студенти и пенсионери на касата на Зала „България". https://www.eventim.bg/bg/bileti/200-godini-ot-rozhdenieto-na-yohan-shchraus-sofiya-bulgaria-hall-1514710/performance.html?fbclid=IwY2xjawNjZadleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF3d1hQUmQ4djhFM1lvVWwzAR6PeQLFOBpFWtxKNOg4AXuJNiT92MPh_67T8NQEM50Gz0OveEpx6jqtHOtuOQ_aem_hI7skvVl0oN3As0kXvz8rA