Проявите на агресия сред подрастващите. Къде се корени проблемът?
Секция: БЪЛГАРИЯ
24 Октомври 2025 11:51
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Проявите на агресия сред подрастващите. Къде се корени проблемът?

/КРОСС/ Един от основните въпроси е защо все по-често има деца, които носят в себе си лютив спрей, или нож, или въобще някакъв вид оръжие. Дали това е защото те злонамерено отиват да наранят друг човек или защото не се чувстват в безопасност. И мисля, че отговорът е очевиден. Това каза в студиото на БНТ "Денят започва" Елена Мечева - клиничен психолог с опит и работа в училищна среда. По повод инцидента в бургаско училище, където след спречкване дванадесетокласничка напръска с лютив спрей съученичка, тя отбеляза:

Думи като санкции, наказания, насилие и т.н., мерки за безопасност - ние сме много в този наратив, а това е един кризисен наратив. Това е една ситуация, която вече е ескалирала. И аз не знам по какъв друг начин можем да говорим освен за контрол, за санкции и за наказания. Но това е в ситуацията вече на ескалация, а основният въпрос е защо се е стигнало дотук и какво ще се случи след това.

Няма един единствен отговор, който да може да реши казуса веднага, според Мечева:

Ние обикновено задаваме въпроса какво да направим, но истински въпросът е какво правим всеки един ден, какво правят отговорните институции, какво правят хората, които работят с деца всеки ден. И това прави нещата много сложни, защото когато непрекъснато сме от криза в криза, в един кризисен режим, това изнася диалога много на повърхността, а в дълбочина - ето конкретно от опита ми в училище, тогава когато има едни трудности, започваме да питаме децата какво се случва, започваме да водим разговори с родители, т.е. какво отношение имат към проблемите. Можем да работим с колегите-учители, т.е. с какво се сблъскват. Но това е една обречена битка, ако се води само на нивото на училището. Това е само един от аспектите, върху които можем да говорим в училищна среда, но има много други заинтересовани страни, които също трябва да участват.