Проведе се четвъртата годишна среща на Японско-българската бизнес асоциация (JBBA)
Секция: ИКОНОМИКА
29 Октомври 2025 16:43
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Проведе се четвъртата годишна среща на Японско-българската бизнес асоциация (JBBA)

/КРОСС/ Акцент на събитието беше успешното участие на България в Световното изложение ЕКСПО 2025 в Осака

На 24 октомври в Посолството на Япония в България се проведе Четвъртата годишна среща на Японско-българската бизнес асоциация (JBBA). Събитието се организира под егидата на Н. Пр. г-н Хисаши Мичигами, посланик на Япония в Република България, и събра представители на японски и български компании, институции и организации, ангажирани с развитието на двустранните икономически и културни отношения.

„Двустранните отношения между България и Япония се развиха значително през последните две години, при това не само в бизнес сферата, но и на политическо и културно равнище", заяви Н. Пр. г-н Хисаши Мичигами, посланик на Япония в Република България, и изрази увереност, че към Японско-българската бизнес асоциация скоро ще се присъединят нови членове, които ще допринесат за още по-активно партньорство между двете страни.

Основен акцент на срещата бе участието на България в Световното изложение ЕКСПО 2025 в Осака, посветено на темата „Проектиране на бъдещо общество за нашето съществуване" и неговите подтеми „Как да водим здравословен живот по разнообразни начини" и „Устойчиви социално-икономически системи". 

„Има една японска мъдрост: И най-дългият път започва с една крачка. Така преди четири години направихме първата крачка - с визия, доверие и желание да изградим платформа за сътрудничество и взаимна подкрепа. Днес вече сме с утвърдено присъствие, реализирани проекти и поглед към бъдещето и нови хоризонти", каза Тодор Кесимов, председател на JBBA и генерален мениджър на Takeda за България и Румъния. Той допълни, че ЕКСПО 2025 в Осака е мост между Изтока и Запада и е дало възможност на българските компании да стъпят уверено на един от най-конкурентните пазари. „За нас в ЯББА това бе шанс да покажем, че когато традициите и технологиите се срещнат, България има какво да предложи на света", подчерта още Кесимов.

Японско-българската бизнес асоциация също бе част от работната група, която подготвя участието на България в Експо 2025. Нейният представител Тодор Кесимов потвърди, че страната ни се е представила повече от достойно.

Сред участниците в Четвъртата годишна среща на JBBA беше и Бойко Таков, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП). Агенцията отговаряше за подготовката на България за Експо 2025, като изпълняваше ролята на координатор на създадената за целта работна група. В изказването си той изрази удовлетворение от успешното представяне на България в Осака, като, по негови данни, българският павилион е бил посетен от над 320 хиляди души за шестте месеца. 

Таков представи и статистика, според която над 100 български компании са имали възможност да представят своята дейност в рамките на изложението и подчерта значимостта на посещението на нейно императорско височество принцеса Такамадо. Сред акцентите беше и спечеленото първо място от българския талисман „Лакто-Чан". 

През изминалата година Асоциацията реализира редица инициативи в подкрепа на подготовката за ЕКСПО 2025. Сред тях беше съвместната бизнес закуска с Посолството на Япония и ИАНМСП, която събра представители на институциите, дипломатическия корпус и бизнеса. По време на събитието бе представен българският национален павилион, съчетаващ традиции и иновации и позициониращ страната като надежден партньор за инвестиции.

JBBA взе участие и в официалната делегация, водена от президента Румен Радев, по повод Деня на България на ЕКСПО 2025, където бяха обсъдени възможности за сътрудничество с японски компании и организации като Кейданрен и JETRO в областта на технологиите и иновациите.

Асоциацията участва в редица дипломатически и бизнес форуми, включително прием по повод посещението на парламентарния заместник-министър на икономиката, търговията и индустрията на Япония, както и в двустранния форум „Япония - България". Тези инициативи затвърдиха ролята на JBBA като ключов партньор в развитието на устойчиви икономически връзки между двете страни.

Основана през ноември 2020 г., JBBA има за мисия да популяризира японския бизнес в България, да подпомага японски компании при навлизането им на местния пазар и да насърчава двустранното икономическо сътрудничество между България и Япония.

Сред членовете на Асоциацията са Astellas, Cargo-Partner, JTI, SEGA & Creative Assembly, MOTO-PFOHE, Sumi Agro, Takeda, Tokuda Bank и Yazaki. JBBA поддържа активно партньорство и с Японската организация за външна търговия (JETRO), насочено към развитие на устойчиви бизнес връзки и стимулиране на икономическия растеж.