БЛС не може да отказва достъп до обществена информация
Секция: Здраве
02 Ноември 2025 09:42
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
БЛС не може да отказва достъп до обществена информация

/КРОСС/ Предлагаме ви кратък коментар на интересно определение на ВАС. Макар да е от далечната 2014 година, то не е загубило своето значение и едва ли е известно на широката общественост. Повод за коментара е запитване от български лекар изпратено до нас по повод отказан достъп до информация.

С Определение № 7441/03.06.2014 г. по адм.д. № 6447/2014 г. Върховният административен съд (ВАС) отменя определение на Административен съд - София-град (АССГ) и постановява, че Българският лекарски съюз (БЛС) е задължен субект по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).
Това означава, че Българският лекарски съюз не може да отказва достъп до обществена информация, която създава и съхранява, позовавайки се на аргумента, че не попада в обхвата на закона.

Правен въпрос и произнасяне на съдилищата
1.1. Позиция на АССГ (Отменена)
АССГ приема, че БЛС не е "публичноправна организация" по смисъла на § 1, т. 4 от Допълнителните разпоредби на ЗДОИ и поради това не е задължен субект. Съдът оставя жалбата без разглеждане и прекратява производството.
1.2. Позиция на ВАС (Окончателна)
ВАС отменя определението на АССГ. ВАС приема, че БЛС е "публичноправен субект" по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ и следователно е задължен да предоставя достъп до обществена информация.

Мотиви на ВАС за задължителния характер на закона за БЛС
Решението на ВАС се основава на разширително тълкуване на ЗДОИ и признаването на публичноправния характер на БЛС:

А. Разграничение между понятията
ВАС прави ключово разграничение между:
• "Публичноправна организация": Легално дефинирано понятие в ЗДОИ, чието установяване е свързано с начина на финансиране (дали над 50% е държавно или общинско). АССГ е акцентирал само на това.
• "Публичноправен субект": По-широко понятие, използвано в чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ (законът се прилага и за други публичноправни субекти). ВАС приема, че БЛС попада в тази по-широка категория.

Б. Публичноправна същност на БЛС
ВАС се позовава на Закона за съсловните организации на лекарите и на лекарите по дентална медицина (ЗСОЛЛДМ) и функциите, възложени на БЛС с нормативен акт, които имат публичноправен характер:
1. Създаден със закон: Учредяването, съществуването и дейността на БЛС са регламентирани със закон.
2. Властнически/Регулаторни функции:
◦ Участие в сключването на Националния рамков договор (обществен интерес в здравеопазването).
◦ Изготвяне и контрол по спазването на Кодекс за професионална етика.
◦ Приемане на Правила за добра медицинска практика.
◦ Водене на национален електронен регистър на членовете си.
◦ Налагане на санкции (дисциплинарна власт).
3. Решение на Конституционния съд: ВАС се позовава на Решение № 29/1998 г. на КС, което изрично определя съсловните организации като корпорации на публичното право с задължително членуване и публичноправни функции.

Значение за лекарите и гражданите
Това определение има фундаментално значение за прозрачността и отчетността в сектора на здравеопазването:

За Лекарите (Членове на БЛС)
Отчетност на ръководството: Като задължен субект, БЛС трябва да предоставя информация за управлението си, финансовите си решения, изразходването на членския внос, протоколи от заседания, решения за санкции и др. Това позволява на членовете да упражняват ефективен контрол върху работата на съсловната си организация.

За Гражданите и Пациентите
Прозрачност на системата: БЛС е страна в преговорите за НРД и участва в определянето на стандарти за медицинска практика. Гражданите могат да искат информация, свързана с тези публични функции, например за Правилата за добра медицинска практика, за регистъра на лекарите и техните специалности (при спазване на ЗЗЛД), както и за процеса по налагане на санкции за лекарски грешки и нарушения на етиката. Защитава се правото на информация по въпроси от обществен интерес в здравеопазването.

Правен принцип
БЛС не може да твърди, че е сдружение по ЗЮЛНЦ по отношение на достъпа до информация. Неговият публичноправен мандат налага прозрачност.

Резултатът
След това определение, председателят на Управителния съвет на БЛС е длъжен да се произнесе по заявления за достъп до обществена информация, като може да откаже достъп само въз основа на основанията, предвидени в ЗДОИ (напр. класифицирана информация, търговска тайна, лични данни и др.), а не с аргумента, че БЛС не е задължен субект. Всички откази подлежат на съдебен контрол.