227 граждани са глобени за шеги и фалшиви сигнали на тел. 112 за една година
Секция: БЪЛГАРИЯ
03 Ноември 2025 18:22
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
227 граждани са глобени за шеги и фалшиви сигнали на тел. 112 за една година

/КРОСС/ Глобата е до 20 000 лева

227 граждани, подали фалшиви и шеговити сигнали на телефон 112 в периода октомври 2024 г. - октомври 2025 г., санкционира отдел „Административнонаказателна дейност" в дирекция „Национална система 112" - МВР. Санкциите са наложени по Закона за Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112.

Не малка част от от обажданията към 112 са свързани с фалшиви сигнали.

"Добър ден, 112" - Така може да започне разговор с един от стотиците злоумишлени и фалшиви сигнали - такива, заради които един човешки живот може да угасне завинаги.

Искра Величкова, спешен медик в ЦСМП - Варна: „Търсихме една бременна жена с контракции през една минута, раждаща. Когато стигнахме, нямаше нищо - тъмна къща, тъмна улица, никой не вдига телефона за обратна връзка. Преди това търсихме човек, паднал от Аспарухов мост в ниската част до асфалта - полицията обикаля, и ние обикаляхме. Загуби ни един час."

Като опитен лекар в Спешна помощ д-р Величкова се е отзовавала на десетки недействителни сигнали.

Искра Величкова, спешен медик в ЦСМП - Варна: „Кара се с много висока скорост, рискува се животът на екипа - минава се на червени светофари, тича се с тежка апаратура по етажите... И когато стигнеш и видиш, че или изобщо няма такъв пациент, или той изобщо не е в безсъзнание, както са съобщили - едно, че е обидно, друго, че натоварва страшно много работата на екипите."

Тъжната статистика не подминава и Спешна помощ - София. Между 60 и 70 процента от сигналите към тях са за неспешни състояния.

Катя Сунгарска, говорител на ЦСМП - София: „Мъж се обади и каза, че жена му ражда - че са ѝ изтекли водите, че всичко е в кръв. Когато спешният екип отиде, се оказа, че жената има бъбречна криза - болят я бъбреците, свила се е на креслото и изобщо не е бременна. Когато екипът ги попита: „А защо ни излъгахте?" - „Ами за да дойдете!" Само че така някой, някъде, наистина може да загуби живот."

Често с екипите злоупотребяват и здравнонеосигурени, но има сигнали и от една по-различна група - възрастни и самотни хора, които просто искат компания.

Катя Сунгарска, говорител на ЦСМП - София: „Една от тези т.нар. абонатки - наскоро спешният екип разказа - отваря вратата широко засмяна и казва: ‘Влизайте, влизайте, бухтички съм ви направила."

Средно един оператор на 112 приема между 200 и 300 обаждания за 12-часово дежурство. Около 40% от тях не изискват спешна помощ.

Стоян Вълев, главен експерт в Дирекция „Национална система 112", МВР: „Нашите оператори са обучени и с дългогодишен опит. Те по време на самия разговор успяват да отчетат факторите, които подсказват дали даден сигнал е фалшив или истински."

„Фалшиви сигнали - това са сигнали за поставени бомби в училища, подадени от малолетни и непълнолетни лица, повиквания за спешна помощ при симптоми, които не касаят спешно състояние, или фалшиви сигнали за полиция и пожари, които не съществуват."

Катя Сунгарска, говорител на ЦСМП - София: „Докато някой разкарва екип на Спешна помощ за неспешно, неживотозастрашаващо състояние - било за кръвно, за клатещ се зъб, за въшки или подобни неща - някой друг, в реално животозастрашаващо състояние, може да загуби живот."

Глобите за фалшиви сигнали варират според тежестта им. Но е важно да помним - човешкият живот няма цена.