Какви рискове крие Бюджет 2026
Секция: Анализи
04 Ноември 2025 11:51
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Какви рискове крие Бюджет 2026

/КРОСС/ В един и същи ден беше публикуван и бюджетът за следваща година, и данните за изпълнението на настоящия към септември, а те не са никак оптимистични - в приходната част има сериозно изоставане, което няма как да бъде наваксано до края на годината. Нереалистичната прогноза за 2025 година е взета като база за нова, още по-нереалистична прогноза в приходната част, за 2026 година. Това каза Михаил Кръстев, изпълнителен директор на Съюза за стопанска инициатива, в ефира на „Здравей, България".

Той даде пример с приходите от ДДС. Предвиден е бил рекорден ръст за 2025 г., а на фона на първите 9 месеца от тази година той няма да се реализира, дори изостава с милиарди, но въпреки това е заложен огромен ръст на тези приходи за 2026 г.

„Целта е да влезем в 3% дефицит, който никой не може да обясни защо трябва да продължаваме да разписваме. Т.е. на хартия да влезем в тях", уточни Кръстев.

Финансовият анализатор Деян Василев е на мнение, че натискът е върху трудещите се хора и а никъде не се говори за реформа. Той допълни, че в МВР и в държавната администрация се увеличават заплатите, което увеличава публичните разходи.

„Начинът на правене на бюджет за поредна година показва липса на визия. Още през миналата година в някои сектори бяха увеличени заплати с 50%, без да има реална причина - например в сигурността. В България има най-много полицаи, най-много пенсионирани униформени -13%, които получават и пенсия и заплата", каза още финансистът.

Василев допълни, че има и сив сектор, което също е важен елемент от приходите - „1/3 от заплатите не плащат осигуровки".

Икономистът Георги Вулджев е на мнение, че ще има допълнително увеличаване на данъците, вдига се максималният осигурителен доход, осигурителната тежест, предвидено е удвояване на данък дивидент.  По негови думи приходите, които могат да се съберат от това удвояване, няма да решат проблема с дефицита, а само ще влоши бизнес средата.

Според икономиста това не е единственият възможен бюджет. „Можеше средното увеличение на заплатите в държавния сектор да е 10% дори 5%", допълни той. И подчерта, че на фона на тази държавна план-сметка инвестициите в страната изостават и нараства дълговото бреме. По негови думи през 2027 година вече ще сме в процедура по свръхдефицит и ако не се промени начинът, по който се правят бюджетите, ще сме в дългова криза до края на десетилетието.

Кръстев беше категоричен, че не е добре да се увеличава данъчната тежест, защото това вреди на реалната икономика, бизнеса и домакинствата, които поемат тежестта на недалновидните разходи в публичния сектор.

„Мит и лъжа е, че в България данъчната тежест е ниска. Тя, между това, което един работодател отделя като средства и чистата сума, която достига до работника, е близо 35%", обясни още експертът.