Мартин Владимиров: Назначаването на особен управител в „Лукойл Нефтохим Бургас“ не означава национализация
Секция: Интервюта
04 Ноември 2025 11:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Мартин Владимиров: Назначаването на особен управител в „Лукойл Нефтохим Бургас“ не означава национализация Интервю за предаването „Тази сутрин“ по bTV

/КРОСС/ Назначаването на особен управител в „Лукойл Нефтохим Бургас" е задължителна стъпка за гарантиране на сигурността на доставките и защита на българския пазар, обяви в интервю за предаването „Тази сутрин" по bTV Мартин Владимиров, директор на програма „Енергетика и климат" в Центъра за изследване на демокрацията.

Владимиров подчерта, че назначаването на особен управител не означава национализация.

Особеният управител няма право да променя собствеността, а само да гарантира доставките на суров петрол и стабилността на вътрешния пазар. Той трябва да осигури и това средствата от продажбата на горива да не стигат до Русия, обясни експертът.

Той даде пример с Германия, където подобна мярка вече е приложена успешно. Там приходите се съхраняват в доверителен фонд, докато не бъде назначен нов собственик.

Енергийният експерт подчерта, че България първо трябва да промени контрола върху собствеността на рафинерията и чак тогава може да иска от САЩ изключение от санкциите.

По думите му забраната за износ на горива, приета от парламента и вече обнародвана в Държавен вестник, има превантивен характер. Тя цели да предотврати спекула и изкуствен недостиг на дизел на вътрешния пазар, особено на фона на кризата с горивата в Сърбия.

Забраната е превантивна, но противоречи на европейското монополно право, коментира Владимиров. Той уточни, че Европейската комисия може да ни санкционира, но може и да ни се размине заради факта, че има форсмажорни обстоятелства.

Експертът обяви още, че забраната засяга основно авиационното гориво и дизела, като първото не е проблем, защото количествата са малки и могат лесно да се заместят с внос. При дизела обаче рискът е по-голям, защото това е горивото с най-високо потребление у нас.

Владимиров смята България изостава сериозно с подготовката за влизането в сила на санкциите срещу „Лукойл", които ще се прилагат от 21 ноември.

„Не е нормално три седмици преди санкциите да нямаме ясен план за действие. Това трябваше да се случи още преди месеци", заяви той.