Позиция на БРАИТ относно проект на държавен бюджет за 2026 г.
Секция: ИКОНОМИКА
05 Ноември 2025 16:06
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Позиция на БРАИТ относно проект на държавен бюджет за 2026 г.

/КРОСС/ Като работодателска организация, представляваща най-значимите индустрии в България, считаме, че предложеният държавен бюджет за 2026 г. не отговаря на реалните нужди на българската икономика и не осигурява основните условия за растеж - предвидимост, конкурентоспособност и инвестиционна среда. Вместо насоченост към реформи и ефективно управление на публичните средства, проектът разчита на механично увеличаване на приходите чрез по-високи осигурителни тежести и разширяване на разходите. Това е краткосрочен подход, който ще доведе до по-слаба икономическа активност, а не до устойчиво финансиране на системите.

Нашите аргументи: 

1. Липса на стратегическа визия и предвидимост

България навлиза в ключов период - присъединяване към еврозоната и необходимост от повишена конкурентоспособност спрямо други държави от ЕС и региона. Вместо да се представи средносрочна фискална рамка с хоризонт от 3-5 години, проектобюджетът е ориентиран към текущо запълване на дефицити. Това намалява доверието на инвеститорите, които вземат решения на база стабилност, прогнозируеми данъчни условия и последователни политики. Когато бизнесът не знае какви ще бъдат осигурителните и данъчните параметри година напред, инвестициите се отлагат, а растежът се забавя.

2. Фискална експанзия без реформи

Разходите в публичния сектор нарастват, но без механизми, гарантиращи по-добри услуги, ефективност или контрол. Дефицитите в ДОО и НЗОК остават над 40% и се компенсират само чрез вдигане на вноските. Това е модел, който вече се е доказал като неработещ: повече пари в системата не водят автоматично до по-добри резултати. Без реформи увеличаването на разходите ще се превърне в постоянен натиск за нови повишения на вноски, данъци и заеми.

3. Увеличение на осигурителната тежест и ефектът върху бизнеса

Предложеното увеличение на пенсионните вноски и на максималния осигурителен доход означава реално поскъпване на труда с над 10%. За икономика с нарастващи цени на енергия, суровини и логистика това е сериозен удар. Българските предприятия вече губят конкурентно предимство спрямо страни с по-ниски разходи, а за някои трудоинтензивни сектори този ефект може да е критичен.
Допълнително - подобни мерки са проинфлационни. Повишените разходи на бизнеса се пренасят в крайната цена на стоките и услугите, което засилва инфлацията, понижава покупателната способност и ограничава потреблението.

4. Наказване на коректните платци, вместо борба със сивия сектор

Сивата икономика остава между 22% и 35% от БВП. В такава среда увеличаването на вноските стимулира укриването, а не събираемостта. Вместо усилия за контрол, намаляване на злоупотребите и електронни механизми за проследяване, тежестта се прехвърля върху онези, които спазват закона. Това обезкуражава коректните работодатели и изпраща погрешен сигнал към бизнеса.

Конкретни предложения:

1. Осигурителна политика

  • Да не се повишават вноските - моделът е доказано неефективен и задушава пазара на труда.

  • Да се придвижи законопроектът за реформа на пенсионните фондове - създаване на мултифондове, които да участват в инвестициите в българската икономика. Това ще намали зависимостта на бюджета от допълнителни вноски и ще задържа капитал в страната.

2. Разходи и ефективност

  • Въвеждане на независим одит на всички бюджетни структури - без данни за ефективност няма аргумент за повишаване на разходите.

  • Заплатите в публичния сектор да се обвържат с резултати, изпълнение на индикатори и дигитализация на услуги.

  • Закон за публично-частни партньорства - инструмент, който вече работи в редица европейски държави и позволява финансиране на инфраструктура и иновации без единствено бюджетно натоварване.

3. Инвестиции и икономическа среда

Инвестициите в България са спаднали до най-ниските си нива - едва 1-1,5% от БВП, при около 20% в годините след присъединяването към ЕС.

  • Необходима е ускорена процедура за капиталови разходи, публични индикатори за изпълнение и премахване на административните бариери.

  • Данъчни стимули за реинвестирана печалба, технологично обновяване, иновации и автоматизация - това са политики, които реално повишават производителността, а с нея и доходите.

4. Диалог и предвидимост

Бизнесът има нужда от минимум 60 дни за становища по промени, които пряко засягат разходите му. Без партньорство, оценка на въздействието и прозрачност се губи доверието в институциите, а решенията се превръщат във фактор за несигурност.

Ако проектобюджетът не бъде коригиран, очакваните последствия са:

  • Увеличение на разходите за труд с 8-10%, което ще натисне цените нагоре;

  • Забавяне на инвестиции и изнасяне на производство към по-евтини пазари;

  • Разширяване на сивата икономика;

  • Още по-големи дефицити в бюджета и социалните системи, без подобрение на услугите за гражданите.

Заключение

Необходими са реформи, а не механично харчене.
Необходими са предвидимост, дългосрочна рамка и реално партньорство с бизнеса.
Необходими са стимули за инвестиции, иновации и растеж, вместо нови тежести.

Само така България може да използва влизането в еврозоната като шанс за ускорено развитие, а не като рисков период на допълнително напрежение за предприятията и работещите.

 

 

За БРАИТ

Българска работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ) е приемник на учредената през 2009 г. Асоциация на бизнес клъстерите, организация с множество успешно реализирани проекти на международно ниво в различни области. БРАИТ си поставя за цел да способства за развитието и укрепването на членовете си като организации на индустриални сектори с висока добавена стойност, свързани с иновативни технологии в различни сектори. 

БРАИТ обединява над 2300 компании, което е около 110 000 работни места в над 130 града в България. Организацията има амбицията да хармонизира клъстерните политики и да работи за подобряване на икономическото развитие на членовете си в партньорство с правителството и държавните институции.

B БPAИT членуват пpeдcтaвитeли нa ĸлючoви opгaнизaции oт ceĸтopитe нa Инфopмaциoннитe и ĸoмyниĸaциoнни тexнoлoгии (ИKT), биoтexнoлoгиитe, мexaтpoниĸaтa, образованието, здравеопазването, eнepгeтиĸaтa, аутомотив, мебелна, морска и дpyги cтpaтeгичecĸи индycтpии.