Зачестяват случаите на overbooking, при които пътници не са допускани до борда на самолета, въпреки валиден билет
Секция: Туризъм
08 Ноември 2025 13:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Зачестяват случаите на overbooking, при които пътници не са допускани до борда на самолета, въпреки валиден билет

/КРОСС/ На 28 септември Оля тръгва към летище "Васил Левски" в София. Пътува за Лутън, Англия, но плановете на авиокомпанията са различни. Още при онлайн чекирането й предлагат да бъде доброволец, без да се пояснява какво означава това и без да има опцията да откаже.

"Това е абсолютно немислимо, че с едно подобно кликване човек се съгласява да няма никакви права и да бъде извозен в неопределен бъдещ момент, когато е удобно на компанията. В крайна сметка се оказа, че освен мен имаше още 4 пътника, които не бяха качени на полета", обясни тя.

Причината - полетът е „овърбукнат". Това означава, че са продадени повече билети, отколкото места има в самолета. За Оля място няма, въпреки че е с чекиран багаж, минала е граничен контрол и е стигнала до автобуса към самолета.

"Бяхме поканени да се върнем обратно през „Гранична полиция" и да влезем обратно на територията на страната. Първоначално нямаше места за 10 човека, но намериха някакви", разказа Оля.

На четиримата пътници им е казано, че трябва да се върнат обратно на територията на България.

"Бяхме оставени сами без абсолютно никакъв наземен персонал. Съответно подадохме сигнал към 112, за да регистрираме ситуацията. Никакви документи не разписахме и по този начин никаква статистика не можа да бъде заведена колко пътници са в подобна ситуация", сподели Оля.

Министерството на транспорта и съобщенията тази година са проследили едва 17 случая, при които пътници са били засегнати от overbooking и не са били допуснати до борда въпреки валиден билет. В статистиката обаче попадат само хората, които са потърсили съдействие от институциите.

"Граждани без никакво обяснение просто да бъдат зарязани на летището и никой да не им каже какво става. Не става въпрос за форсмажорно обстоятелство, защото всички, които останахме, чувахме в последствие как персоналът коментира как това е ежедневие на летището и как нямаме никакви права към когото и да се обърнем", сподели Оля.

Ето какви са правата ви в тази ситуация: връщане на цялата сума на билета; премаршрутиране възможно най-скоро.

Ако се наложи да чакате дълго се полага безплатна храна, напитки, хотел и транспорт. Пазете всички касови бележки и фактури, за да можете по-късно да поискате тяхното възстановяване. Внимавайте с дребния шрифт, свързан с доброволен отказ от качване на борда.

Оля вече е част от статистика, защото сезира министерството, излита 24 часа по-късно и получава обезщетение. "То е 400 евро, а на летището даваха информация за 100 евро, и то не на мен, а виртуално за авиокомпанията".

Междувременно от Министерството на транспорта казват, че не са налагали санкции на авиокомпаниите, тъй като работят по регламенти на Европейския съюз и обезщетяват пътниците.

Оля вече запазва билетите с 48 часа по-рано за дестинацията си, за да знае, че ще стигне на време. "Всички хора вече имат подобна нагласа, защото проблемите със самолетите зачестяват все повече, особено след ковид пандемията".

Нова телевизия, „Събуди се"