Какви са привилегиите на пътя на колите със специален режим на движение
Секция: Коментари
12 Ноември 2025 11:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Какви са привилегиите на пътя на колите със специален режим на движение

/КРОСС/ Видеоклип с автомобили на НСО, които се движат с висока скорост и в насрещното платно по извънградски път, се завъртя във вторник следобед в социалните мрежи. Кадрите са заснети от кола, която се движи срещу колите със специален режим. Една от тях дори дава светлинен сигнал на шофьора отсреща, който е принуден да навлезе в банкета, за да избегне челен удар с кортежа.

Една от рисковите ситуации в НСО по правило е движението по еднолентови пътища. В случая сигурно са бързали, но аз лично не бих ги оправдал за този клип. Да, има протоколи, има графици, но има и опасности. А те винаги са двустранни - никога не са едностранни. Опасност има както за пътуващите, така и за тези водачи. Те са със специален режим на движение, което означава, че могат да нарушават правилата, но без да застрашават безопасността. При ПТП обаче носят отговорност и подлежат на военно следствие, защото са военнослужещи. А всеки от тях също има семейство. Така че този подход - да се бърза, особено по еднолентови пътища - е изключително опасен, и аз никога не съм го оправдавал. Това обясни в „Здравей, България" бившият директор на НСО Румен Миланов, коментирайки кадрите, появили се в социалните мрежи.

От своя страна адвокат Силвия Петкова коментира въпроса има ли злоупотреба с правото и беше категорична, че няма такава. Има класическо закононарушение. Автомобилите със специален режим имат право да нарушават правилата за движение - да се движат с превишена скорост, да изпреварват неправилно, практически да нарушават почти всички правила, но само когато има реална необходимост. И има една абсолютна забрана - да не създават опасност за движението. Тук тази забрана е нарушена, подчерта тя.

И заяви, че за да се движат със специален режим подобни коли - трябва да има конкретна необходимост. По думите ѝ при охранителни автомобили такава има само, ако охраняваното лице е в непосредствена опасност. Аз на конкретните кадри не виждам такава необходимост. Още повече, ако говорим за такъв сериозен дипломатически гост като президента на Ливан - службите би трябвало предварително да знаят, ако има риск, и обществото да бъде уведомено, обясни тя.

Миланов обясни и правилата за останалите шофьори при подобна ситуация на пътя. В миналото беше задължително всички да спират при преминаване на специален кортеж - но това създаваше предпоставки за катастрофи. Сега законът казва - трябва да се даде предимство, но не е задължително със спиране. Важно е да дадат път на тези, които се движат със специален режим - така, както се дава път на линейката, заяви ексшефът на НСО.