75 % от учителите в Европа търсят обучение по AI
Секция: Наука
17 Ноември 2025 20:23
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
75 % от учителите в Европа търсят обучение по AI

/КРОСС/ Обученията по изкуствен интелект са най-търсени и в България. Над 8500 учители са обучени от Приложна академия за образование „Синдео"

Изкуственият интелект (AI) става все по-важен елемент в образованието в Европа. Изследването „Future of Education Report" на GoStudent проследява как учители, ученици и родители възприемат технологиите и как се подготвят училищата за внедряването на AI. Проучването обхваща около 5 859 родители и техните деца на възраст между 10 и 16 години, както и около 300 учители от шест европейски държави - Австрия, Германия, Испания, Франция, Италия и Обединеното кралство.

Резултатите показват, че голяма част от учителите в тези държави не са преминали обучение по изкуствен интелект. Общият дял на необучените достига 75 %, като разликите между страните са значителни: в Германия около 38 % от учителите са получили обучение по AI, докато в Австрия този дял е 12 %, а в Обединеното кралство над 70 % от преподавателите заявяват, че не са имали подходящо обучение. Учениците усещат липсата на подготовка, като повече от половината смятат, че училищата не ги подготвят достатъчно за бъдещето, а родителите посочват необходимостта от нови подходи в преподаването, които отразяват технологичното развитие.

В България в това отношение се наблюдава положителна тенденция. Данни от Приложна академия за образование „Синдео" показват, че през последната година над 8 500 учители са участвали в обучения по изкуствен интелект (AI), провеждани както онлайн, така и присъствено. Академията предлага и безплатно онлайн обучение „Приложение на изкуствения интелект в образованието", което включва практически примери и готови инструменти за използване на AI в учебния процес. 

„България показва положително развитие по отношение на обучението по изкуствен интелект. С навлизането му редица организации успяха да създадат обучение и да предоставят възможност за обучение. Само при нас тази година са обучени над 8500 учители по различни теми, свързани с използване на AI в образованието. В нашите обучения учителите научават как да използват AI за адаптиране на учебните материали към различните нива на учениците, за анализ на резултатите им и за създаване на интерактивни упражнения, които развиват критично мислене и креативност. Целта е знанията за изкуствения интелект да се приложат веднага в класната стая и да подкрепят преподаването", отбелязват от Приложна академия за образование „Синдео".

Учителите в България започват да интегрират знанията за AI в методиката си, използвайки дигитални инструменти за по-интересно и интерактивно преподаване, анализ на учебните резултати и адаптиране на материалите спрямо различните нива на усвояване. Това позволява по-ангажираща и интерактивна учебна среда, която развива критично мислене и креативност в учениците.

Сравнявайки ситуацията в България с тенденциите в Европа, става ясно, че страната ни предлага добри възможности за обучение на учителите в областта на изкуствения интелект (AI). Активното участие на преподавателите в обученията показва интерес към новите технологии и създава условия за подготовка на учениците за бъдещите професии и технологични предизвикателства, коментират още от „Синдео".