Северозападна България - на първо място по смъртност на пътя в Европа
Секция: БЪЛГАРИЯ
18 Ноември 2025 12:48
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Северозападна България - на първо място по смъртност на пътя в Европа

/КРОСС/ Това показват данните на статистическата служба на Европейската комисия - Евростат за 2023 година

Българският северозападен регион продължава да бъде най-опасният в Европейския съюз по брой жертви на пътя. Това показват данните на статистическата служба на Европейската комисия - Евростат за 2023 година. Според тях най-високите регионални нива на смъртни случаи по пътищата са отчетени именно в България. Северозападният район е първи в ЕС с показател от 166 загинали на един милион жители, а съседният Северен централен район също остава в негативната класация със 107 загинали на милион души.

По поискани актуални данни от МВР за 2024 година става ясно, че 478 души са починали вследствие на пътни инциденти, а от началото на тази година до момента загиналите вече са 399 души.

В студиото на "Твоят ден" по NOVA NEWS резултатите от проучването коментираха Емил Панчев, председател на Съюза на българските автомобилисти и пътният експерт Георги Златев.

Според Златев статистиката показва ясно очертана тенденция, която институциите трябва да анализират в дълбочина. „Силата на статистиката, поне за мен, е да се наблюдават тенденциите. Ако говорим за данните от 2023 година, нищо не пречи на институциите да продължат този анализ за миналата и за тази година", каза той.

И обърна внимание на важен детайл - данните отразяват броя на загиналите спрямо населението на района. „Северозападна България не е един от най-гъсто населените райони. Там, на една шеста от територията на държавата, имаме около 650 хиляди души. И тогава тези 120 загинали се разпределят и стават тази стряскаща цифра - 168 на един милион население", обясни Златев.

По думите му обаче тревожното е друго: „Тенденцията от 2022 към 2023 година е за увеличаване на загиналите в тези райони".

Той посочи и че не може всичко да бъде обяснено само с лоши пътища. „Ако обвиняваме постоянно, че пътищата са ни лоши - ами във Франция, в Хърватия, във всички държави, които са посочени, пътищата са доста по-добри от нашите. Значи нещо друго липсва или нещо друго куца, за да се стига до такава инцидентност," коментира експертът.

Емил Панчев също подчерта, че проблемите с инфраструктурата са реални, но не са единствената причина. „Пътищата у нас имат проблеми и водачите го чувстват - това е факт. Няма да намерим шофьор, който да каже, че пътищата са идеални, ако ги сравни с Европа," заяви той.

Панчев допълни, че е важно да се анализират и демографските особености. „В Северозападна България населението е застаряващо. Една трета от жертвите в целия Европейски съюз са по-възрастни граждани. Това също влияе," подчерта той.

Според него най-полезната статистика е тази по региони на Пътна полиция, защото показва конкретните проблемни места.

По думите на Златев „В България качеството и нивото на обучението на водачите е много ниско, а толерантността просто е изчезнала".

И двамата експерти бяха единодушни, че подобряването на пътната безопасност у нас изисква едновременно внимание към инфраструктурата, контрола, обучението и поведението на водачите.