Как се храним? Tихата революция към по-осъзнато хранене в България
Секция: Здраве
20 Ноември 2025 17:28
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Как се храним? Tихата революция към по-осъзнато хранене в България

/КРОСС/ Дълго време в публичното пространство битуваше един упорит мит - че в България се храним с по-нискокачествени продукти от останалата част на Европа. Едно скорошно мащабно проучване на Европейската комисия, цитирано от "24 часа", опровергава това схващане. Оказа се, че българският хляб е с най-малко сол, а киселото ни мляко - с най-малко захар в сравнение с десетки изследвани държави.

Както коментира националният консултант по хранене проф. д-р Веселка Дулева, „това проучване е много важно, защото разбива мита, че в България се предлагат храни с по-ниско качество".

Това е ясен знак, че индустрията се развива в правилната посока. В същото време всички сме наясно с предизвикателствата на модерния живот. Проф. Дулева отбелязва, че въпреки наличието на качествени продукти, общата консумация на сол в страната остава висока (13,9 г/ден при 5 г препоръчителни).

Но това не е повод за обвинения, а за осъзнаване. В забързания си живот всички ние търсим удобство, бързина и добър вкус, което понякога ни тласка към не толкова здравословен избор.

Тук идва и най-важната промяна в съвременната търговия: това вече не е битка, която потребителят води сам. Успехът се крие в партньорството.

Партньорство по пътя към здравето

Днес виждаме ясен стремеж и от двете страни. От една страна, потребителите стават все по-любопитни, по-търсещи и по-информирани за това какво слагат в пазарската кошница. От друга, отговорните търговски вериги поемат своята роля не просто на продавачи, а на активни партньори в този процес.

Лидл България от години развива своя асортимент в синхрон с политиката си за осъзнато хранене, която е перфектен пример за такова партньорство. Идеята е проста: когато веригата поеме част от отговорната работа по подобряване на състава, а потребителят е улеснен в избора си, общият стремеж към по-здравословно хранене става постижима реалност.

Eто как на практика става това. 

Революция в рецептите: По-малко добавки

Най-голямата промяна е тази, която не забелязваме веднага. 

В Lidl непрекъснато работят за намаляване на хранителните добавки в продуктите си от собствена марка.  Избягват изкуствените оцветители и ароматизанти, както и доколкото е безопасно употребата на консерванти.  Използват и повече здравословни масла и мазнини.

От веригата са си поставили и амбициозна цел за намаляване на средното съдържание на добавена сол и захар в продуктите собствена марка. Само за 2023 г. съдържанието на сол е намалено в над 100 продукта.

Това е „тихата" промяна - купуваме същия продукт, който харесваме, но той вече е с по-добър състав, без да правим компромис с вкуса. Рецептите се оптимизират постоянно, като се следват препоръки на СЗО, които често са по-строги от националните разпоредби 

Гаранция за качество там, където се колебаем

Докато за хляба и млякото данните от мащабното европейско проучване, част от проекта Best Re-MaP,  са в полза на българския потребител,  при колбасите всеки винаги има едно наум. Тук политиката на Lidl е безкомпромисна: в колбасите собствена марка на смарт ритейлъра няма да намерите МОМ (механично отделено месо), независимо от цената. 

Нещо повече, компанията доброволно оповестява процентното съдържание на месо върху всички опаковки - ход към пълна прозрачност, който надгражда темата за качеството.

„Светофар" за нашия избор: Какво е Nutri-Score?

Осъзнатото хранене не означава  да се лишаваме, а да правим информиран избор. Но кой има време да разчита ситния шрифт на десетки етикети?

Тук на помощ идва Nutri-Score - петстепенна скала от цветове и букви (от зелено „A" до червено „E"), която все по-често виждаме върху опаковките на собствените марки на веригата.

Този „хранителен светофар", разработен от френските здравни власти, дава бърза и ясна представа за хранителните качества на продукта. Той не казва "не яж това", а по-скоро "това е супер за всеки ден" (A, B) или "това е по-скоро за специални поводи" (D, E). Така с един поглед можем да сравним да речем два вида зърнена закуска и да вземем по-доброто решение за секунди.

Отвъд етикета: Качество, което се тества

Осъзнатият избор започва още от входа на магазина. Не е случайно, че плодовете и зеленчуците са позиционирани първи. Това е психологически „тласък" (nudge) към по-здравословната кошница.

Това, което остава скрито за очите, е контролът на качеството. Всички доставчици на плодове и зеленчуци в Lidl са сертифицирани по международни стандарти за добри земеделски практики. Но веригата отива по-далеч, като регулярно тества продукцията в акредитирани лаборатории в Германия и Гърция за над 800 вида остатъци от пестициди като нормите на смарт ритейлъра са в пъти по-стриктно от законовите.

Lidl  поставя  фокус и върху растителните алтернативи. Веригата не просто предлага веган, вегетариански, безглутенови и високопротеинови опции, но и прави цените им достъпни. Пример е трайното намаление на цените на растителните продукти Vemondo, които вече са на цената на конвенционалните си алтернативи. Така изборът да пиеш бадемово мляко сутрин вече не е лукс.

#ХраненеСмисъл: Общият език на промяната

Всички тези мерки са част от по-голяма стратегия. С кампанията #ХраненеСмисъл и партньорството си с Националната асоциация по интегративна медицина (НАПДИМ), Медицинския университет - Варна, Асоциация „Родители" и диетолози, Lidl създаде среда за обществен разговор. 

Проучвания като това на ЕК, което разбива мита за лошото качество на продуктите у нас, са отправна точка. Те показват, че здравословното хранене е въпрос на информиран избор и споделена отговорност. Също и че бизнесът и обществото ни изживяват положителна трансформация в полза на здравето и общото ни благосъстояние.

А когато търговците са активен партньор в този процес, промяната на навиците вече не изглежда толкова трудна мисия за потребителите.