Психологически и маркетингови ефекти от „Черния петък“ и празничното пазаруване
Секция: Анализи
21 Ноември 2025 11:29
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Психологически и маркетингови ефекти от „Черния петък“ и празничното пазаруване

/КРОСС/ Психологът Анна Влаева: Основният проблем е, че в семействата тези маркетингови акции се превръщат във фокус

С настъпването на сезона на празничното пазаруване все повече потребители се сблъскват с маркетингови трикове и стимули, провокирaщи покупки и оказващи влияние върху психиката на семейството. Експертите предупреждават за риска от „прегаряне" и стрес, ако подготовката за празниците започне твърде рано.

В предаването „Твоят ден" Анна Влаева, която е консултант по ранно детско развитие, обясни, че преливането от Хелоуин към „Черния петък" и Коледа има поражения върху децата. Те тръпнат в очакване, а периодът на нетърпение продължава 50 дни. „Ако не се управлява правилно, това води до прегаряне и разочарование" коментира още тя.

Според Влаева две седмици психическа подготовка преди голямо събитие е оптималният период. „Това, което ме притеснява и виждам като проблем, е, че в семействата тези маркетингови акции се превръщат във фокус. Коледа се превръща не в празник на семейното време и уют, а в подготовка за покупките и социалното представяне", коментира още специалистът.

Маркетинг експертът Владислав Георгиев постави акцент върху комерсиалната страна на събитията. „И Черният петък, и Коледа са маркетингови стратегии с различен характер. Коледа вече е по-скоро комерсиален празник и е важна част от търговията, докато „Черният петък" служи за изчистване на стари колекции", обяснява той.

Според него всеки търговец избира как да привлече вниманието на клиентите, като подреждането на стоките е част от визуалния мърчандайзинг и работи ефективно. „Това е нормална практика - позиционирането на стоките съобразно видимостта и достъпността стимулира интереса на потребителите. Важно е обаче потребителите да харчат толкова, колкото могат, и да не се поддават на емоционални импулси", коментира Георгиев.

Маркетинг експертът добави съвет към потребителите: „Бъдете разумни и добри. Празниците не са само за покупки - важно е жестът на подаряване, а не количеството материали. Коледната атмосфера трябва да носи топлина и радост, а не стрес."