Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата
Секция: Туризъм
23 Ноември 2025 20:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

/КРОСС/ Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят изцяло роботизирани кухни. А човешкият контакт ще се превърне в бутикова, най-скъпо платена услуга в туризма. 

Изкуственият интелект вече навлиза в сферата на туризма. Секторът е сред най-засегнатите от технологичните промени. Роботизацията, онлайн платформите, автоматизацията на резервациите и обслужването, променят радикално работните места. Традиционни професии като пиколо, рецепционисти, телефонисти, камериерки, сервитьори в класическия си формат ще изчезнат още до 2030 година, но пък ще бъдат заместени от нови.

Клиентите масово ще предпочитат персонализираните туристически продукти, където изкуственият интелект ще бъде водещ в обслужването. Човешкото присъствие ще остане в бутиковия туризъм, който ще предлага на туристите човешка персонална услуга, извън категорията на масовия турист и това ще влиза в петзвездното луксозно обслужване, прогнозира Христина Каспарян - директор на Центъра за иновации, международна търговия, технологична трансформация и анализи на Българската стопанска камара. Прогнозите се основават на анализи, подготвени от камарата, на базата на сигналите и изследванията на пазара:

Анализите на Българската стопанска камара очертават три сценария за бъдещето на туристическата индустрия. 

Първият - хуманното дигитално гостоприемство - допуска съвместна работа между изкуствения интелект и човека, така че да се пази традицията и да помага на сектора като „колега", да опростява туристическата комуникация, но да съхрани човешкото знание.

Според втория сценарий - т.нар. алгоритмично гостоприемство - изкуственият интелект ще служи на корпоративната ефективност, така че туристическият продукт да стандартизира преживяванията. Туристическите платформи контролират какви култури да представят, според поведението на клиентите, и според тенденциите в потреблението.

Третият сценарий - пост- човешко гостоприемство - "изпуска" изкуствения интелект от контрол, той определя и контролира, дори извън корпоративния интерес. Работи с база данни, изчислява вероятностите, какво може да поиска клиентът и го предоставя като преживяване.

За адаптацията на сектора ще бъде необходима промяна в обучението и подготовката, въприемането на технологиите не като машини, а като колеги, тяхното управление и придобиване на т.нар. мета умения, които могат да се трансформират от професия в професия. Това ще промени и непривлекателните в момента професии, посочи Христина Каспарян:

В следващите 10 години, по света в сектора се очакват 10 млн. работни места. За България прогнозата за търсенето на специалисти в сферата на услугите, включително туристическите, ще бъде главно на ниво средно образование, според проучванията на големите световни икономически организации, каза Петя Евтимова от Фондация за модерно образование, с характерни умения, които новите технологии раждат.

Обединени, образованието и бизнесът могат да трансформират до тази степен българската туристическа индустрия, смятат в Българската стопанска камара. И работодателите, и младите хора, трябва заедно да се подготвят за технологичната революция, а работата да започне веднага, за да носи резултати в близките години.

Източник: БНР