Източна Светлина
Секция: КУЛТУРА
25 Ноември 2025 13:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Източна Светлина

/КРОСС/  Самостоятелна изложба на българо-американския артист Riv Bulgari, който е прекарал по-голямата част от живота си в Бруклин.

Неговото творчество - обхващащо живопис, скулптура, графика, стенопис и документално кино - се ражда от сблъсъка между

Изтока и Запада, между традицията и модерността, между ритуала и бунта.

Заглавието „Източна Светлина" не е случайно. То носи масонската идея за водещата светлина - онази озаряваща сила, която насочва човечеството към знание, истина и може би към по-добро бъдеще.

Това е светлинен ориентир, изгряващ от Изток, пречупен през неспокойната енергия на Ню Йорк и проектиран върху свят, разтърсван от войни - както човешки, така и корпоративни.

В сърцето на изложбата стои монументалното платно на Bulgari „Знаците на войната" - творба, в която разпаднати розови тонове и неспокойни, рязко очертани форми се сблъскват с ехото на „Госпожиците от Авиньон" на Пикасо и неумолимия вик на „Герника".

И тук тези препратки са преосмислени като съвременна пророческа визия: видения за драматичната климатична промяна, разбити мечти и политическа борба с опоненти с размити принципи, вплетени в абстрактни знаци, скрити кодове и фигури, които ни наблюдават като свидетели от друго измерение, но отразяващи нашия реален свят.

Практиката на Bulgari е заредена с напрежение - между почит и противопоставяне, яснота и мистичност,

отчаяние и надежда. Канавите му носят белези от целенасочени действия и комплексен експеримент, който извежда едно по своята природа статично изкуство в динамичен образ: издраскани повърхности, пребоядисани жестове, възстановени форми.

От този процес се появяват символи като реликви, извадени от времето - спирали на живота, разкъсани знамена, всевиждащо око, което наблюдава всички ни. Това не са статични изображения, а криптирани послания, носещи едновременно предупреждение и обещание.

„Знаците на войната" не е просто картина - тя е хроника на нашата разломена епоха. В нейните многопластови пигменти лежат следите на безброй войни и конфликти, приближаващият призрак на климатичните промени, болката от глада, умората от преследването на мечта, която никога не е била личен избор, както и трайната сянка на неравенството, прикрито в лабиринта на бюрокрацията.

Черпи от ключови моменти в модерното изкуство:

фрагментираните плоскости и розовите вариации напомнят „Госпожиците от Авиньон", а нейният морален вик резонира с непреходната жалба на „Герника".

С „Mask" Riv Bulgari се изправя пред един от най-древните човешки ритуали - акта на скриване и разкриване.

Фигурата - наполовина абстрактна и наполовина разпознаваема - стои между плът и символ, уловена в напрежението на разголване и прикриване. Маската не е просто защита - тя е идентичност, роля и театър. Изпълнена в наситени червени и топли златисти тонове, с полирани повърхности върху фон от сияен тюркоаз, творбата създава усещане едновременно за интимност и отчуждение.

Фрагментираните ѝ плоскости напомнят наследството на модернистичния експеримент, докато смелото ѝ присъствие принадлежи категорично на съвременния свят.

Тук маската се превръща в огледало:

Кои сме ние под пластовете култура, политика и желание?

Какво остава, когато ролите отпаднат?

Канавата на Bulgari настоява, че маската не е лъжа, а истина - истината за това как избираме да бъдем видени.

„Mask" е част от изследването на Riv Bulgari върху кодираните образи и човешкото състояние - размисъл върху крехкост, трансформация и безкрайното представление на „аз-а".

„Eastern Light" не е просто изложба.

Това е преминаване в кодиран свят, в който изкуството е едновременно огледало и компас - отразява човешките сътресения, но и насочва към това, което може да предстои.

В епоха, в която империи избледняват, ценности се разпадат, а свободата изглежда нестабилна, Bulgari ни напомня:

всичко е разклатено и всичко е временно.

И все пак - чрез светлина търсим посока.

По платното абстракцията се превръща в свидетелство.

Фрагменти от форми подсказват както фигури, така и знаци - емблеми на политически гласове, военни сили и неспокойната човешка воля.

Счупеното синьо сърце говори тихо, но болезнено за Пурпурното сърце и войниците, паднали под жестокостта на историята.

Две войнствени фигури се издигат сред назъбените шипове на конфликта, а над тях избледняващо американско знаме се носи като напомняне, че и империите са смъртни.

В центъра фигура на сурово отчаяние закотвя композицията; под нея крехки зелени издънки се появяват като шепот за живот след разрушението.

В горния десен ъгъл „шипове" се спускат към масонското око, което прелива в Давидовата звезда - трансформация толкова бърза, колкото и променливият исторически поглед.

Скрити в сянка са думите „За Родину" и недвусмисленият руски символ Z, свидетелстващи за войната в Украйна. До тях се извива спиралата на живота, под която украинското знаме стои като тих жест на съпротива. В долния ляв ъгъл, до ръчно поставения подпис на артиста, мъжкият и женският символ са разсечени от въображаем трети знак - размисъл върху напрежението между наследството и свободите, заявени от съвременността.

В използването на маслени бои има дълбоко уважение към художествената традиция - техника, която носи тежестта на историята и същевременно позволява на съвременното изразяване да се разгърне с пълна сила. Маслото е бавно, плътно, изискващо търпение - но именно това му дава способността да създава дълбочина, да събира време в слоеве, да разказва история чрез плътност и светлина.

В ръцете на Riv Bulgari тази традиционна техника се превръща в проводник за съвременни тревоги, емоции и морални напрежения.

Неговото послание е едновременно решително и ефимерно - напомняне, че в голямата драма на човешкото съществуване нищо не е статично; всичко е преходно.

В творбата „New York City" градът е представен като жив организъм - място, където се преплитат култури, езици и съдби, но и пространство на безмилостни сблъсъци, противоречия и ежедневни борби.

Представянето е едновременно карикатурно и сериозно, хумористично и трезво - прозорливо наблюдение за метрополия, която никога не спи, но винаги приема и изпитва своите жители.

Ню Йорк - с многото си лица, със сблъсъка между богатство и бедност, с мечтите и кошмарите, които съжителстват на един и същи тротоар.

Тази картина, както и цялата изложба, поставя акцент върху крехкостта и разпада на мечти, империи и идеологии. Показва град, изграден от надежди, но и град, който без колебание поглъща онези, които не могат да се издигнат над хаоса му.

Bulgari не преувеличава - той просто наблюдава и превежда това наблюдение в образи: сурови, искрени, препълнени с живот.

„Източна Светлина" е размисъл за преходността на стойностите и за крехкото равновесие между свобода и разпад, между порядък и хаос, между светлината, която търсим, и мрака, от който бягаме.

В поредица от мощни платна Riv Bulgari изгражда визуален език, който въплъщава тази борба - език от символи.

 

ТЕКСТ: Марина Булгари