Как практическото учене помага на децата да разберат пътя на храната?
Секция: БЪЛГАРИЯ
05 Декември 2025 11:22
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Как практическото учене помага на децата да разберат пътя на храната?

/КРОСС/  „Фермата на Lidl" превръща знанията от учебника в реален опит и насърчава по-осъзнато отношение към продуктите

На 5 декември отбелязваме Световния ден на почвите - повод, който насочва вниманието ни към най-основния, но често подценяван елемент от хранителната верига. По данни на ООН близо 95% от храната в света зависи пряко или косвено от почвата - както чрез растенията, така и чрез животните, чието хранене е свързано с почвените ресурси. Качеството на почвата определя вкуса, хранителната стойност и устойчивостта на продукцията.

Това е бавен за възстановяване ресурс, който лесно може да бъде увреден, и именно затова разбирането как работи е толкова важно - особено за децата, които тепърва изграждат своята връзка с храната и природата.
Тази връзка стои в основата на „Фермата на Lidl", образователен проект, който тази есен отвори врати пилотно за ученици от Елин Пелин и район Кремиковци.

Lidl създаде пространството като част от дългосрочната инициатива #ХраненеСмисъл, за да даде на децата не просто информация, а практическо преживяване. В лехите те наблюдават различни видове и сортове растения, сравняват сезонни особености, учат се да разпознават мириса и структурата на билки, зеленчуци и други насаждения. За много от тях това е първият досег с градина, в която процесите от засаждането до брането са реални, а не само на думи.

Едно от най-силните впечатления у децата оставя почвата. Нейният мирис, различната ѝ текстура, живите организми в нея, начинът, по който задържа влага или се променя при допир. Учителите споделят, че след посещението в градината децата започват да питат какво означава сезонност, защо един и същи зеленчук има различен вкус през различни периоди от годината, какво е компостиране и как се съхранява почвеното богатство. Тези въпроси се пренасят у дома и отварят теми, които рядко намират място в ежедневието - откъде идват продуктите, как се планира пазаруването, защо е важно да не се изхвърля храна.

Проектът е резултат от сътрудничество между Lidl, Асоциация „Родители", Фондация „ЕкоОбщност" и доц. Десислава Димитрова от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания при БАН. Той е създаден върху принципите на биодинамично земеделие и включва лехи с различни растения, компостна зона, открити и закрити пространства за обучение и зони за игра. Подготовката на съдържанието е съобразена с учебната програма за ученици от първи до четвърти клас, а от пролетта центърът ще бъде достъпен безплатно за организирани групи от цялата страна. В бъдеще предстои програмата да се надгради и за още възрастови групи. Учители споделят, че преживяното във фермата намира продължение и в училище. Децата вече не гледат растенията в учебника като картинки, а като нещо, което са държали в ръце - могат да разпознаят етапите на растеж и да свържат растението с плода, който познават от чинията си. Опитът на групите, които тази есен имаха възможност да посетят Фермата на Lidl показват, че преживяването носи допълнителна стойност във времето и защото то е отворило възможности за допълнителна интригуваща работа в час: „фермерски дневник", в който децата проследяват живота на растение; уроци, в които рисуват своя най-интересен момент и обясняват какво са научили; разговори за сезонност и грижа, които стават част от темите за здравословно хранене. Когато вече са видели процесите в лехите, децата по-лесно разбират защо вкусът и свежестта зависят от времето, мястото и усилието. Всичко това превръща фермата в ресурс, който учителите вплитат естествено в учебната работа.

Преживяното от децата лесно преминава и в ежедневието у дома. Те започват да обръщат внимание на самите продукти - на етикета, на произхода, на това дали зеленчукът е „като този от градината". С наближаването на коледните празници този интерес лесно може да бъде подсилен. Моментът, в който семействата планират повече и разнообразни ястия, е подходящ децата да участват в избора на продуктите, да сравняват свежестта им и да задават въпроси. Lidl подпомага този процес с голям избор от сезонни плодове и зеленчуци, ясно обозначен произход и предложения, които насърчават разумно пазаруване без излишък.

„Фермата на Lidl" е пример за това как бизнесът може да допринася устойчиво не само чрез продукти, но и чрез знания. В свят, в който връзката с почвата се размива, а хранителната култура често се гради върху бързи решения, подобни инициативи имат реална роля: те възстановяват поредица от логични връзки - от почвата през грижата до храната на масата.

Това, което децата научиха тази година във „Фермата на Lidl", достига до техните семейства, до начина, по който пазаруват, готвят и мислят за храната. А познанието е първата стъпка към по-осъзнати и отговорни решения и в празник, и в делник.