/КРОСС/ „Фермата на Lidl" превръща знанията от учебника в реален опит и насърчава по-осъзнато отношение към продуктите
На 5 декември отбелязваме Световния ден на почвите - повод, който насочва вниманието ни към най-основния, но често подценяван елемент от хранителната верига. По данни на ООН близо 95% от храната в света зависи пряко или косвено от почвата - както чрез растенията, така и чрез животните, чието хранене е свързано с почвените ресурси. Качеството на почвата определя вкуса, хранителната стойност и устойчивостта на продукцията.
Това е бавен за възстановяване ресурс, който лесно може да бъде увреден, и именно затова разбирането как работи е толкова важно - особено за децата, които тепърва изграждат своята връзка с храната и природата.
Тази връзка стои в основата на „Фермата на Lidl", образователен проект, който тази есен отвори врати пилотно за ученици от Елин Пелин и район Кремиковци.
Lidl създаде пространството като част от дългосрочната инициатива #ХраненеСмисъл, за да даде на децата не просто информация, а практическо преживяване. В лехите те наблюдават различни видове и сортове растения, сравняват сезонни особености, учат се да разпознават мириса и структурата на билки, зеленчуци и други насаждения. За много от тях това е първият досег с градина, в която процесите от засаждането до брането са реални, а не само на думи.
Едно от най-силните впечатления у децата оставя почвата. Нейният мирис, различната ѝ текстура, живите организми в нея, начинът, по който задържа влага или се променя при допир. Учителите споделят, че след посещението в градината децата започват да питат какво означава сезонност, защо един и същи зеленчук има различен вкус през различни периоди от годината, какво е компостиране и как се съхранява почвеното богатство. Тези въпроси се пренасят у дома и отварят теми, които рядко намират място в ежедневието - откъде идват продуктите, как се планира пазаруването, защо е важно да не се изхвърля храна.

Проектът е резултат от сътрудничество между Lidl, Асоциация „Родители", Фондация „ЕкоОбщност" и доц. Десислава Димитрова от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания при БАН. Той е създаден върху принципите на биодинамично земеделие и включва лехи с различни растения, компостна зона, открити и закрити пространства за обучение и зони за игра. Подготовката на съдържанието е съобразена с учебната програма за ученици от първи до четвърти клас, а от пролетта центърът ще бъде достъпен безплатно за организирани групи от цялата страна. В бъдеще предстои програмата да се надгради и за още възрастови групи. Учители споделят, че преживяното във фермата намира продължение и в училище. Децата вече не гледат растенията в учебника като картинки, а като нещо, което са държали в ръце - могат да разпознаят етапите на растеж и да свържат растението с плода, който познават от чинията си. Опитът на групите, които тази есен имаха възможност да посетят Фермата на Lidl показват, че преживяването носи допълнителна стойност във времето и защото то е отворило възможности за допълнителна интригуваща работа в час: „фермерски дневник", в който децата проследяват живота на растение; уроци, в които рисуват своя най-интересен момент и обясняват какво са научили; разговори за сезонност и грижа, които стават част от темите за здравословно хранене. Когато вече са видели процесите в лехите, децата по-лесно разбират защо вкусът и свежестта зависят от времето, мястото и усилието. Всичко това превръща фермата в ресурс, който учителите вплитат естествено в учебната работа.

Преживяното от децата лесно преминава и в ежедневието у дома. Те започват да обръщат внимание на самите продукти - на етикета, на произхода, на това дали зеленчукът е „като този от градината". С наближаването на коледните празници този интерес лесно може да бъде подсилен. Моментът, в който семействата планират повече и разнообразни ястия, е подходящ децата да участват в избора на продуктите, да сравняват свежестта им и да задават въпроси. Lidl подпомага този процес с голям избор от сезонни плодове и зеленчуци, ясно обозначен произход и предложения, които насърчават разумно пазаруване без излишък.
„Фермата на Lidl" е пример за това как бизнесът може да допринася устойчиво не само чрез продукти, но и чрез знания. В свят, в който връзката с почвата се размива, а хранителната култура често се гради върху бързи решения, подобни инициативи имат реална роля: те възстановяват поредица от логични връзки - от почвата през грижата до храната на масата.
Това, което децата научиха тази година във „Фермата на Lidl", достига до техните семейства, до начина, по който пазаруват, готвят и мислят за храната. А познанието е първата стъпка към по-осъзнати и отговорни решения и в празник, и в делник.