БРАИТ и ИПИ: Ръстът на публичните разходи е основният фактор за увеличаващия се бюджетен дефицит
Секция: ИКОНОМИКА
10 Декември 2025 13:31
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
БРАИТ и ИПИ: Ръстът на публичните разходи е основният фактор за увеличаващия се бюджетен дефицит

/КРОСС/ Разходите на държавата растат по-бързо от приходите и изтласкват бюджетния дефицит - около този извод се обединиха участниците в кръглата маса „Фискалната политика на България и устойчивата икономическа визия на страната с влизането в Еврозоната". Събитието, организирано от Българската работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ) и Института за пазарна икономика (ИПИ), събра представители на високотехнологични компании, браншови организации, икономически експерти и финансови анализатори. В дискусията се включиха близо 15 говорители, сред които Любомир Каримански, член на УС на БНБ, Йордан Гинев, председател на AIBEST, Доброслав Димитров, председател на БАСКОМ и член на УС на БРАИТ, Александър Нуцов, ръководител „Политики и стратегическо планиране" на BESCO, Иван Михайлов, главен изпълнителен директор на Американската търговска камара, доц. Красен Станчев, председател на УС на ИПИ, Георги Ангелов, старши икономист към Институт „Отворено общество" и др., което я превърна в едно от най-значимите експертни събития по темата тази година.

Разходите надвишават приходите - риск за стабилността на бюджета

От ИПИ представиха анализ, според който именно рязкото увеличаване на публичните разходи е водещият фактор за растящия бюджетен дефицит, въпреки добрата динамика на приходите и повишената събираемост. Исторически държавните разходи са поддържали ниво около 37% от БВП, като 40% беше негласна горна граница. През 2025 г. те достигат 42,4%, а за 2026 г. се планира ръст до 45% от БВП - траектория, която създава риск от бъдещи данъчни увеличения и фискална нестабилност.

„Българският бизнес е готов да участва в решенията, но без реформи и предвидима рамка е трудно да се поддържа инвестиционен хоризонт. Държавата трябва да покаже визия за контрол върху разходите, иначе ще продължим да работим в среда на несигурност. Именно затова настояваме за открит и експертен диалог, който да води до ефективни, а не краткосрочни решения", подчерта Илия Кръстев, председател на УС на БРАИТ.

Реформи вместо механични корекции

Пътят към запазване и дори намаляване на данъчната тежест минава през структурни реформи, насочени към ускоряване на икономическия растеж и подобряване на инвестиционния климат, както и към повишаване ефективността на публичния сектор.

Участниците в кръглата маса се обединиха около разбирането, че устойчивата фискална политика не може да бъде постигната чрез механични корекции в приходната част, а чрез последователни структурни реформи. Според експертите българската икономика разполага с реален потенциал за по-висока производителност и инвестиции, но за да бъде използван той, е необходимо стимулиране на иновациите и модернизиране на публичния сектор.

Сред обсъдените решения бяха по-модерни данъчни инструменти, които насърчават инвестициите - включително бърза амортизация и признаване в двоен размер на разходите за научно-развойна дейност. Подкрепено беше и увеличаването на частните инвестиции в инфраструктура чрез концесии и публично-частни партньорства, което би освободило значителен фискален ресурс.

В областта на публичния сектор беше подчертано, че докато населението намалява, разходите за администрация и общият фонд „Работна заплата" продължават да нарастват. Участниците отчетоха нуждата от реформи, включително премахване на автоматичните механизми, обвързани с динамиката на средната заплата, както и от функционален анализ, който да очертае възможности за оптимизация.

В здравния сектор експертите отбелязаха значителен потенциал за повишаване на ефективността. Коментирана беше необходимостта от преструктуриране на болничната мрежа, подобряване на модела на финансиране и по-силен фокус върху профилактиката и извънболничната помощ.

„По-високата събираемост е положителен сигнал, но не може да компенсира тенденцията към системно разширяване на разходите. Без структурни реформи всяка бюджетна рамка ще остане уязвима - дори при добри приходи. Трябва да говорим за ефективност на публичните системи, а не за механично преразпределяне на повече средства", заяви Лъчезар Богданов, главен икономист на ИПИ.

В дискусията бяха поставени и по-широки системни въпроси, свързани с качеството на публичните финанси и инвестиционната среда. „Ефективното разпределение на публичните ресурси е фундаментален принцип - фискалните правила трябва да се спазват, а не да се тълкуват според момента", подчерта Любомир Каримански, член на УС на БНБ.

Представителите на бизнеса акцентираха върху нуждата от предвидима рамка за вземане на решения. „Непредвидимостта в политическия процес и честата смяна на позиции по ключови финансови теми пряко възпрепятстват инвестициите", заяви Йордан Гинев, председател на AIBEST. Иван Михайлов, главен изпълнителен директор на Американската търговска камара, допълни: „Липсва устойчивата визия за това накъде се развива България - бизнесът вече усеща тежестта на тази непоследователност."

Доброслав Димитров, член на УС на БРАИТ и председател на БАСКОМ, постави акцент върху дългосрочните предизвикателства: „Демографията и сивият сектор подкопават системно приходната база. Това е тема, която засяга всеки гражданин, но без реформи тук няма как да постигнем по-добра събираемост. Нужна е политическа смелост в тези разговори".

Анализ на предизвикателствата в проекта за Бюджет 2026

Експертите посочиха, че към момента преработеният проектобюджет за 2026 г. не предлага цялостна визия за овладяване на разходния натиск. Акцент беше поставен върху няколко ключови липси:

● автоматичните механизми за нарастване на разходите не са премахнати или реформирани, а единствено замразени за 2026 г., което оставя системния проблем нерешен;

● предвидените съкращения на незаетите щатни бройки в администрацията бяха определени като позитивна, но твърде ограничена и бавна стъпка;

●в бюджета липсват мерки за повишаване на ефективността на разходите в ключови системи като здравеопазване, социални услуги, администрация и сектор „Вътрешен ред и сигурност".

Въпреки корекциите, бюджетът продължава да бъде разходно ориентиран и не представя ясна пътна карта за повишаване на ефективността в ключови системи като здравеопазването, социалните услуги и публичната администрация.

При евентуално неприемане на бюджета за следващата година държавата ще работи по удължителен закон, което създава допълнителна несигурност за бизнес средата и планирането на инвестиции. Участниците подчертаха нуждата от стабилна управленска рамка и последователни политики, които да дадат предвидимост на икономиката.