Магията на българските маски и коледарските обичаи в Двореца в Балчик
Секция: ЛЮБОПИТНО
14 Декември 2025 17:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Магията на българските маски и коледарските обичаи в Двореца в Балчик

/КРОСС/ Ние не сме някакви страшилища и зомбита, които да плашим децата, точно обратното. Ние защитаваме къщата, семейството, със страховития лик на маската трябва да сме по-страшни от злото, казва Людмил, който е трето поколение майстор на сурвакарски маски

В навечерието на Коледа в Двореца в Балчик представят българските традиции. В рамките на два дни среща си дават изкуството, музиката, танците, които съпътстват ритуалите.

Сред участниците в богата програма откриваме двама майстори на сурвакарски маски.

Людмил Иванов е от София, трето поколение майстор на сурвакарски маски. Иван Йотов е от Балчик, художник и дърворезбар.

Общото между двамата е, че правят маски - единият живи, които участват в празника „Сурва", а другият от дърво.

„Първата маска направих, когато съм бил 8. или 9 клас. А и първата книга, която ми подариха, художествена, беше африкански маски. И оттук нататък започнах да се интересувам какво е маска, кукери, бабугери, кланци и т.н. От всяко дърво става и с мерак. Меракът е най-важен. Една маска може да я направиш за три дена, може и за 30 дена. Трудът е доста, а и дървото не понася много грешки", казва Иван.

И ако маските на Иван са декоративни, то тези на Людмил оживяват всяка година на 14 януари на „Сурва".

„Като дете, израсло в семейство, което почита родните традиции и обичаи, дядо ми беше човека, който ми направи първата маска. Когато бях дете аз направих първата моя, защото традицията е такава, че всеки член на различна група, независимо в коя част на България, сам трябва да изработи своята сурвакарска  маска, трябва да я изработи тайно, да не се показва на другите, защото когато започнат да обикалят селото, от къща в къща, когато сложат маската, хората не трябва да познаят кой се крие зад нея", споделя той.

Маските, които фамилия Йорданови изработват също има дърво, овча кожа и рога основно от домашни животни.

И ако маските на Иван са за окачване на стена, а на Людмил оживяват на празника, то символиката им е една и съща.

„Ние не сме някакви страшилища и зомбита, които да плашим децата, точно обратното. Ние защитаваме къщата, семейството, със страховития лик на маската трябва да сме по-страшни от злото", казва още Людмил.

„Да гони лошотията, да няма война, да има жито, да има деца. Това е смисъла и той е много по-стар от религиите в човечеството. Традициите,  те са винаги  водещите. С тези традиции един народ оцелява", обяснява Иван.

Наред с изкуството на сурвакарските маски, посетителите на Двореца се запознаха с традициите на Бъдни вечер, както и с коледарските наричания.

бТВ, „Тази неделя"