Кирил Добрев: В условията на удължителен закон София не трябва да бъде наказана с по-малко средства за градски транспорт
Секция: ПОЛИТИКА
16 Декември 2025 15:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кирил Добрев: В условията на удължителен закон София не трябва да бъде наказана с по-малко средства за градски транспорт

/КРОСС/ Председателят на Комисията по транспорт и съобщения в 51-то Народно събрание Кирил Добрев проведе работна среща с кмета на Столична община Васил Терзиев, посветена на Бюджет 2026 и финансирането на градския транспорт в София. В разговорите участваха заместник-кметът по транспорт и градска мобилност Виктор Чаушев, председателят на Комисията по транспорт в Столичния общински съвет Иван Таков, общинският съветник Иван Кирилов, както и народният представител Илиян Йончев - член на Комисията по транспорт и заместник-председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.

В рамките на срещата бе обсъдена актуалната ситуация около държавния Бюджет 2026 и отражението му върху градския транспорт на столицата. В първоначалния вариант на проектобюджета за София бяха предвидени 72 млн. евро за обществен транспорт. Впоследствие, след общественото напрежение и проведените протести, правителството предложи ревизиран проект, в който средствата бяха намалени до 61 млн. евро - ниво, което не покрива реалните нужди на транспортната система. В момента обаче и този ревизиран Бюджет 2026 няма да бъде разглеждан от парламента, като страната навлиза в режим на удължителен закон, който на практика запазва параметрите на Бюджет 2025. В тази ситуация съществува реален риск градският транспорт на София да бъде поставен под допълнителен финансов натиск, ако не бъдат предприети навременни и отговорни действия.

„Удължителният закон не може и не бива да се използва като извинение София да получи по-малко средства за градски транспорт. Държавата е длъжна да гарантира, че системата ще продължи да функционира нормално, докато бъде приет редовен бюджет", подчерта Кирил Добрев. Участниците в срещата се обединиха около разбирането, че подобни разговори и поставените цели трябва да бъдат надпартийни. Общата цел е в периода на действие на удължителния закон да се гарантира, че София няма да получи по-малко средства за градски транспорт от реално необходимите за поддържане на услугата през 2026 г., до приемането на редовен държавен бюджет.

Отделен акцент в разговора бе поставен и върху приетите по-рано през годината промени в Закона за движение по пътищата, свързани с общинското видеонаблюдение и безопасността на движението. Обсъдени бяха възможностите общините да планират в бюджетите си 50% от постъпленията от установени нарушения, както и синхронизирането на общинските камери със системите на МВР - тема, която кметът Васил Терзиев потвърди, че вече се отчита в планирането на Столична община.

По време на срещата беше обсъдена и темата за индивидуалните електрически превозни средства, като от ръководството на Столична община потвърдиха, че са проведени разговори с компаниите, даващи под наем подобни превозни средства, с цел по-добра регулация, контрол и повишаване на безопасността на движението.