Изкуственият интелект навлиза в училище
Секция: Технологии
20 Декември 2025 15:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Изкуственият интелект навлиза в училище

/КРОСС/ Изкуственият интелект се превърна в една от най-обсъжданите теми през последните години и вече е част от ежедневието на ученици и учители. Все по-често възниква въпросът как използването на тези технологии ще се отрази на образованието - ще бъде ли в полза на децата или ще навреди на знанията и уменията им.

Все повече преподаватели преминават обучения за прилагане на генеративен изкуствен интелект в учебния процес. Целта е не да се замени ролята на учителя, а уроците да станат по-интересни, по-ангажиращи и по-близки до дигиталната среда, в която растат днешните ученици.

„Поколенията са все по-дигитализирани. Ако образователната система изостане от технологиите, рискуваме учениците да се превърнат в пасивни участници в учебния процес", споделят преподаватели от Националната търговско-банкова гимназия. Според тях изкуственият интелект може да бъде полезен при планиране на уроци, намиране на допълнителни източници и прилагане на съвременни методи на обучение.

Част от учителите вече използват изкуствен интелект при изготвянето на тестове и учебни материали, особено когато времето не достига. Въпреки това едва около 20-30% от преподавателите го прилагат активно. Причините са както липсата на достатъчно познания, така и притесненията, че технологията може да застраши професията им.

„Изкуственият интелект е инструмент, а не заместител на учителя. Той може да бъде катализатор за креативност, ако се използва правилно", подчертават експертите.

Учениците също вече работят с тези технологии. В училището се създават учебно-тренировъчни фирми, в които младежите симулират реална бизнес среда. Там изкуственият интелект се използва за анализи, презентации, маркетингови материали и проучвания, но винаги с критично мислене и проверка на информацията.

Един от основните рискове остават т.нар. „халюцинации" - случаи, в които изкуственият интелект уверено предоставя невярна информация. Затова част от обучението е насочено към умения за проверка на източници, анализ на данни и разбиране на предпоставките, върху които са изградени отговорите.

Учителите споделят, че обикновено разпознават кога учениците използват изкуствен интелект в домашните си работи или тестове, особено когато решенията се различават от преподавания в клас подход. Самите ученици признават, че технологията е полезна като ориентир и източник на идеи, но не може напълно да замени личното мислене, особено по предмети като математика и литература.

Според експертите изкуственият интелект има потенциала да демократизира образованието, като предостави достъп до знания и помощ по всяко време. Ключово обаче остава умението на децата да формулират правилни въпроси, да мислят критично и да не приемат безусловно всеки отговор.

„Най-добрият подход е учениците първо да работят самостоятелно, а след това да използват изкуствения интелект за обратна връзка. Ако разчитат изцяло на него, когнитивната им активност намалява, което е опасно", предупреждават специалистите.

Изкуственият интелект може да дава идеи и да помага в различни задачи, но засега не може - и не бива - да мисли вместо човека.

бТВ, „Тази събота"