Деян Донков за „Глембаеви“ и диагнозата на властта
Секция: КУЛТУРА
22 Декември 2025 09:15
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Деян Донков за „Глембаеви“ и диагнозата на властта

/КРОСС/ За властта на една фамилия, за която има безнаказаност, за процесите, които водят човешки същества до тъмната страна, в която плуват в комфорта на решения, които са ги завели до ръба на човешкото. "Фамилия Глембаеви", която направи своя премиера в Народния театър. За постановката разказа Деян Донков, който играе една от ролите.

Глембаеви е семейство, превърнало се в система на влияние - с банкер, лекар, монахиня, артист и жена, която всъщност държи нишките на властта. „При първия прочит пиесата ми се стори като макет на света", каза Деян Донков. Всеки персонаж носи едновременно добро и зло, без ясни граници между жертви и виновници.

Актьорът призна, че по време на репетициите е търсил паралели с реалността, включително с образи от българския политически живот. „Не за забавление, а за да усетиш високомерие, пренебрежение и жонглиране с власт", казва той. Спектакълът не е сатира, а по-скоро болезнено точно наблюдение.

„Ние не градим образи, а истина", заяви Донков. По думите му театърът не е просто забавление, а „лазарет" - място, в което актьори и зрители се лекуват. В свят, в който всичко се обезценява, включително и изкуството, „Глембаеви" търси дълбочина, а не лесен смях.

Той сподели, че е невъзможно спектакълът да бъде откъснат от случващото се извън сцената. Донков заяви, че е бил и на протестите. Причина посочи като лична. „Майка ми е съдебен лекар. Самотни възрастни хора се самоубиват, защото им е студено и гладно. Само това е достатъчна причина да излезеш", казва той.

Въпреки това Деян Донков заяви, че държи на границата между изкуството и политиката. Реалността влиза в спектакъла не директно, а като енергия, която се трансформира в сценично присъствие.