Защо Kei колите са толкова добри? /5/ - Subaru Sambar
Секция: Автомобили
28 Декември 2025 19:52
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Защо Kei колите са толкова добри? /5/ - Subaru Sambar

/КРОСС/ Ето няколко японски модели, наречени kei, които биха могли да успеят навсякъде, предлагайки голяма практичност, отлична икономия на гориво и ненадминато градско удобство. Модели като Nissan Sakura, Mazda Flair и Mitsubishi Delica илюстрират тяхната практичност и гъвкавост. Успехът им на външни пазар зависи от ценообразуването, търсенето и опасенията за рентабилност на производителите им.

Такива са малките японски kei коли - автомобили, произведени, за да се поберат в специфични малки размери, с двигатели до 660 куб. см, за да отговарят на условията за намалени такси и данъци, прехвърляни на купувачите. Те могат да се потенциално решение на „кризата със скъпите автомобили", в която кросовърите и SUV-овете бързо се превръщат в най-продавани автомобили. Сега битува мнението че производството на евтини малки автомобили просто вече не си струва. Но нещата се променят и притисната от китайското нашествие Европа постепенно променя курса...

Кei колите са едни от най-забавните бавни коли за бързо шофиране, защото повечето от тях са невероятно леки. Те са и изключително странни - брилянтни примери за инженерно съвършенство и превъзходство в компановането, "отпивайки" горивото сякаш е 30-годишен скоч - бавно и с голямо внимание. Интересно е да разгледаме една след друга 5 kei коли, дори и продавани в Япония днес, които потенциално биха могли да успеят и в Европа.

Името „Sambar" идва от име на вид сърна (ленивият индийски елен), от което може да се очаква асоциация с лек и пъргав помощник. Моделът има култова следа сред феновете на JDM Kei автомобили, особено старите модели с уникалната си RR архитектура. Subaru Sambar - това е компактен японски малолитражен товарен/винов мини-кaмьон и микрован от категорията „kei" (кеикар), произвеждан от Subaru от 1961 г. насам.

Производител: Subaru (Fuji Heavy Industries; от 2012 насам на база Daihatsu). Категория: Kei truck и microvan (мини товарен автомобил и мини ван, съобразени с японските „kei" ограничения). Първо представяне: 1961 г. - един от най-известните японски леки камиончета/ванове. Производство: непрекъснато (с промени в конструкцията и партньорството с Daihatsu от 2012 г.). Компактни размери според kei регламента (двигател 660 cc). „Cab-over" дизайн - кабината е разположена над двигателя, което максимизира товарното/вътрешното пространство при малка външна дължина. RR конфигурация (заден мотор, задно задвижване), което е уникално за този тип бус/камион в дългия период на производство. Опционално 4WD от 1980 г. нататък. 

Subaru Sambar е може би един от най-емблематичните kei автомобили на всички времена. Известен с изключителната си гъвкавост - способен на сурови приключения като кемпер с четири задвижващи колела, както и като самосвал, ван за доставки, теглещ камион и количка за хот-дог.

През годините Sambar е използвал различни двигатели според kei стандартите: Първите поколения (1960-те/1970-те) - малки двуцилиндрови 356 cc двигатели (2-цилиндрови, въздушно и по-късно водно охлаждани). По-късни и модерни версии - 658 cc 3- или 4-цилиндрови (EN07 серия), някои дори със суперчарджър в определени модификации. Задвижване: задно (RWD) стандартно, 4WD като опция в много поколения.

Еволюция през поколенията- 1-во поколение (1961-1966): първият kei truck с RR и независими окачвания. Следващи поколения: подобрения в мощност, обем, комфорт, 4WD и трансмисии. До 2012 г.: произвеждан оригинално от Subaru, след 2012 г. Sambar вече се произвежда като ребрандиран Daihatsu Hijet/Atrai (с много от характеристиките на оригинала, но не със собствен механичен дизайн на Subaru). 

 

 

Източник: auto-press.net