Идеи за промени на местни данъци и такси
Секция: Анализи
22 Октомври 2013 09:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Идеи за промени на местни данъци и такси

/КРОСС/ Данък МПС - три пъти по-нисък за коли до 5 години, 50% намаление за колите от 5 до 15 години, увеличение на данъка за коли над 15 години.

Такса смет за граждани и фирми - с максимална разлика до 30 %, таксите за детски градини - до размера на детските надбавки, гласят промените.

За това настоява председателят на ППГОС „Обединение за Пловдив" адвокат Дани Каназирева, която ще внесе в Народното събрание предложение за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси. Промените са подготвени от екип експерти след широко обсъждане с граждани в над 10 региона и касаят данък МПС, такса битови отпадъци и такса за детски градини и детски ясли.

„Данък МПС трябва да претърпи коренна промяна в начина на неговото изчисляване, тъй като принципът на определянето му в действащия закон е крайно несправедлив. България е единствена страна в Европа, в която най-висок данък се плаща за нови коли, вместо да се въведат стимули за екологичен клас. Да не забравяме, че България е с най-мръсния въздух", коментира адв. Каназирева.

Предложеното изменение изцяло обръща в друга посока принципа на формирането на данък МПС - колкото по-нов е автомобилът, толкова е по-нисък коефициентът. В чл. 55 ал. 1 се правят следните промени. Коефициентът за кола до 5 години става от 0,8 до 1. Сега коефициентът за тази категория автомобили е 2,8. За най-масовите автомобили на възраст от 5 до 15 години се предлага намаление на коефициента от 1,5 на 1 - 1,4. Намалението ще компенсира предвидената отмяна на преференциите за наличие на катализатор. В мотивите се посочва, че за коли над 15 години, които замърсяват въздуха и улиците, и се явяват предпоставка на пътнотранспортни произшествия, коефициентът трябва да се увеличи от 1 на 1,4 - 1,6.

„Като цяло с тези промени на коефициенти данъчната тежест ще се намали и хората ще се насърчат да ползват по-нови автомобили, вместо държавата ни да служи за автоморгата на Европа", счита адв. Каназирева.

Експертите предлагат в чл. 58 от закона изрично да се запише, че сумите, събрани от данък МПС, трябва да се използват само за поддръжка на пътната и уличната мрежа и за инфраструктурни проекти, свързани с движението по пътищата. „Гражданите постоянно задават въпрос къде отива пътният данък, защото дори и в големите общини, където приходите възлизат на милиони левове, състоянието на много от улиците е трагично. Редно е тези приходи да се инвестират в ремонти и строителство на пътища, така и хората ще знаят за какво се харчат техните пари", коментира Дани Каназирева.

Председателят на групата общински съветници категорично счита, че са наложителни промените при определянето на такса смет. Според адв. Каназирева приетият в страната начин е абсолютно несправедлив и отваря вратички за злоупотреби. „Докато в България не бъде въведена справедлива методика - колкото отпадъци изхвърляш, толкова плащаш, предлагаме разликата между размера на таксата за граждани и за фирми да не надвишава 30 процента", каза Каназирева. В мотивите за изменение на чл. 67, ал. 2 се посочва, че такса смет се начислява върху една и съща основа както за физически, така и за юридически лица. Това е данъчната оценка на имота. В предложението се напомня, че в момента се обсъжда евентуалното въвеждане на световната практика такса смет да се определя на база количество отпадък, а не върху данъчна оценка. „Не вярвам тази промяна да се случи в близкото десетолетие, затова сега е моментът да се премахне дискриминацията на бизнеса с неоправдано завишеното облагане за битови отпадъци", коментира адв. Каназирева.

На законодателите се предлага още една корекция: месечните такси за ползване на детски градини и ясли да не надвишават размера на детските надбавки /чл. 81/. В мотивите се напомня, че в част от общините таксата надвишава мизерните надбавки, а в Пловдив тя е вдигната на 50 лева. Каназирева счита, че социалните функции на държавата трябва да се насочват към работещите хора и младите семейства. В противен случай утре в България няма кой да плаща данъци и такси.

Адвокат Каназирева в продължение на няколко години защитава тезата за определяне на справедливи и адекватни размери на местните данъци и такси. От името на ППГОС „Обединение за Пловдив" в Общинския съвет са внесени предложения за намаляване на данък МПС, такса смет за бизнеса и граждани, на част от общинските наеми. Предложените изменения могат да бъдат направени само в Народното събрание, с промяна на закона. Презумпцията е, че прекомерно високото облагане задълбочава кризата в страната.

Вчера Георги Кадев лансира идеята данък МПС Да отпадне и да се включи в цената на бензина.

С предложената промяна в чл. 59 на ЗМДТ (закона за местни данъци и такси) министерство на финансите предлага собствениците на леки автомобили с двигател, съответстващ на екологична категория Евро 2 да не ползват 50 % намаление на данъка, което имаха до момента. Така на практика реалната сума, която собственик на такъв автомобил плаща би се увеличила двойно. За собствениците на автомобили и автобуси с двигатели Евро 3 и 4 данъкът вече ще се заплаща с 30 % отстъпка, а не с 50 % отстъпка, както досега. Пълната отстъпка от 50 % ще ползват само собственици на автомобили с двигатели |Евро 5 и 6, обясни Кадиев.

Предложението се върти из министерство на финансите поне от 3 години. То не е част от ничия политическа платформа. Разбирам колегите от министерството - опитват се да правят екологична политика чрез данъчни промени. В България има регистрирани около 2.4 млн автомобила и още около 600 хиляди товарни автомобили и автобуси. Средната възраст на този парк е над 16 години, уточни Георги Кадиев.