Издателят може да бори кризата само с нови книги
Секция: Интервюта
03 Януари 2014 10:17
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Издателят може да бори кризата само с нови книги

/КРОСС/ Издателят може да бори кризата само с нови книги. Трябва да се работи със сърце. Печалбата са втора или трета цел. Това споделя пред БНР управителят на "Български книжици" Бистра Шокарова.

В интервю за медията Шокарова напомня, че най-силният издателски период е 2008-2009 г., както цялостната икономика на страната. Темпото не е спаднало и сега драстично, защото издателят може да бори кризата само с нови книги, уточнява тя.

Настъпиха сериозни промени в търговията на дребно, които особено в София са много драстични. От 2009 г. се намесиха МОЛ-овете, но това промени профила на продаваните книги. Там акцентът е по-комерсиален. В същото време много малки книжарнички затвориха врати, не издържаха на конкуренцията, казва  Бистра Шокарова и допълва: Истината е, че трябва да се работи със сърце, но не винаги това помага. Винаги, когато трябва да решиш някакъв проблем, не бива да забравяш основната цел на заниманието си. Ние разпространяваме, продаваме литература. Печалбата са втора или трета цел. Ако това не се забрави, рано или късно идват и финансовите успехи или най-малко уважението на читателите.

Ние сме свързващото звено между издател, автор и читател и трябва равнопоставено да представяме всяка книга. Читателят е този, който ще оцени книгата. Ние много се стараем, но на ден излизат 15-20 заглавия. Няма жив човек, който да може да се справи и да опознае всяка от тези книги, защото ние имаме и текуща работа. Другото оставяме на профилирани специалисти.

На мен, например, ми е трудно да виждам намалени цени на много качествени книги, но може би едно такова заглавие ще отвори пътечката и ще увеличи тиража за ново издаване на дадена книга. Хората купуват според възможностите си, но на цената на кутия цигари всеки би си купил качествена книга. Ще отбележа, че намалението на цените е дело на издателите. Ние нямаме такива търговски отстъпки, за да можем да си го позволим. Откакто започна кризата, това е целогодишно явление, което чисто финансово удря малките търговци. Има случай, в който книги за 80-100 лева издателството ги изтегля и ги предоставя на една от големите вериги и там се появяват на 35 лева?! И това се случи само с една търговска верига, което наруши равнопоставеността на разпространителите. Това не са добри неща в бранша.

Хубавото е, че през миналата година са се увеличили търсачите на български автори и в този смисъл нашата книжарница е добре поставена. Ние сме пускали дори самиздат книги. Не забравяме, че нашата основна дейност е в областта на културата. Ние български автор не връщаме, но не го оценяваме. Просто даваме шанс на всеки български автор. Лошото е, че читателите нямат информация за този огромен поток от книги, а книгата е скъпо удоволствие и човек трябва да знае какво да потърси на пазара. Бавно и трудно се създават млади, оперативни литературни критици, а те няма и къде да публикуват. Пътят на информацията е тежък. Може би тук трябва да се помисли за таксите за подобен вид информация, защото това не е точно реклама.

Може би трябва да има по-ниски тарифи за книги във вестниците и медиите. Има за какво да се помисли в интерес на културното обогатяване на нацията. И все пак най-добрата реклама си остава "от ухо на ухо". Четеш, разказваш, споделяш. Имаме още идеи, които са въпрос на бъдеще, но никога не бива да забравяме романтичната същност на книжарницата, казва още Бистра Шокарова.