Ръст на износа на стари коли на дизел от Западна Европа към българските автокъщи
Секция: Автомобили
11 Март 2019 12:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ръст на износа на стари коли на дизел от Западна Европа към българските автокъщи

/КРОСС/ Търговци отчитат сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа към България. Заради забраните и ограниченията за каране на стари дизелови коли по пътищата на много градове в Западна Европа - износът им към България расте. Всяка трета стара кола от износа на Италия например достига до автокъщите с коли „втора ръка" у нас. Докато търсенето на нови автомобили на дизел в ЕС намалява с 18 % през миналата година, у нас то се запазва. В момента автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в страната, са 1 210 000. На бензин карат 1 340 000 шофьори у нас. По данни на търговците в Германия - в автокъщите залежават около 350 000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил престоява около 106 дни.

В момента 80 % от вносът на коли втора ръка у нас идва от Италия. Средно за година от Италия към България се изнасят около 140 000 автомобила - като 65 % от тях са дизел. Засега вратата към нас е отворена - няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат, каза Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили. Повечето от колите, които тръгват от Италия и Германия към автокъщите у нас, са стари - на над 10 годишна възраст.

Пак стигаме до покупателната способност - едно подновяване на автопарка би коствало много средства, които за много от българите са непосилни, коментира шофьорът Антон Антонов.

И това предразполага всичките тези евтини автомобили, които замърсяват въздуха в Германия - да идват към България. Хората гледат да се отърват от тези автомобили и рано или късно ще дойде моментът, в който ще се подаряват такива автомобили, тъй като голяма част от тях няма да могат да напуснат на собствен ход територията на Германия, казва Румен Дунев.

Около 60 % от новорегистрираните коли през миналата година в България са на дизел. Като само един на всеки десет автомобила е нов, а не „втора ръка". И вносителите и производителие го потвърждават. В България търсенето на дизеловия автомобили остава високо - противно на търсенето в Западна Европа, казва Александър Миланов от Асоциацията на автомобилните производители.

Продължава търсенето на дизеловите автомобили - тъй като в България няма механизъм - законов и финансов - по който да се ограничи този внос и продажба на по-стари дизелови автомобили, коментира Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили.

Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно минава 21 000 евро. Това, което може да се случи - е някои от тези автомобили, да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне на някои от по-старите сегменти автомобили в България, казва Александър Миланов.

Въвеждат се промени по отношение на категоризацията на ПТС - ще се използва стикер, който ще се поставя на предното стъкло, който ще носи информацията за евро категорията на колата и данни за измерените замърсители от двигателите. Тези стикери могат да помогнат на общините, които да предприемат мерки за зони с ниски емисии - части от градове или цели градове (по подобие на Европа), които въвеждат ограничения, под даден Евро стандарт да не могат да влизат такива автомобили - например по ниско от Евро 3 - да не влизат. Това ще е решение на всяка община, коментира Георги Михайлов от МОСВ. Автомобилният транспорт у нас е един от основните източници на замърсяване - но след битовото отопление, който е най-големият причинител на наднормени нива - основно на фини прахови частици. Автомобилният транспорт е замърсител в най-големите градове на страната. По думите на Михайлов при нас има една съществена разлика от Западна Европа - и това са високите нива на азотни оксиди, които има в редица западноевропейски градове.