Конференция „Златните сърца говорят“ събра представители на социално отговорния бизнес
Секция: БЪЛГАРИЯ
22 Януари 2020 13:27
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Конференция „Златните сърца говорят“ събра представители на социално отговорния бизнес

/КРОСС/ На първата целодневна конференция „Златните сърца говорят“ организаторите на едни от най-успешните каузи споделиха опита си от кампаниите, които са организирали. Макар темата за корпоративната социална отговорност (КСО) все още да не е много популярна и да се смята, че не е хубаво да се споделя за направеното добро, участниците обориха това клише и темата предизвика много размисли у пълната с мениджъри зала. Събитието се организира за първи път като надграждане на 6-тите годишни награди „Златно сърце“ за благотворителност и КСО на списаниe Business Lady, Business Lady Club и списание Bulgaria Business Review.

Ето какво споделиха говорителите на конференция „Златните сърца говорят“в 3-ти и 4-ти панел.

Даниел Делибашев, основател на фондация „Усмивка за Африка” – за Африка:
„Колкото по-малко съм имал в живота, толкова по-щастлив съм бил”. В момента българският стандарт вижда щастието в имането на материални вещи, а това далеч не е така. Щастието, усмивките, радостта – ще ги видите навсякъде, у децата в Африка. Разбираш, че напълно непознат човек може да се превърне в източник на щастие, когато не познаваш какво е прегръдката на родител. Тези неща карат човек да преосмисли живота и това, което го прави щастлив. Това, което получаваме от тези деца ни прави не по-малко щастливи, кой и с какви пари може да си купи подобно отношение?!  Говорим за отговорност на бизнеса, но зад всеки бизнес стоят реални хора, с чувства, интереси и принципи. Корпоративната политика може да се използва за промяна на света, в който живеем, в неговото превръщане в едно по-добро място.”

Ивелин Михайлов, изпълнителен директор на „Тогедър България”
:
„Хубаво е да знаем какво означава, да обичаш родината си и да бъдеш родолюбец. Силните хора са добрите хора, винаги ще помогнат, имат голямо сърце. Често объркваме национализма със слабите хора, които се крият зад това понятие,  това са кресливите хора, които успяват да изкривят значението на понятието родолюбец. Хубавото е, че по света има много нации, всяка със своите специфики и характеристики. Как се възпитава у децата любов и милосърдие – още от ранна детска възраст детето се учи да обича и цени родителите си, семейството, с развитието и възрастта - приятелите си, народа си, света... В тази връзка – една организация е толкова слаба, колкото слабо е най-слабото й звено. Това е предпоставка за силата, както на институциите, така и на национално ниво. Нека се обединим около националното ни самосъзнание и интерес – то върши чудеса и действа адски мотивиращо. Ако ние възпитаме едни хора, които имат национално съзнание и принадлежност, то възпитаваме в тях ценности като корпоративна принадлежност, семейна принадлежност, лоялност и партньорство. На моите деца се стремя да изградя среда от хора, които могат да му подадат ръка в трудни моменти – това е нацията. Нека се обединяваме.”

Арх. Пламен Мирянов, Фондацията “Нашият дом е България”
говори за християнския и библейски смисъл на даряването и добротворството. Божественият принцип е, че когато даваме, ни се връща изобилие. „Висша цел е да осмислим талантите, които имаме и да ги развиваме и ги раздаваме на света. По този начим мислим за общото цяло, а не за нашите лични интереси. Хората, които дават, са по-силни и енергични, те се хранят от радостта на хората, на които са помогнали. Като архитект, бих искал да споделя, че във всяко изкуство, в което отдаваме таланта си, трябва то да служи на обществото, а не на нашето его. За да даваме безрезервно, не трябва да сме пристрастени към материалното.
Добре е да раздаваме разумно, много хора искат да даряват, но се разпръскват в много цели.
Има нещо, което се нарича „непоисканото добро“. Това означава, че не би трябвало да даваме на хора, които не са поискали помощта ни, защото така ние налагаме нашето желание върху тяхната воля. Също така и да внимаваме на кого даваме, защото има много хора, които злоупотребяват с нашите добри сърца, и по този начин ние се превръщаме в хора, които подкрепятлъжци или хора, които не могат да управляват средства и колкото и да имат, ги губят. По-добре на такива хора да споделим знания опит, съвет, отколкото да им дадем една лодка, по-добре да ги научим как да я правят сами.  Нематериалните дарове са най-ценните, които трябва да дадем – любовта, времето, отношението, грижата, състраданието, съветите, знанието си..., тези дарове, които не са материални.“   

Мария Дойчинова, ПР Мениджър - ЧЕЗ България:

„Върнахме се към дуалното обучение, защото бизнесът изплака, че няма кой да работи. Ние бяхме една от първите компании, които се присъединиха към проекта „ДОМИНО”. Ползите от дуалното обучение са за личността (ученика - повишават образованието си; придобиват професия, трудови навици и опит ; получават стипендия/ възнаграждение за труда си; сключват трудов договор и полагат начало на бъдещата си кариера), за компанията (за работодателите -  гарантират изпълнението на стратегическите си цели; създават своите бъдещи кадри – обучени, мотивирани и ангажирани; осигуряват професионална приемственост; участват в разработване на учебните програми) и за обществото (намалява младежката безработица; популяризира се   професионалното образование; изграждат се личности, които остават в България; решават се в дългосрочен план демографските проблеми на обществото).

Корпоративната социална отговорност (КСО) е стратегически управленски модел, различен от благотворителността, спонсорството и филантропията. Същността на КСО е много повече от «даряване на пари» за Коледа и Великден.  Цели създаване на добавена стойност не само за организацията, но и за всички заинтересовани страни.  Доброто управление на КСО  изисква поставянето на ясни цели и тяхното отчитане. Ключови елементи в корпоративната социална отговорност са прозрачността и отчетността.”

Ваня Ананиева, Основател и собственик на Езикови училища "Интелект" и Георги Малчев, Управител на xplora.bg:
Георги Малчев – „Какво правят хора като мен? – изпълнителни директори, които тичат. Може да не станат номер 1, но са готови да тичат. Как да направим една кампания национално значима? „Капачки за бъдеще”. Трябва ни нещо, което да отключи реакция, след като вече имаме желание да направим нещо смислено. Можем да обвържем и с награди. Хората или правят нещо или не правят – трябва да имаме цел, след това да планираме реакцията на хората, минава през аудиторията, какво е нашето послание, как ни възприемат хората, какви канали използваме, колко често. Когато сме достигнали точната аудитория, идват и резултатите. Например „Предай нататък” работи по този начин – стартирахме с малка аудитория и една работилничка, а сега кампанията е огромна. Работилничката е нашият канал. Споделяйте, когато правите добро – това поражда добро, защото увличате хората след себе си.”
Ваня Ананиева – „Връщайте се отново при хората, на които сте помогнали. Те ви очакват! Споделяйте и предавайте нататък!“

Ники Кънчев, ТВ водещ сподели от своята практика как да привлечете вниманието на медиите и известните лица в подкрепа на каузата на компанията Ви:
„Не е нужно да си компания, не е нужно дори да даряваш пари, за да помогнеш.
Не подценявайте медиите – особено ТВ, радио, сайтове. Има хора, които смятат, че за направеното добро не трябва да се говори. Но напротив, това е начин да се комуникира каузата, без да се фукате с това, разбира се, и да я направите разпознаваема, да достигне до други хора, които се вълнуват от нея и да постигне в крайна сметка каузата положителния си ефект.“

Тодор Терзиев, Управител на Корпоративна Социална Отговорност ЕООД:Можеш да получиш всичко, което искаш, ако първо помогнеш на достатъчно други хора да получат това, което те искат!
„Един от етапите през, които премина КСО, е маркетингът с кауза, но той е нещо спорадично и хората започнаха да го приемат като лицемерен. Хората са склонни да изберат един бранд пред друг, който е ангажиран, социално отговорен, с ясна отчетност и прозрачност. Това са изискванията на съвременния потребител.
Има ли възможност да има лоша КСО? Трябва да внимаваме 1. КСО да е в съответствие с нашата дейност (например избрали сме за КСО екология, но в същото време бизнесат ви е производство на найлонови торбички, с които замърсявате); 2. Как популяризираме нещата или липсата на популяризиране (едно популистко изказване може веднага да обърне кампанията като лицемерна).

Д-р Сибила Маринова, Началник на Отделение анестезиология и интензивно лечение при МОБАЛ “Д-р Стефан Черкезов” гр. Велико Търново говори за висшето благородство да дариш живот чрез донорството на органи. „Когато темата е непозната, с нея може да се спекулира. Темата за донорството е стряскаща. Не можем да говорим за донорство без да говорим за смъртта. Има случаи, при които можем да надлъжем смъртта и това е, когато се трансплантира орган на нуждаещ се човек от такъв с мозъчна смърт. Проблемът в България с донорството е, че се декларира само отказ от донорство и при смърт си донор по презумпция, но всъщност тогава, не ти, а близките ти трябва да дадат съгласието си. Затова ние провеждаме разяснителна кампания сред учениците, които не са обременени, за да може този въпрос да достигне до семействата и да бъде обсъден в тях, така че при смърт близките да знаят какво е желанието на починалия.“

Милена Златкова, Радио водещ "Тройка на разсъмване"
говори как да изберем “своята” кауза и хора, на които да се доверим.
„Клишето, че благотворителността трябва да е скромна, тиха, не е вярно, защото то не пали никого. Вашият пример повлича крак и създава у цялото общество усещане за устойчивост. Когато избирате кауза, вие трябва да проявите устойчивост и да проследите стриктно за усвояването на средствата, да отдлите време да я изберете. Трябва да си личи, че от сърце и с устойчив интерес сте се ангажирали. Изберете кауза, която може да проследите от началото до край. Задайте си въпроса „Успя ли да помогнеш? И да отделите време за нея. Когато помагаш, трябва да си личи и уважението – ограмотете се по темата. Проучете партньора си за каузата, какви са мотивите му, за да не бъде злепоставено името ви впоследствие. Защо са добри НПО – те познават в дълбочина проблема, те имат опита, времето, мрежата от контакти, инициират промени на наредбите. Присъствието на дарителството в медиите не е в графа реклама, изисквайте имената ви да бъдат обявени.“