- Министър Банов, когато започва да се прави една изложба тя трябва да има концепция, екип, да се уточнят експонатите подпише договор. Каква е концепцията на третата българска изложба в Лувъра, която предизвика толкова негативни коментари?
- Тази изложба би трябвало да е третата от едно дългосрочно споразумение. Първото споразумение за пет години е подписано през 2012 г. между министър Рашидов и директора на Лувъра Мартинез, което упоменава правенето на три изложби: Траки, Първо българско царство и Ислямско изкуство. През 2016-та година Рашидов отново преподписва такова споразумение със същия текст - Ислямско изкуство в залите за Ислямско изкуство. Това са устойчиви писмени уговорки с институцията Лувър, която е с почти статут на държава, затова не може просто така да бъдат променени или драстично променяни. В последствие при служебното правителство на президента Радев, в което зам.–министър бе Боряна Христова (директор на Националната библиотека), беше оторизирана от министър Рашко Младенов да се занимава с тези въпроси. Тя проведе срещи и потвърди поетите вече ангажименти. Нещо повече – тя настоя третата изложба „Ислямско изкуство“ да пререди втората и да се експонира по време на българското Европредседателство.
- А вие кога влязохте в темата?
- Когато дойдох аз и моят екип направихме почти веднага среща с френския посланик, след това и с директора на Лувъра. Категорично настояхме втората изложба, по време на Европредседателството ни, да бъде „Първо българско царство“. Освен това поставихме въпроса, че вероятно в България ще има особена реакция на представянето в Лувъра на изложбата ислямско изкуство. Договорихме още експозицията да не дава фокус върху исляма, а върху изкуството в България, където има и гръцки влияния, нашите школи се запазват, иконопис и т.н.
- Подписахте ли договор?
- Не. Все още няма подписан договор, домомента върви подготвителна работа за евентуална трета изложба.
- Защо не сте подписал договор?
- Неслучайно не съм подписал договор, защото освен притеснението, което изразих с встъпването ми в длъжност през 2017 г., че това е деликатна тема за Балканите, не само за България, бяхме и наясно, че вероятно Българската православна църква ще застане против такава изложба и със сигурност няма да предоставя икони от това време.
- Какво направихте по нататък?
- Тъй като Лувърът има огромен интерес към този период - те търсят някаква символика къде християнството е повлияло на исляма, къде ислямът на християнството, продължихме комуникацията. Лувърът е световен музей, защото създава тенденции, които формират изкуствата на цели континенти векове напред. Затова в Преславското съкровище, което изложихме във втората изложба, нещата бяха аналитично подредени с пътя Изток-Запад. Ние предупредихме директора на Лувъра, френския посланик и френския министър на културата, че вероятно Българската православна църква няма да подкрепи една такава идея. Във Франция гледат на нещата по различно, имат по-отворена система, интересно им е да сравняват и т.н., но за България тази тема е деликатна.
- И те въпреки това ваше предупреждение, изпращат тук техен екип да обхожда нашите музеи и да търси антични факти, които да подкрепят тезата им, така ли?
- От лятото тук работи техен куратор, г-жа Шарлот Мори, на която е осигурен пълен достъп до всички музеи в страната - с оглед на това тя да създаде концептуален модел какво би следвало да има в една такава изложба и съответно с какви предмети и ценности то би било защитено. Оттам-насетне тя прави набор от предмети във взаимодействие с всички наши директори.
- Има ли с нея екип от Министерство на културата?
- На този етап няма. Тя идва при нас, ние ѝ създаваме организация да обходи и да види какво би интересувало Лувъра, какви тенденции намират те. Лувърът по принцип представя неща, които могат да дадат тенденция, за които имат интерес от тяхна гледна точка. Левърът не е задължен да представя българско изкуство или въобще България. Това не значи, че ние ще се съгласим с тяхната идея. Във всички споразумения българската страна има право да откаже, да преформулира или да преформатира експозицията.
- Пред кого отказахте тази експозиция, след като вече сте бил наясно, че тя е проблемна за нас като българи? Имате ли документ?
- Няма нужда. Принципът е, че тя (г-жа Мори)идва, гледа, запознава се с това, което има в страната, прави набор от експонати от даден музей, които биха представлявали интерес. Ние пращаме писма до тези музей, вкл. до Църковния музей, до манастирите и т.н. дали биха предоставили посочените неща във връзка с такава изложба. Ако отговорят „да”, тогава събираме работна група, изпращаме наш куратор. Създава се работна група, която определя логиките, посоките, начина на представяне на изложбата и съответно предметите, които да бъдат вътре.
Източник Епицентър.бг
- Този етап не е достигнат. Защо?
- Защото миналата седмица Патриаршията отказа достъп до иконите в Църковния музей, в Бачковския манастир и т.н.
След това ние изпратихме официално писмо до Лувъра, в което се казва, че Патриаршията отказва да предостави предметите, които те са избрали и по този начин изложбата става труднореализуема. Питаме ги и какво предлагат - да се преформатират периодите, темите и.тн.. Подчертавам - ние предвиждахме това и предупредихме колегите. На сегашния етап няма нито работна група, нито куратор, защото нямаме необходимост. Такава група се прави, когато всички музеи в България, които имат отношение, са съгласни. Работната група се създава от директорите на музеите, които излъчват куратор. Не го избирам аз, нито г-н Рашидов. Човекът работи с групата и се изпраща писмо до мен какви са параметрите на изложбата, каква е нейната насоченост и т.н.
- Щом сте видели, че има такъв проблем, защо не сте питали Вежди Рашидов?
- Мога да разкажа, но ще бъде мое твърдение, затова ви показвам документите.
- А има ли твърдение с подписа на Рашидов, че той е определил, че третата изложба трябва да бъде точно Ислямско изкуство?
- Да. В документа, който вече аз подписвам с Лувъра, е на базата на подписаните документи през 2017-2018 г. , където вече пише: Изкуството в България XVI-XVIII век.
- Наименованието на изложбата кой определя?
- Работната група. В момента изложбата е с работно наименование.
- Има ли писма от Лувъра, където да искат български куратор, на което Министерство на културата не е отговорило?
- Не, Лувърът предлага техен куратор. Те знаят стъпките, през които трябва да минем. Ние осигурихме достъп на техния куратор, за да направи първоначалния оглед в страната и какво от това, което има би вълнувало провеждането на една такава изложба, за да подсигурим от съответните музеи и галерии биха ли предоставили неща за такава изложба.
- Говори се, че вече има списък с 40 предмета, които са определени.
- Ако трябва да реализираме изложба за Луи и взимаме неща от Франция, ние пращаме наш човек, молим френската страна да му съдейства да обиколи музей, галерии. Той го прави, а френската страна гарантира, че тези неща ще се дадат за България, прави се работна група от тези къщи музей и галерии, в които се излъчва куратор, който да работи с нашия, за да формализираме мотото, логики, тенденции, кои произведения.
- Но все пак се говори за списък от 40 предмета. В някои медии вече излязоха снимки.
- Това са инсинуации. Кураторката си прави набор от неща, от който Лувъра се би интересувал. Ако се осигури достъп, се правят работните групи и се започва работа.
- Тази тема е въпрос на национално самочувствие.
- Може. Държавата има позиция. Тя може във всеки един етап да прецени да представи ли нещо или не. На същото има право и френската страна.
- След като Патриаршията отказа, значи изложбата няма да се осъществи.
- Да. Църквата по принцип няма практиката да дава икони. Изложбата ще отиде в друга периодика, защото сме държава с богата история, имаме доста общи проекти с Лувъра.
- Защо са настоявали за ислямското изкуство?
- Защото те са мастодонти. Те се интересуват от турския период и от комунистите. Траките са им интересни, защото нямат такова чудо. Имат огромен интерес към Бузлуджа, имам писма за комунистическия период, повече отколкото за цялата друга българска култура и изкуство. Това е феноменът за Западния свят, през това ни четат. Лувърът търси провокация, не бяга от нея. Гледат на това като на нещо, което ще раздвижи културните пластове.
- Да обобщим, министър Банов. Патриаршията спира тази изложба.
- Да. Все пак сме православна държава и когато Православието постави някакъв канон, въпреки че не е задължителен, морално не можем да вървим срещу него и не бива.
- Защо не го казахте това в „Лице в лице” преди три дни и скандалът да се затвори?
- Защото ме занимаваха с Божков, с чашите от Венецианското биенале– тази мръсна и гнусна лъжа. Ще съдим ИКЕА, ние сме държава с дълга история, пълноправен член сме на ЕС, не може всеки да идва и да прави, каквото иска. Не може на база на една лъжа да си правиш промоции. Но въпросът беше на края на предаването и не можах да си развия тезата. Аз съм адски спокоен за съвестта си. И в случая не ми е приятно да се мисли, че ние седим тук и „си клатим краката”, а едни французи идват и казват как да бъде. Напротив!
Винаги сме били много почтени в проектите си. Движим много неща с френския министър на културата, с Лувъра. Аз им казах, че вероятно 99% Патриаршията няма да разреши, но те искаха да опитат на всяка цена.