Боил Банов: „Ислямска“ изложба в Лувъра няма да има!
Секция: Интервюта
10 Февруари 2020 16:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Боил Банов: „Ислямска“ изложба в Лувъра няма да има!

- Министър Банов, когато започва да се прави една изложба тя трябва да има концепция, екип, да се уточнят експонатите подпише договор. Каква е концепцията на третата българска изложба в Лувъра, която предизвика толкова негативни коментари?

 - Тази изложба би трябвало да е третата от едно дългосрочно споразумение. Първото споразумение за пет години е подписано през 2012 г. между министър Рашидов и директора на Лувъра Мартинез, което упоменава правенето на три изложби: Траки, Първо българско царство и Ислямско изкуство. През 2016-та година Рашидов отново преподписва такова споразумение със същия текст - Ислямско изкуство в залите за Ислямско изкуство. Това са устойчиви писмени уговорки с институцията Лувър, която е с почти статут на държава, затова не може просто така да бъдат променени или драстично променяни. В последствие при служебното правителство на президента Радев, в което зам.–министър бе Боряна Христова (директор на Националната библиотека), беше оторизирана от министър Рашко Младенов да се занимава с тези въпроси. Тя проведе срещи и потвърди поетите вече ангажименти. Нещо повече – тя настоя третата изложба „Ислямско изкуство“ да пререди втората и да се експонира по време на българското Европредседателство.

 - А вие кога влязохте в темата?

 - Когато дойдох аз и моят екип направихме почти веднага среща с френския посланик, след това и с директора на Лувъра. Категорично настояхме втората изложба, по време на Европредседателството ни, да бъде „Първо българско царство“. Освен това  поставихме въпроса, че вероятно в България ще има особена реакция на представянето в Лувъра на изложбата ислямско изкуство. Договорихме още експозицията да не дава фокус върху исляма, а върху изкуството в България, където има и гръцки влияния, нашите школи се запазват, иконопис и т.н.

 - Подписахте ли договор?

 - Не. Все още няма подписан договор,  домомента върви  подготвителна работа за евентуална трета изложба.

 -  Защо не сте подписал договор?

 -  Неслучайно не съм подписал договор, защото освен притеснението, което изразих с встъпването ми в длъжност през 2017 г.,  че това е деликатна тема за Балканите, не само за България, бяхме и наясно, че  вероятно Българската православна църква ще застане против такава изложба и със сигурност няма да предоставя икони от това време.

Какво направихте по нататък?     

- Тъй като Лувърът има огромен интерес към този период - те търсят някаква символика къде християнството е повлияло на исляма, къде ислямът на християнството, продължихме комуникацията. Лувърът е световен музей, защото създава тенденции, които формират изкуствата на цели континенти векове напред. Затова в Преславското съкровище, което изложихме във втората изложба, нещата бяха аналитично подредени с пътя Изток-Запад. Ние предупредихме директора на Лувъра, френския посланик и френския министър на културата, че вероятно Българската православна църква няма да подкрепи една такава идея. Във Франция гледат на нещата по различно, имат по-отворена система, интересно им е да сравняват и т.н., но за България тази тема е деликатна.

И те въпреки това ваше предупреждение,  изпращат тук техен екип да обхожда нашите музеи и да търси антични факти, които да подкрепят тезата им, така ли?

 - От лятото тук работи техен куратор, г-жа Шарлот Мори, на която е осигурен пълен достъп до всички музеи в страната - с оглед на това тя да създаде концептуален модел какво би следвало да има в една такава изложба и съответно с какви предмети и ценности то би било защитено. Оттам-насетне тя прави набор от предмети във взаимодействие с всички наши директори.

Има ли с нея екип от Министерство на културата?

- На този етап няма. Тя идва при нас, ние ѝ създаваме организация да обходи и да види какво би интересувало Лувъра, какви тенденции намират те. Лувърът по принцип представя неща, които могат да дадат тенденция, за които имат интерес от тяхна гледна точка. Левърът не е задължен да представя българско изкуство или въобще България. Това не значи, че ние ще се съгласим с тяхната идея. Във всички споразумения българската страна има право да откаже, да преформулира или да преформатира експозицията. 

 - Пред кого отказахте тази експозиция, след като вече сте бил наясно, че тя е проблемна за нас като българи? Имате ли документ?

 - Няма нужда. Принципът е, че тя  (г-жа Мори)идва, гледа, запознава се с това, което има в страната, прави набор от експонати от даден музей, които биха представлявали интерес. Ние пращаме писма до тези музей, вкл. до Църковния музей, до манастирите и т.н. дали биха предоставили посочените неща във връзка с такава изложба. Ако отговорят „да”, тогава събираме работна група, изпращаме наш куратор. Създава се работна група, която определя логиките, посоките, начина на представяне на изложбата и съответно предметите, които да бъдат вътре.

 Източник Епицентър.бг

 

 

Този етап не е достигнат. Защо?

 

- Защото миналата седмица Патриаршията отказа достъп до иконите в Църковния музей, в Бачковския манастир и т.н.

 

След това ние изпратихме официално писмо до Лувъра, в което се казва, че Патриаршията отказва да предостави предметите, които те са избрали и по този начин изложбата става труднореализуема. Питаме ги и какво предлагат - да се преформатират периодите, темите и.тн.. Подчертавам -  ние предвиждахме това и предупредихме колегите. На сегашния етап няма нито работна група, нито куратор, защото нямаме необходимост. Такава група се прави, когато всички музеи в България, които имат отношение, са съгласни. Работната група се създава от директорите на музеите, които излъчват куратор. Не го избирам аз, нито г-н Рашидов. Човекът работи с групата и се изпраща писмо до мен какви са параметрите на изложбата, каква е нейната насоченост и т.н.

 

 

 

Щом сте видели, че има такъв проблем, защо не сте питали Вежди Рашидов?

 

- Мога да разкажа, но ще бъде мое твърдение, затова ви показвам документите.

 

 

 

А има ли твърдение с подписа на Рашидов, че той е определил, че третата изложба трябва да бъде точно Ислямско изкуство?

 

-  Да. В документа, който вече аз подписвам с Лувъра, е на базата  на подписаните документи през 2017-2018 г. , където вече пише: Изкуството в България XVI-XVIII век.

 

 

 

Наименованието на изложбата кой определя?

 

- Работната група. В момента изложбата е с работно наименование.

 

 

 

Има ли писма от Лувъра, където да искат български куратор, на което Министерство на културата не е отговорило?

 

- Не, Лувърът предлага техен куратор. Те знаят стъпките, през които трябва да минем. Ние осигурихме достъп на техния куратор, за да направи първоначалния оглед в страната и какво от това, което има би вълнувало провеждането на една такава изложба, за да подсигурим от съответните музеи и галерии биха ли предоставили неща за такава изложба.

 

 

 

Говори се, че вече има списък с 40 предмета, които са определени.

 

- Ако трябва да реализираме изложба за Луи и взимаме неща от Франция, ние пращаме наш човек, молим френската страна да му съдейства да обиколи музей, галерии. Той го прави, а френската страна гарантира, че тези неща ще се дадат за България, прави се работна група от тези къщи музей и галерии, в които се излъчва куратор, който да работи с нашия, за да формализираме мотото, логики, тенденции, кои произведения.

 

 

 

- Но все пак се говори за списък от 40 предмета. В някои медии вече излязоха снимки.

 

- Това са инсинуации. Кураторката си прави набор от неща, от който Лувъра се би интересувал. Ако се осигури достъп, се правят работните групи и се започва работа.

 

 

 

- Тази тема е въпрос на национално самочувствие.

 

- Може. Държавата има позиция. Тя може във всеки един етап да прецени да представи ли нещо или не. На същото има право и френската страна.

 

 

 

- След като Патриаршията отказа, значи изложбата няма да се осъществи.

 

- Да. Църквата по принцип няма практиката да дава икони. Изложбата ще отиде в друга периодика, защото сме държава с богата история, имаме доста общи проекти с Лувъра.

 

 

 

- Защо са настоявали за ислямското изкуство?

 

- Защото те са мастодонти. Те се интересуват от турския период и от комунистите. Траките са им интересни, защото нямат такова чудо. Имат огромен интерес към Бузлуджа, имам писма за комунистическия  период, повече отколкото за цялата друга българска култура и изкуство. Това е феноменът за Западния свят, през това ни четат. Лувърът търси провокация, не бяга от нея. Гледат на това като на нещо, което ще раздвижи културните пластове.

 

 

 

- Да  обобщим, министър Банов.  Патриаршията спира тази изложба.

 

- Да. Все пак сме православна държава и когато Православието постави някакъв канон, въпреки че не е задължителен, морално не можем да вървим срещу него и не бива.

 

 

 

- Защо не го казахте това в „Лице в лице” преди три дни и скандалът да се затвори?

 

- Защото ме занимаваха с Божков, с чашите от Венецианското биенале– тази мръсна и гнусна лъжа. Ще съдим ИКЕА, ние сме държава с дълга история, пълноправен член сме на ЕС, не може всеки да идва и да прави, каквото иска. Не може на база на една лъжа да си правиш промоции. Но въпросът беше на края на предаването и не можах да си развия тезата. Аз съм адски спокоен за съвестта си. И в случая не ми е приятно да се мисли, че ние седим тук и „си клатим краката”, а едни французи идват и казват как да бъде. Напротив!

 

 

 

Винаги сме били много почтени в проектите си. Движим много неща с френския министър на културата, с Лувъра. Аз им казах, че вероятно 99% Патриаршията няма да разреши, но те искаха да опитат на всяка цена.