Защо се презапасяваме с тоалетна хартия?
Секция: Коментари
14 Март 2020 16:32
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Защо се презапасяваме с тоалетна хартия?

/КРОСС/ От няколко дни по улиците се виждат щастливи хора, натоварени с огромни пакети тоалетна хартия. Съвременни робокопи, защитени от внушителна хартиена броня. И така не е само в България.

В целия свят хора от различни раси и социални групи се борят в магазините за рула тоалетна хартия, която после се разпада за минути на дъното на тоалетната чиния.

В Австралия се биха за нея и отпечатаха дори няколко страници от вестник на тоалетна хартия заради недостига й, а в Канада натъжиха гражданите си с ограничение да купуват до една ролка дневно.

Защо изведнъж решението за всички проблеми и най-вече за коронавируса се оказа тоалетната хартия?

Защо заразата от коронавирус донесе и тази зараза - страхът да не се окажем в тоалетната без руло.

На пръв поглед странното поведение на хората има логични обяснения. Професорът по психология на пандемиите Стивън Тейлър от Колумбийския университет не е изненадан, защото при всяко голямо изпитание за здравето, хората са склонни да се запасяват.

Освен това паниката, както и коронавируса са заразни. Когато хората започват да се страхуват, техният страх се пренася бързо и върху останалите. Всичко това има ефекта на снежната топка - един започва, а другите го имитират.

„Хората смятат, че големите проблеми изискват големи и сложни решения и изведнъж правителството излиза и ви казва: „Мийте си ръцете редовно, може и да не носите маски". В съзнанието на хората - проблемът е голям, а им се предлага незначително решение", обяснява детайлите на паниката проф. Тейлър.

Хората започват да търсят своето решение и го виждат на близкия рафт - в огромни пакети, които изглежда, че никога няма да свършат.

Малките шишенца дезинфектант и простият сапун в човешкото съзнание са несериозно спасение за големия им страх. Те са малки и винаги се озовават на дъното на количката за пазаруване, докато пакетите тоалетна хартия заемат почти цялото пространство. Освен това шишета не са толкова забележими в кошницата на другия, а огромният пакет веднага прави впечатление.

Предизвиква завист. Задейства скрития механизъм на поведението в криза - имитацията. Тези реакции на масата са описани отдавана от философите.

Хосе Ортега - и - Гасет пише, че масата не действа с разум и тя не признава авторитети. Особено в Европа, задоволените са убедени, че могат да правят каквото си искат без да се интересуват от последствията за другите, предупреждава още през XIX век философът.

Истерията с тоалетната хартия е точно това. Проф.Стивън Тейлър е изследвал реакциите при пандемии и обяснява, че при всяка задължително има един обект, който колективната паника превръща в изключителен. Сега - това е тоалетната хартия. При епидемията с испански грип са били бутилкитe със затоплящ гел и то само определена марка.

Междувременно Гугъл отчете драстично повишение на търсенията на думата „биде", а австралийски производител на бидета разказа, че продажбите му са се увеличили с 500 процента от началото на епидемията. Явно, всички решения са скирити в тоалетната.

В началото на бедствие или заплаха хората започват да мислят само за себе си, за собственото си спасение и при коронавируса го откриват в тоалетната хартия или тоалетната чиния. Когато тази първа вълна на страх отмине, може да се прояви и алтруизъм и съпричастност. Но дотогава ще трябва да почакаме и да свикнем с празните рафтове в магазините.

И ще гадаем дали, когато дълго чаканата ваксина бъде открита, интересът към нея ще бъде така стихиен както към рулата тоалетна хартия....