България остава на последно място по използване на високи технологии
Секция: Технологии
20 Ноември 2020 17:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
 България остава на последно място по използване на високи технологии

/КРОСС/ България се надява да получи 2,7 млрд. лева за изграждане на дигитална, пътна и жп свързаност по европейски инструмент. Според експерти и икономисти обаче, вече сме закъснели с проектите и те не гарантират достатъчно реформи.

Днес планът беше представен от вицепремиера Томислав Дончев и транспортния министър Росен Желязков на специална онлайн конференция.

Въпреки че сме известни с IT специалистите си, България остава на последно място в Европейския съюз по използване на високи технологии, показват данните на транспортното министерство.

Росен Желязков, министър на транспорта: В определени райони на страната едва 1% от домакинствата се възползват от високоскоростните технологии, което е много под средната стойност на Европа, там е около 20-25%.

Заради това и от министерството смятат да заложат във всяка европоръчка изискването при проектиране на строителство, ремонт и реконструкция на пътища да се полагат и елементи на електронните съобщителни мрежи.

Томислав Дончев, вицепремиер: Когато коментираме с вас след две-три години, например към 2026 г., когато ще отчитаме ефекта от изпълнението на плана, класацията и позицията на България да бъде много по-добра, което е важно. Наред с това е много по-важно да имаме висока удовлетвореност от потребителите, от всичко, което се е случило.

Бизнесът напомни и за електронното правителство като част от реформата.

Петър Статев, председател на Надзорния съвет на "София Тех Парк": Трябва да бъде довършена реформата в административното управление на България, така щото, министерствата да не бъдат тези феодални владения, първични разпоредители на бюджети, които не си говорят с другите такива.

Важно е и как се изпълняват проектите.

Петър Статев, председател на Надзорния съвет на "София Тех Парк": Когато пътувам със самолета от Истанбул до София отгоре аз виждам блестящите ленти на магистралите и всичко е страхотно, картината е радостна, но на другия ден, като се кача в колата си и отивам към Бургас, аз виждам, че тази същата лента е съвсем различна.

Недостатък на новия план според икономиста Георги Ангелов е, че в него е заложена само една реформа за 2,7 млрд. лева.

Георги Ангелов, икономист: Съжалявам, но няма да ни дадат тези пари с една единствена реформа, няма да стане това, този план идеята му е да направи структурна трансформация на икономиката, множество реформи и да се докаже, че те ще направят точно тази структурна трансформация.

Според икономиста също така трябва да се помисли и за по-бързо изпълнение на проектите, защото те ще имат много по-голямо значение ако се изпълняват още догодина, така ще помогнат на България да се възстанови от коронакризата.