Бус за кренвирши - българската метафора за управленската глупост
Секция: Анализи
28 Декември 2020 13:54
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Бус за кренвирши - българската метафора за управленската глупост

Колебанията и съмненията относно безопасността на ваксините и бездруго споделят много хора извън традиционните антиваксъри. А фалстартът с буса за кренвирши издава цялата безпомощност на властта в България.

/КРОСС/ Щеше да е най-добре, ако бяха транспортирали първата пратка ваксини срещу Ковид-19 за България с "джипката" на премиера Бойко Борисов. В крайна сметка не е ли все едно къде ще бъдат сложени ваксините, поставени в кашони със сух лед, гарантиращ необходимата температура на пренасяне? Очевидно може да е всякакво превозно средство, след като държавната фирма "БулБио", която ги внася, се размина с изискванията в Закона за лекарствените средства в хуманната медицина, избирайки микробус за колбаси за първата доставка на ваксини.

За капак автомобилът на частната компания "Белла България" беше и брандиран с реклама на един от продуктите ѝ - кренвиршите "Леки". Трагикомедията продължи с поставянето на ваксините на Pfizer-BioNTech в 40-годишен съветски хладилник ЗИЛ в РЗИ-Пловдив. Аргументът - бил с дръжка и можел да се заключва с... катинар, макар изискването е да са във фризер на минус 70 градуса, където могат да се съхраняват до 6 месеца след доставка.

За сравнение, в Гърция първата пратка ваксини дойде в специален хладилен ван, ескортиран от шест полицейски коли. Превозът е осигурен от полската частна компания SL Express, предлагаща експресен хладилен и фармацевтичен транспорт в цяла Европа и част от Азия. Транспортните ѝ средства Mercedes-Benz са оборудвани с хладилни кутии, които позволяват да се следи температурата във всеки един момент от пътуването.

Ама защо кренвирши...

Освен че предизвика вълна от подигравки и остроумни коментари, логистиката за първата доставка показва поне два проблема и комуникационният е първият от тях. Разбира се, журналистите поискаха коментар от министъра на здравеопазването проф. Костадин Ангелов за превоза с бус за колбаси, а той се опита да измести ракурса. "Зa мeн търceнeтo нa aкцeнт в тaзи пocoкa нe e приeмливo, зaщoтo Бългaрия нe e eдинcтвeнaтa държaвa, къдeтo ce cлучвa трaнcпoртирaнe c чacтни лoгиcтични кoмпaнии", заяви той и даде пример със САЩ и Канада, където помагали компании, специализирани в доставки на риба тон и сладолед.

От времената на социализма едни от най-евтините колбаси като кренвиршите са обект на вицове за съдържанието в тях - жили, изрезки, твърде много сланина, нитрити, а някои се майтапеха, че слагат и тоалетна хартия. И днес, въпреки рекламите и описаното върху опаковката съдържание, кренвиршите имат лошата слава на нискокачествен продукт. Решението първата пратка ваксини да пристигне с бус, брандиран с марка кренвирши, със сигурност е минало през достатъчно отговорни служители в пресцентровете и медийните екипи. На нито един ли от тези "мозъци" не е светнала червена лампичка, че това е възможно най-лошата реклама на ваксините. Ако не беше от глупост, щеше да прилича на диверсия.

Как се гарантира температурата

През уикенда се появиха съобщения, че няколко града в германската провинция Бавария са забавили ваксинациите заради съмнения за нарушена температурна верига при доставянето на ваксините на Pfizer-BioNTech. Опасенията възникнали, след като прочели данните от охладителните кутии, в които се съхранявали ваксините.

Според обясненията на българския здравен министър, микробусът за доставка на колбаси е бил използван заради термографа, който позволявал да се проследи температурния режим през целия път. Очевидно проф. Ангелов няма опасения, че температурата в превозното средство може да бъде нарушена. От "Белла България" в изявление до медиите също обявиха, че бусовете им са оборудвани "с най-модерната хладилна техника". В коментар по темата от "Капитал" посочват, че "за да се стигне до микробуса за кренвирши, значи държавното дружество ("БулБио", б.а.) не е разполагало със специализиран хладилен автомобил, което поставя под въпрос как точно транспортира собствената си продукция и какво пише в разрешителното му за търговец на едро на лекарствени продукти".

Изводите

Нито доставката на ваксините срещу Ковид-19 е обикновена логистика за снабдяване с лекарства, нито процесът на ваксиниране - обичайна противогрипна превенция. Ваксините са осигурени чрез схема за обществени поръчки на ЕС, а процесът по ваксиниране ще покаже дали Общността е способна на достатъчно силна координация и единство предвид критиките в началото на пандемията. Тогава всяка държава се бореше на отделна писта да осигури колкото се може повече маски и защитни облекла за медиците и населението си. Доставката и съхранението на ваксините също е съвсем различно от инфраструктурата за традиционните доставки.

Швейцария и седем държави от ЕС - Германия, Франция, Италия, Испания, Холандия, Белгия и Люксембург вече се споразумяха да координират своите стратегии за ваксиниране. Целта е да се улесни и обмена на информация заради трансграничните работници.

Българските управляващи не показват кой знае какъв ентусиазъм. Липсата на целенасочена кампания допринася за повишаване на и бездруго високите нива на колебание относно ваксинирането в страната. За разлика от Гърция, чийто здравен министър обяви целта - ваксиниране на всички гърци над 18 години - по над 2,5 милиона на месец, България няма такива амбиции. От правителството и политическата класа пред камерите публично се ваксинира само министърът на здравеопазването и изявени медици от София, Пловдив и Бургас. Възможен аргумент е, че според националния план в първа фаза се ваксинират лекарите и медицинските сестри. Другаде обаче, независимо от плана, управляващите дадоха личен пример. В съседна Гърция в един ден се ваксинираха премиерът, президентът и председателят на парламента.

Липса на ясна разяснителна кампания

Независимо от телевизионните кадри и фрази като "имаме вече оръжие срещу вируса", в България няма ясна и прозрачна кампания за необходимостта от ваксините, каквато препоръча Европейската комисия. Колебанията и съмненията относно безопасността им - поради краткия период на разработка и изпитване, споделят много хора извън традиционните антиваксъри. При добре насочена комуникация страховете могат да се разсеят, а следователно и разпространението на пандемията да бъде овладяно.Ще има ли национален регистър на ваксинираните е друга от темите, за която българските управляващи не говорят - въпреки зачестилите предположения, че ваксинацията срещу Ковид-19 може да стане "паспорт" за пътуване. Предстоящите напролет парламентарни избори и предизборна кампания насред процеса за ваксиниране само ще влошат ситуацията - както с осигуряването на ваксини, така и с приложението им. Предизвикателство за здравните власти е и осигуряване на ефективен мониторинг, за да не бъде пропусната втората доза от ваксината.

Успехът или неуспехът на ваксинацията срещу Ковид-19 в България не е изолирано действие, а част от координирания отговор на ЕС на пандемията, предизвикала световна криза. Микробусът за кренвирши е българската метафора за усилията.

Автор Емилия Милчева