Най-значимите научни открития на 2020
31 Декември 2020 12:49

Най-значимите научни открития на 2020

/КРОСС/ Научните открития тази година бележат възход. Някои от изследванията бяха катализирани от ковид епидемията - като развитието на РНК технологиите и бързото производство на РНК ваксини.Но независимо от това, учените все повече проникват в тайните на тъмната материя и дълбокия космос, изкуствен интелект претендира да измести епруветките в лабораториите.

Кои научни открития бележат 2020 година - класацията е на младите учени от "Лаборатория за слава" и Мария Чернева.

МЕЖДУ ГАЛАКТИКИТЕ

Беше открита първата планета от друга галактика. Тя обикаля около две гравитационно свързани звезди в галактиката Водовъртеж, на 23 милиона светлинни години от нас! Откритието е направено от рентгеновия телескоп Чандра и е първата потвърдена екзопланета извън Млечния път.

"С това откритие се поставя началото на извънгалактичните изследвания на планети. То до голяма степен разширява нашия хоризонт, защото планетите в другите галактики със сигурност са многократно повече от тези в Млечния път.", обяснява Никола Каравасилев, ръководител на отбора по астрономия.

СВРЪХПРОВОДНИЦИ НА ТОПЛО

Учени от университета в Рочестър и Лас Вегас успяха да постигнат свръхпроводимост при стайна температура. Техният проводник се състои не от метал, а от сероводород и въглерод и въпреки това успява да провежда електрони без никакво съпротивление. Уловката е, че това се случва при налягане от 6 милиона атмосфери.

"Откритието на колегите от Рочестер е вълнуващо, защото е голям пробив във високо-температурните свръхпроводници. А и доказва експериментално теорията, че богатите на водород материали са свръхпроводящи при високи налягания", казва д-р Божидар Стефанов - химик от Техническия университет в София.

СТОТИЦИ НОВИ ВИДОВЕ

Изненадващо за повечето учени се оказа, че биоразнообразието е много по-голямо отколкото се предполагаше. Бяха открити стотици нови за науката видове, толкова, колкото през последните 50 години на 20 век. До скоро учените смятаха, че общият брой на видовете на Земята е около 8.7 милиона. Тези сметки сега се преосмислят.

"Безпрецедентното постижение е свързано с развитието на новите технологии, целенасочените проучвания на малко изучени екосистеми и решителните усилия за идентифициране на растения и животни, преди техните местообитания да са изчезнали. За съжаление по-голямата част от новооткритите видове са вече застрашени от изчезване.", казва Атония Хубанчева, специалист по сензорна екология.

ГЕННА РЕДАКЦИЯ ЗА ЛЕЧЕНИЕ НА ХОРА

Учени и лекари от Орегон използваха за първи път генно редактиране CRISPR за лечение на вродена слепота при хора. Лекарите инжектират в окото три капки течност с вируси, чиято задача е да вкарат в ядрото на клетката генния редактор. Проблемът е, че дефектният ген е твърде голям, за да бъде заменен, но може да бъде поправен.

"С този пореден скок на медицината ни се увеличава възможността да се борим с нови и непознати болести. Прилагането на новите открития в практиката е пътят за развитие на медицината", казва д-р Тома Щилянов - ветеринарен лекар.

ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ В ЛАБОРАТОРИИТЕ

Нова версия на изкуствен интелект обещава революция във всички научни лаборатории в света. Системата Алфа фолд 2, или дълбока невронна мрежа разработена от британски учени реши проблем с 50-годишна давност или да се изчисли бързо и точно пространствената структура на белтъците, като се знае състава им.

"Способността за определяне на пространствената структура на белтъците от компютър елиминира скъпи и продължителни експерименти. Това ускорява неимоверно разработките на нови био-технологии и ги прави достъпни дори до лаборатории от развиващия се свят", обяснява д-р Виктор Сендеров, учен по биоинформатика и еволюционна биология.