56% от пълнолетните хора в ЕС са жертва на онлайн измами
Секция: Технологии
05 Април 2021 13:54
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
56% от пълнолетните хора в ЕС са жертва на онлайн измами

/КРОСС/ 56% от пълнолетните хора в Европейския съюз (ЕС) са били жертва на онлайн измами през последните 2 години, според Европейската комисия (ЕК). Това се дължи на зачестилите фишинг атаки, които се разпространяват масово сред хората посредством имейл комуникация, социални мрежи или лични съобщения.

Ниската обществена осведоменост по темата също играе важна роля в отчетения процент на измамени потребители в онлайн пространството, съобщават от ЕК по повод кампанията „Твоето бъдеще. Твоят избор."

Интернет има множество приложения, но и огромен потенциал от злоупотреби. Европейската комисия призовава потребителите да се пазят от оферти, които изискват спешно действие. Възможно е те да са създадени с цел вреда на потребителските акаунти и злоупотреби с лични сметки. Повечето от тях предлагат удобство и бързина в процеса на продажба, но в по-голям процент от случаите се оказват фишинг измами.

Според ЕК, за да се защитят потребителите онлайн не е достатъчен само софтуер. Нужно е хората да осъзнаят уязвимостта си и да знаят по какъв начин могат да бъдат манипулирани. Един от ефективните начини за справяне с проблема е контролът върху начините, по които организациите предлагат продукти и услуги онлайн: потребителите не трябва да се доверяват на анонимни търговци; за да се избегнат злоупотреби онлайн, хората трябва да са наясно с техниките за продажба чрез директен призив - търговските съобщения от типа „уникална възможност", „единственият продукт, предлагащ ефективна защита", „единственият комплект за тестване за домашна употреба" или продаван на „най-ниската цена на пазара", придружени със „само днес" или „бърза разпродажба" също трябва да бъдат проверявани преди да се последват линковете от съобщенията;
Всеки администратор на платформа би следвало да съдейства при наличие на съмнителни търговски съобщения на неговия сайт. Ако не получат необходимата помощ, потребителите могат да се обърнат към компетентните национални органи.

Всички хора в рамките на ЕС биха могли да получат безплатна индивидуална помощ или справка за правата си в сайта на Европейски потребителски център България.

С цел повишаване на осведомеността на хората по важни потребителски теми, ЕК създаде кампанията „Твоето бъдеще. Твоят избор". Като част от нея Комисията предлага информационно видео по темата за безопасност в Интернет: EC AV PORTAL (europa.eu).

Програмата излага дългосрочна визия и въвежда конкретни действия за защита на потребителите, като им дава възможност да играят активна роля в процеса. Новата програма съдържа пет ключови области, които се фокусират върху действията, които ЕС ще предприеме до 2025 г. за защита на европейските потребители. Това са:

Устойчив преход: овластяване на потребителите да играят активна роля

Дигитална трансформация: осигуряване на защита на потребителите както онлайн, така и офлайн

Ефективно правоприлагане и правна защита: осигуряване на пълна защита върху правата на потребителите

Уязвимост на потребителите: засилване на информираността на потребителите, посрещане на нуждите на различни групи от тях

Защита на потребителите в глобален контекст: насърчаване на защитата на потребителите на високо равнище в чужбина.