Иван Шишков: "Хемус" се е превърнала в една строителна илюзия
Секция: Автомобили
12 Септември 2021 11:54
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Иван Шишков: "Хемус" се е превърнала в една строителна илюзия

/КРОСС/ "Магистрала "Хемус" през последната около година и половина се е превърнала в една строителна илюзия". Това заяви пред БНР арх. Иван Шишков, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството. По думите му държавата се е оказала най-големият нарушител на Закона за устройство на територията.

Той обясни, че в един момент е станало ясно, че никой не знае кога АМ "Хемус" ще бъде завършена:

"Създава се една илюзия как се трои, колко е важна. Тя наистина е много важна, но от нещо, което наистина би трябвало да е приоритет на държавата, се превръща в строителна илюзия. Аз си представях, че цялата магистрала се строи. Не мога да си представя защо не е планирана цяла магистрала, защо не е отчуждена цялата, защо не е получила разрешение за строеж и да се строи на лотове, но да има процедура за всичко това".

Зам.-министърът беше категоричен, че не спрян строежът на магистралата:

"За 4-ти лот вече има решение на Министерски съвет за отчуждаване. В момента се довършват процедурите по отчуждаване, т.е. заплащане на собствениците на имоти. За 5-и лот предстои да се внесе за решение в МС за отчуждаване. ... Оказва се, че докато ние бързаме да довършим процедурите, някой си е позволил да строи незаконно в чужди имоти и няма жалба от собствениците. Жалби е имало заради унищожени горски територии заради строителството на магистралата". 

 

В предаването "Неделя 150" арх. Шишков обясни, че държавното дружество "Автомагистрали" е използвано за пощенска кутия, тъй като се води официален строител на магистралата:

"Изкуствено е създаден проблем, защото "Автомагистрали" няма ресурс да строи. Тя обаче на прави договори за подизпълнители за строителство, а прави договори, свързани с доставка на материали и строителна техника. Накрая ще се окаже, че държавното дружество е виновни и всички щети ще останат в държавата. Едни фирми ще си получат парите, защото ще доставят материали, едни фирми ще си получат парите, защото са доставили строителна техника, а накрая качеството и некачеството на строителството ще остане в "Автомагистрали".

Зам.-министърът заяви, че в момента се търси, кой е строителят:

"Кой е виновникът и кой е строителят. Към този момент единственият строител е "Автомагистрали", но то не е започнало строителство официално".

"Предишните управляващи (правителството на ГЕРБ - б.р.) са раздали пари за АМ "Хемус" напред и то дори на места, където не се знае къде ще мине трасето. ... Хаосът, който намерихме е документален, юридически хаос. Те така са си работили", коментира Иван Шишков и уточни, че за МРРБ е важно да се направи анализ, а не ревизия на това, което се строи, за да може да се продължи. ... Очевидно строежът на "Хемус" е бил една изключителна манипулация. Ние искаме да кажем, че това, това, това и това е направило незаконно, това ще го решим с извънредни мерки и ще го предложим законово на следващото Народно събрание. За да можем да продължим по законов ред". 

За трите лота на АМ "Хемус", които имат одобрен Подробен устройствен план ще се направи всичко възможно да получат разрешение за строеж, за да започне строителството им законно, подчерта зам.-министърът и добави:

"Следващото правителство ще трябва да решава как ще го строи, защото това е политическо решение, както и какво ще прави с дружество "Автомагистрали". Ударно продължаваме документално да се свърши това, което е пропуснато във времето. Искаме да оставим на следващия редовен кабинет една почти свършена процедура за строителство от 4-ти до 6-и лот и едно изяснено трасе от 7-и до 9-и лот, за да може да се продължи. Ясно е, че "Хемус" няма да бъде завършено до 2024 г.".