- 18 Апр 2024 |
- USD / BGN 1.8385
- GBP / BGN 2.2902
- CHF / BGN 2.0178
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 8°C
Кои са опасните участъци по АМ "Струма"
29 Ноември 2021 | 08:30
/КРОСС/ Въпреки огромния граждански натиск, ситуацията на пътя не се променя. Поддръжката на пътя има твърде много интереси, става дума за милиарди всяка година, вероятно и за това няма никакво планиране на ремонтите, силни лобита в сектора заглушават гражданския глас. Никакъв контрол.
Затова не е чудно, че пътищата ни са в това окаяно състояние, всички проблеми около фаталния завой на Струма, разяждат почти всички пътища. Всеки шофьор може да изброи местата, при които е минал на косъм. Но изгорелият автобус отпуши толкова много гласове за промяна, че е време най-накрая това да пречупи институциите.
Заедно с експерти екип на БНТ тръгва по следите на изгорелия автобус. За целите на експеримента през нощта екипът преминава през същия участък с подобен автобус.
"Този участък е подновяван съвсем скоро, тук изобщо не можем да видим кое е началото, кое е края на пътя. А сега си представете ако вали и чистачките работят, колко лесно човек може да се обърка. Ето мантинела тип рибена опашка - това нещо влиза буквално като нож", посочва Диана Русинова - Европейски център за транспортни политики.
"Ясно се вижда как знакът 70 км/ч е загубил своята светло-отразителност и много трудно може да видим какво ни показват. Знаците тук са излезли извън експлоатационна годност. Т.е. когато ги осветяваме с фарове от определено разстояние с определена скорост ние ги забелязваме едва, когато стигнем близо до тях. Оттук-нататък до мястото на инцидента маркировката е само в този вид. Около 20 километра този водач е карал при тези условия, където изобщо не се вижда пътната маркировка. Това за съжаление уморява водачите и те след това допускат грешка", допълва Русинова.
"Първата отбивка, в която се е ударил автобусът, завой, започва с много подобно уширения с три ленти. Ние имаме подозрение с нашите колеги, че е възможно водачът да се объркал и да е започнал да отива към края на платното за движение, защото просто не е могъл да се ориентира къде е платното, тъй като там маркировка няма, а изведнъж излизайки от завоя, той се е ударил и във въпросната мантинела тип рибена опашка", казва още Русинова.
От "Сдружение за автотехническа безопасност" твърдят, че спирачен път има.
"Действията на водача показват, че той до последно се е борил да спаси положението и след като е ударил мантинелата вдясно, след като е спукал гума, разцепил е резервоарът. Водачът до последно е спирал. Считам че условията са били много трудни, доста тежки. В тъмната част на деня, когато най-вероятно само автобусът е осветявал пътното платно, водачът най-вероятно не е виждал къде се намира. За да може да се подготви един завой от един шофьор, той трябва да знае къде", обяснява Румен Дунев, Сдружение за автотехническа безопасност.
Завоят на 31-вия километър на "Струма" е един от многото критични точки на магистралата. Това могат да кажат повечето шофьори. В сектора за пътна безопасност също така има силни граждански организации, които непрекъснато атакуват институциите със сигнали за опасности. И въпреки това, завоят на 31-ви километър изненадва с концентрация от рискове.
Освен изтъркана маркировка, липсата на стетлоотразители по мантинелите, опасна отбивка след завой, паднали табели за нея, се оказва, че този участък въобще не е проектиран като част от магистрала, дори и като част от скоростен път. А само като като обикновен извънградски, с разрешена скорост от 90 км, с голяма денивелация и по-остри завои. И първият риск е този - максимално разрешената скорост от 120 километра. Вторият е - липсата на елементарна поддръжка.
"Знам само, че на 21 април тази година, г-н Беличев е сключил договор за подновяване на маркировката. Фирмата до тук е изпълнила половината от ангажиментите си, сложила е само в средата разделителна лента. Сега тепърва ще проверяваме това", съобщи регионалният министър Виолета Комитова.
Това е практика в България от години, да подновим маркировката по средата, а всъщност от двата края на пътя да не я подновяваме, посочва Диана Русинова.
Средната маркировка наистина е нова, но тя допълва поредицата от рискове. Тя е от шумящ тип и е предназначена да предупреждава. В средата може да предизвика проблем с неадекватна реакция наляво или надясно на разсеял се шофьор. Затова е и забранена. Освен това по средата лесно се изтърква, направо се разпилява.
Когато е строен пътят, опасните мантинели тип рибена опашка са били в норма - обясняват от строителното ведомство. Но подмяната им е част от поддръжката. Подобна подмяна досега никой не е планирал. Липсата на регулярни инспекции и планиране на ремонтите, всъщност е общодържавна липса.
"Никога не е имало планиране на ремонтите. Ние получаваме много сигнали от пътищата от цяла България, разкопани без мантинели, с дупки, без маркировка. Това е масово оплакване на нашите граждани, но за съжаление заварихме договори, които е определено кои пътища ще се ремонтират от хора преди нас. Заварихме нула бюджет в "АПИ", не можехме да възлагаме нови дейности и е много трудно да сложим една мантинела на пътя Перник-София - ставаше дума за един милион, а пък поддръжката на пътищата изисква един милиард и половина", допълни Комитова.
За последните 6 месеца в европейския център са постъпили около 20 сигнала. Изпратили сме около 40-50 писма, казва Диана Русинова.
Нито един от сигналите на европейския център няма отговор. А всеки един от тях е анализиран подробно, експертно и са посочени решенията. Един от последните сигнали е за края на северната скоростна тангента и отбивката за село Мрамор. Критично място, с голяма концентрация на инциденти.
Колкото е по-висока скростта по пътя, толкова по-големи трябва да са табелите и тяхната светлоотразителност. За да се виждат отдалеч. И тук и на "Струма" и на много други места, те се виждат късно, когато времето за реакция е крайно скъсено.
"Нещо подобно на това, което се е случило и на "Струма". Шофьорът много късно е осъзнал какво се случва и е допуснал грешка. Тук водачите допускат грешка не защото са искали, повярвайте ми, никой не иска да се засили и да се удари в купчината. А хората допускат грешка, защото организацията на движението ги обърква", обяснява Диана Русинова.
Пътят тук е разчистен наскоро. Но още има следи от купчините изпотрошени брони, фарове, калници и кори. Сателитните снимки доказват непрекъснатите деформации на мантинелите. Въпреки високо експертните и аргументирани сигнали, и непрекъснатият граждански натиск в различни работни групи, резултати почти няма.
"Превес в тези групи имат лобистите, в тези групи има вкарани изключително много лобистки организации. Има интереси в маркировката, защото там има повече пари и в ограничителните системи. Там са интересите", допълва Русинова.
Освен невероятното стечение на обстоятелства, достатъчни да предизвикат жестокия инцидент на "Струма", експертите от неправителствения сектор, смятат че има и още. Резервоарите с нафта на автобуса трудно биха се възпламенили. И въпреки, че разследващите категорично отрекоха версията за лесно запалими туби с бензин или пиротехнически средства в товара на автобуса, съмнението и възможността остават.
"Дизеловото гориво, то се възпламенява при една по-висока степен на сгъстяване или при по-голяма агресия при подаване на огън. Не се възпламенява дизелът така лесно. Според нас е имало някакво присъствие на бензиново гориво или на други пиротехнически средства", заяви Красимир Георгиев от Асоциация за квалификация на автомобилистите в България.
И много други въпроси, остават без отговор - имало ли е достатъчно чукчета за чупене на прозорци, за да успеят повече хора да се спасят от горящия автобус, как той е минал през три държави без лиценз, трябва ли да се пътува на екскурзии през нощта особено, когато има деца, достатъчни ли са три часа сън на шофьорите в отреденото за това пространство, какво друго са спестили организаторите, за да постигнат евтината екскурзия.
Твърде голямо струпване рискове, безотговорност и съучастие в смъртта на 45 души в нощта на 22-23 ноември.