• 29 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8255
  •  GBP / BGN 2.2837
  •  CHF / BGN 2.0000
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 7°C

Bau, Bau, чао

Bau, Bau, чао

/КРОСС/ Да продам бизнеса в България, Румъния, Турция, Хърватия. Да се концентрирам върху работата си у дома. Това записа в тефтерчето със задачи Михаел Хюртер - председател на борда на директорите на австрийската верига от типа "направи си сам" Baumax, през април тази година. Тогава закъсалата компания получи поредната банкова помощ срещу условието да излезе от пазарите, които са на загуба. От списъка с държавите срещу Румъния вече може да се сложи кръстче. През изминалата седмица компанията обяви, че е продала бизнеса си там. Съвсем скоро това ще се случи и с България, тъй като австрийската верига е в напреднали разговори с потенциални купувачи, потвърждават източници на "Капитал".

Aufwiedersehen без Danke
Според няколко независими източници на вестника собствениците на австрийската верига спешно търсят купувач. Вариантите са да се продаде целият бизнес, но има опция магазините да се разпродадат на парче. Тъй като веригата не е собственик на всичките си обекти (например двата в София и този в Пловдив са част от ритейл паркове с външен собственик), при втория вариант ще се търсят както купувачи, така и наематели. Въпросът е кое ще доведе до по-бърза реализация и по-голям приход от сделката.

Информациятa до момента е оскъдна, а от централата във Виена отказаха да дадат подробности.
"Официалната ни позиция е, че търсим възможност да излезем от българския пазар до края на годината. Водят се разговори, но не може да дадем детайли, нито да се ангажираме със срок дали това ще стане по-рано", казаха пред "Капитал" от офиса във Виена.

Според източници от пазара Baumax е наел консултант, който вече е събрал оферти за българския бизнес. Това са поне две-три предложения, а сред кандидатите са предимно познати на пазара местни играчи. Не е изключено да не се чака до края на годината, а да има договор за сделка през следващите месеци. Ако се намери купувач със задоволителна оферта, решението може да се вземе бързо, тъй като веригата за разлика от повечето си конкуренти е семейна компания. Според един източник вече има подадени две окончателни оферти за закупуване на дяловете.

На този етап обаче конкретни имена на купувачи не са известни. Единствените, за които няколко независими източника от пазара сочат като заинтересовани, са собствениците на веригата "Технополис" Тодор Белчев и Божидар Колев. Но те не потвърждават. Тази пролет двамата придобиха българския бизнес на конкурентната Praktiker, която също продаваше звената си в различните държави заради финансови проблеми. Информациите обаче са, че двамата предприемачи се интересуват по-скоро от отделни магазини на Baumax, а не от бизнеса на веригата като цяло.

Бизнесът в България
Австрийците търсят купувач на една сравнително голяма за българския пазар верига с изградена мрежа, но натрупана голяма загуба и задължения. В момента Baumax има осем магазина. По оборот и по площ на магазините това е най-големият търговец от типа "направи си сам" с приходи за миналата година от 106.4 млн. лв. В същото време загубата за 2013 г. е 16.2 млн. лв. и е пораснала за една година от 13.1 млн. лв. Непокритата загуба от минали години е над 37 млн. лв. Дружеството има и сериозни задължения, се вижда от финансовия отчет за 2013 г., когато те са в размер на 88.8 млн. лв. Най-голямата част са към финансови институции. През април тази година българското дружество на Baumax е заложено срещу нов заем пред "Райфайзен банк интернешънъл".

Причините да се стигне до тази продажба по спешност трябва да се гледат от няколко страни. На микрониво веригата не можа да се пребори с пазара, конкуренцията и средата и да излезе на печалба. В момент на криза, когато потреблението се свиваше, пазарът на имоти падаше, а с това и строителството, компанията беше поела курса на бързо разрастване и големи инвестиции. Последните два-три магазина бяха отворени в момент, в който бизнесът очевидно не можеше да изплува. Представители на пазара коментираха, че би било по-добре Baumax да беше забавил малко някои от обектите, като втория в София например. Като друг проблем се смятат високите наеми, които компанията плаща за имотите, които не са нейни. В структурата на разходите наемите заемат над 12% през 2013 г.

Проблем, който идва от спецификата на пазара и е валиден за всички вериги "направи си сам", е конкуренцията на строителните борси и по-малки самостоятелни търговци. Първите работят изцяло на светло, докато при вторите една част от бизнеса е все още в сивата икономика.

Главата на рибата
Но много по-значими са проблемите на централно ниво, които мъчат веригата не само в Австрия, но и в останалите държави, на които присъства. От няколко години Baumax се бори с финансовото си затъване, падащия си бизнес и задлъжнялостта към банките, която расте след всеки следващ план за преструктуриране. За причини се посочват прекалено бързото разрастване на несигурни пазари (в това число България) и инвестиране по време на криза. По последни данни за състоянието на групата през 2013 г. общият оборот е намалял с над 5% до 1.13 млрд евро. Загубата само в Австрия е 153 млн. евро. EBITDA на групата е 10 млн. евро. Заради други ефекти в размер на 94 млн. евро (хеджиране на риска и преоценка на имотите) групата е на загуба от 189 млн. евро. Общата задлъжнялост е близо 1 млрд. евро и годината е завършила с отрицателен собствен капитал от 123.6 млн. евро.
Под натиска на финансиращите институции - 35 банки, лизингови дружества и фирми за имоти, още през 2012 г. беше разработен план за преструктуриране, който до момента беше ревизиран два път, а срокът за неговото реализиране - удължаван. Последно в края на април на компанията беше поставен нов: до края на 2016 г. групата трябва да е здрава и на крака. Като условие Baumax трябва да се раздели с губещите си звена, каквито са България, Румъния, Турция, Хърватия. Преди дни 15-те обекта на Baumax в Румъния станаха собственост на френската група Adeo, която е най-голямата в Европа "направи си сам" компания и притежава веригата Leroy Merlin. Излизането от Турция и Хърватия също се подготвя.

Банките искат още собственикът на веригата - Карлхайнц Есл, който е известен меценат и собственик на една от най-големите частни колекции в Австрия, да инжектира свои средства. Есл вече обяви намерението си да продаде колекцията, а купувачът трябваше да е държавата. Тя обаче се отдръпна и сега реализацията на картините трябва да стане на свободния пазар.

Първо идваха, сега си отиват
Дори и да не стане веднага, а до края на годината или до началото на следващата, Baumax реално е казала "чао" на българския пазар. Само за няколко месеца това е втората международна верига в този бранш, която си тръгва. Наскоро беше завършена сделката за продажба на германската Praktiker, чиито магазини станаха собственост на "Технополис". Чуждите играчи си тръгват, като обикновено причината е някъде нагоре - грешни решения и непремерени ходове на централно ниво. Истината обаче е, че ако българският пазар беше доходоносен и бизнесът им имаше печалба на местно ниво, големите чужди вериги нямаше така лесно да си тръгват от него. И това не е изолиран случай, а вече тенденция. След като изграждаха, сега част от тях започват да разграждат.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

Настроиха супермаркети с голяма лакомия, доведоха десетки хиляди българи до фалит, а сега искат и да продадат творенията си. Трябва да ги задължим да си ги съборят и да пометат след себе си.

14.07.2014 15:47:04

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.