• 20 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8036
  •  GBP / BGN 2.2826
  •  CHF / BGN 1.9846
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 16°C

Богиня и на 60 години

Богиня и на 60 години

/КРОСС/ Тя има повече филмови роли от Брижит Бардо и е най-популярният посланик на Франция по пътищата на света. Citroen DS е единствената кола, получила привилегията да бъде наричана Богинята. Не само заради името DS, което на френски се произнася Deesse и означава точно това - богиня. 

Вече шест десетилетия тези две букви са свещени за франкофилите сред автомобилните почитатели и са код за изтънчена естетика и техническа авангард. Моделът DS се превърна в символ не само на Citroen, но и на цялата френска индустрия, и донесе на своя производител славата на компания, която налага екстравагантни форми и върхови иновации.

Едва ли има друга кола, която е накарала известен философ да се изказва за автомобила не като за общо понятие. Ролан Барт посвещава текстове на DS и описва модела на „скулптура", която поставя „началото на нова феноменология на сглобяването".

Той не е единственият развълнуван от футуристичния дизайн на лимузината Богинята пада от небето в ръцете на хората точно преди 60 години (на 5 октомври 1955 г.) на парижкия автосалон. Публиката е в захлас. Още в деня на световната премиера са капарирани 12 хиляди екземпляра. Това е един от първите следвоенни автомобили, който скъсва с традицията на трапецовидните понтонни каросерии и с голямата остъклена площ пропуска щедро светлина в купето. Изведнъж всички други коли започват да изглеждат остарели.

Запленени от френската машина са не само купувачите, но и взискателните автоексперти. В специализираната преса се появяват заглавия като „Целият свят говори за DS" и „Още днес можем да се наслаждаваме на техника от бъдещето".

Комплиментите са провокирани не само от изваяните форми, които създава дизайнерът Фламинио Бертони, но и от техническите нововъведения на конструктора Андре Льофевр в дългата почти 4,90 м лимузина. Това е първият масов автомобил с предни дискови спирачки и спирачна система с два независими кръга. Елегантният волан с една спица командва серво-усилена кормилна система. Непозната дотогава е автоматизираната скоростна кутия, при която хидравликата автоматично активира съединителя, а предавките се сменят ръчно от водача. Запазена марка за DS е самонивелиращото се хидропневматично окачване, което осигурява изключително комфортно возене. С помощта на сгъстен въздух височината на каросерията остава независима от натоварването и препятствията на пътя. Благодарение на това окачване държавната лимузина DS спасява живота на френския президент генерал Шарл дьо Гол в атентат през 1961 година. Тогава куршумите връхлитат автомобила и пукат една от гумите, но той продължава да се движи на три колела с помощта на хидропневматиката.

Още по онова време Citroen започва да използва модерните днес леки материали. DS тежи само 1300 кг - учудващо малко за почти петметрова лимузина. Капаците на двигателя и багажника са от алуминий, покривът е изработен от подсилената със стъклени влакна материя GFK. Богинята разполага и с осветление в завои, макар че тогава не са били наричани светлини След последния фейслифт през 1967 г. колата получава двойни фарове зад общо стъкло, като вътрешните са свързани с кормилното управление. През целия си жизнен цикъл от 1955 до 1975 година DS се продава добре във Франция, но не чак толкова успешно зад граница. При лансирането си моделът се задвижва от 1,9-литров двигател със 75 конски сили и четиристепенна скоростна кутия, като развива 140 км/ч. Въпреки липсата на големи мотори DS може да се похвали с успехи в автомобилни състезания като рали „Монте Карло". Преди 60 години колата се продава нова за 12 350 дойче марки - колкото струва Mercedes Ponton 220 S. Днес запазените екземпляри се котират шесткратно по-скъпо на пазара за олдтаймери, а цените на кабриото DS са космически, тъй като са сглобени само 1365 бройки. Богинята участва в повече от 1000 филма, като вози звезди като Ален Делон, Катрин Деньов и Луи дьо Фюнес, отбелязва Труд".

За 60-годишния си живот DS се превърна в емблема на френското машиностроене - както свръхзвуковите самолети Concorde и бързите влакове TGV. Днес двете сакрални букви вече са самостоятелна автомобилна марка, под която Citroen произвежда на най-ексклузивни-те си автомобили DS3, DS4 и DS5. Това са наследниците на Богинята.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.