• 11 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6811
  •  GBP / BGN 2.2375
  •  CHF / BGN 2.0905
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

ЧЕЗ призовава за справедливо определяне на цените на електроенергията

ЧЕЗ призовава за справедливо определяне на цените на електроенергията

/КРОСС/ ЧЕЗ предлага по-балансирано разпределение на дяловете на различните участници във веригата производство-доставка на електроенергия. Компанията призовава за прозрачно, справедливо и равнопоставено определяне на цените на електроенергията, се посочва в изявление на ръководството на компанията.

През последните години делът на ЧЕЗ в крайната цена на електроенергията непрекъснато се понижава - от 13% през 2006-2007 г. до 0,9% в момента. С трите си решения през миналата година Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) понижи дела на ЧЕЗ с 90%. Същевременно делът на НЕК, ЕСО и производителите бе увеличен с 11% и в момента е 82,45% от крайната цена. Подобно неравнопоставено преразпределяне на дяловете на участниците във веригата противоречи на основния принцип в ЕС, където всички части на веригата се развиват балансирано. По този начин се нарушават и интересите на потребителите, тъй като в момента минималният дял на ЧЕЗ в цената е недостатъчен за поддържането и модернизацията на най-голямата електроразпределителна мрежа в страната, с дължина 60 хил. километра, която обслужва над 3 милиона български граждани.

С обявеното намерение ЧЕЗ призовава делът й във веригата да бъде възстановен до равнище, което ще й позволи да развива мрежите и да подобрява обслужването.

Като отговорен инвеститор ЧЕЗ е длъжна да информира регулатора, институциите и клиентите какво е необходимо да се направи и какви са неотложните нужди от инвестиции в електроразпределителната мрежа в Западна България. Експертни оценки показват, че за да се постигне в оптимални срокове европейско качество на услугата в Западна България трябва да бъдат влагани по 150 млн. лева годишно. Запазването на сегашния минимален дял на ЧЕЗ в крайната цена ще ограничи възможностите за инвестиции, ще доведе до забавяне на развитието и обновяването на мрежата и ще направи невъзможно дългосрочното поддържане на вече достигнатите показатели.

Допълнително с последното ценово решение от 31 декември 2013 г. ДКЕВР намали признатите технологични разходи на електроразпределителното дружество от 10% на 8%, докато реалното им ниво е 11,98%. Компанията ще заяви намалени нива на технологичен разход спрямо реално отчетените - а именно 11.5%. Благодарение на направените инвестиции в електроразпределителната мрежа в размер на 728 млн. лева в периода 2005-2013 г. ЧЕЗ успя да намали технологичните си разходи от 21,52%, на 11,98%. Ценовото заявление на дружеството ще цели покриване и на присъщите разходи за осъществяване на дейността, както и на тези които ще възникнат в следствие на въвеждането на баласиращия пазар, които са в размер на 6,39 млн. лева за „ЧЕЗ Разпределение България" и 34 млн. лева за „ЧЕЗ Електро България".

Освен това компанията трупа нетни загуби, тъй като снабдителното дружество „ЧЕЗ Електро България" продава електроенергия на по-ниски цени от тези, на които я купува от НЕК. В същото време продължава да се игнорира проблема с некомпенсираните разходи за закупуване на енергия от ВЕИ.

През последната година общият финансов резултат на ЧЕЗ като инвеститор в България за 2013 г. е отрицателен - загуба в размер на 55,4 млн. лева. Компанията не само няма свръхпечалба в България, но дори не е започнала да си възвръща първоначалната инвестиция за придобиването на трите електроразпределителни дружества в Западна България и ТЕЦ Варна.

От стъпването си в България през 2005 г. ЧЕЗ е инвестирала и внесла в бюджета на страната над 2,2 млрд. лева. Те включват 1,8 млрд лева инвестиции за закупуването на ТЕЦ Варна и трите електроразпределителни дружества в Западна България и вложения в развитието на мрежите и услугите. Компанията е внесла и 474 млн. лева преки и непреки данъци в бюджета на страната за периода 2005-2013 г. С извършените инвестиции ЧЕЗ обнови 30% от електропреносната мрежа, намали броя на непланираните прекъсвания на клиент за една година с 42% за периода 2009-2013 г., присъедини 70 000 нови клиенти и предлага близо 100 вида услуги.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.