• 19 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8036
  •  GBP / BGN 2.2826
  •  CHF / BGN 1.9846
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 17°C

Всяко трето семейство без официален брак

Всяко трето семейство без официален брак

/КРОСС/Семейството в България не се намира в криза, то е жива институция, която възпроизвежда живот.

С тзи думи Деян Петров даде старта на кампанията "Да бъдеш Баща".

В инициативата се включват десет неправителствени организации. Фокус на кампанията е ползата от активното участие на бащата в живота на децата и семейството, за създаване на семейна среда без насилие и пълноценно развитие на детето.

Кампанията ще продължи до септември 2016 г.

Семейството у нас не е в криза, категоричен бе Петров. Той обаче посочи, че се наблюдават много промени в семейните модели, които са резултат на социална динамика, интензивни темпове и разнообразието в обществото.

Международни статистики показват, че всеки 4 на 5 мъже стават бащи в ранен или късен етап, като ролята на бащата не е една. Бащите и майките не са взаимно заменяеми, те влияят по различен, но еднакво важен начин за развитието на детето.

Данните от национално представително изследване за родители на деца до 17 години, което е проведено в рамките на кампанията, насочена към истинското бащинство показват, че съвременното българското семейство масово включва баща, майка и едно дете. Ролята на бабите, дядовците и като цяло намесата на роднините става все по-малка. Изследването показва също, че семействата, които не са сключили официален брак у нас са около 30%. Следователно все повече деца се раждат в среда на семейни отношения, които не са официални.

Предизвикателства, които родители споделили в проучването са усещане, че винаги са назад и не им стига време за децата, партньора и семейните дейности. Това създавало напрежение в тях и усещане за несигурност в социалната среда.

Образът на отдаден баща, който се включва все повече във всекидневните грижи за децата започва да среща доста по-широка обществена подкрепа в сравнение с 30 години, става ясно още от допитването. И майки и бащи заявяват, че все повече ролята на майката не е само ролята на домакинята, а тази на бащата-на носещия пари в семейството. Семействата са изправени да вървят все повече към партньорски взаимоотношения, посочи Петров. Въпреки общественото признание на по-отдадения баща, все още може да се види, че делът на бащите, които се включват във всекидневните грижи за семейството е значително по-нисък от този на майките. С не голяма изненада бащите се включват повече в спорта и игрите на детето. Осигуряване на прехрана на семейството е част от пречката бащите да се включват в помощта за всекидневните грижи, каза още координаторът на кампанията.

Цвета Брестничка, председател на УС на асоциация "Родители" заяви, че основната цел на кампанията е да съдейства за разнообразни възможности бащите да се включват в живота на децата по активен начин. Основна цел е семейна среда без насилие.

Брестничка подчерта, че по много причини ролята на бащата не присъства в живота на децата. Тогава, обаче е редно другите мъже в техния живот да осъзнаят ролята си на ментори и закрилници. Тя поясни и това, че кампанията цели да промени областта на професионалната грижа на децата, хората, които са ангажирани с образованието и здравеопазването им. Инициативата цели още да се създадат инструменти, с които тези специалисти да работят еднакво добре и с двамата родители. Предвижда се и работа на терен за подкрепа на активното бащинство посредством стимулиране на мъжкото включване в живота на детската градина и училище.

Съществуват изследвания, които потвърждават, че бащите имат уникално влияние върху всеки един аспект от развитието на детето, каза от своя страна Луиза Шахбазян от Фондация ПИК. Така например децата, чиито бащи изпълняват ролята си активно са по -здрави, имат повече успехи в училище, повече приятели, а по-късно напредък в кариерата и семейните си отношения.

Шахбазян обясни още, че когато бащите играят с децата си те страдат по-рядко от депресия и тревожност, а отношенията между майката и бащата създават моделите, които децата им ще следват в бъдеще.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.