• 08 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8167
  •  GBP / BGN 2.2794
  •  CHF / BGN 2.0019
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 13°C

Задава се глад за специалисти във всички сфери

Задава се глад за специалисти във всички сфери

/КРОСС/ В следващите между 7 и 10 години пазарът на труда в България ще изпита критичен недостиг на специалисти във всички сфери.

Мрачната прогноза направи образователният министър Красимир Вълчев във Варна. Младите хора, които ще навлизат на пазара на труда, ще бъдат едва две трети от тези, които ще излизат от него.

"Най-големият недостиг ще бъде на технически кадри с професионално и висше образование и там ще бъде най-голямата обществена и икономическа загуба", предупреди министърът.

През последните години се отчита недостатъчно търсене на инженерно-техническо образование, както в професионалното, така и във висшето образование. Затова МОН разработва политики, насочени към привличането на повече деца и студенти в тези професионални направления.

Според Вълчев, все по-малко ученици решават да държат матури по математика, физика и химия.

Той изнесе данни, че по математика се явяват едва 2000 ученици, над 200 по химия и по физика, и не могат да бъдат захранени инженерно-техническите и природоматематическите, дори икономическите специалности.

Министърът коментира още, че основно предизвикателство пред образователната система и родителите е да бъдат накарани децата да четат. По думите му четенето от екрани не благоприятства по-задълбоченото четене, смята Вълчев. Той обясни, че изграждането на функционална грамотност става с четене, решаване на задачи и чрез провокиране на децата да учат извън училище.

Вълчев коментира и нововъведенията при Националното външно оценяване след четвърти клас.

Диктовката от аудиофайл не трябвало да притеснява никого, защото щяла да е достатъчно бавна, съобразена с нивото на децата.

Веднъж ще се изчете целия текст, след това на смислови части с повторения, дикцията на четящия ще бъде ясна.

Министърът каза, че от външното оценяване след четвърти клас не зависи бъдещето на децата.

"Най-важното е да се анализират резултатите на училищно ниво, да се видят къде са дефицитите и да се работи с тях. Не искам добри резултати от външното оценяване, а искам всяко училище да прави усилия да преодолява образователните трудности на децата и да работи с тях съобразно дефицитите им", уточни Вълчев.

Министърът коментира също, че се обсъжда въвеждането на задължителна предучилищна подготовка на децата на четири години.

В момента 78% от децата на тази възраст са записани в системата на предучилищното образование. При петгодишните този процент е 91, а при шестгодишните - 92-93 на сто. Проблемът е, че от необхванатите деца три четвърти са от семейства, които нямат отношение към образованието и чиито майчин език не е български.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.