• 19 Май 2019 |
  •  USD / BGN 1.7507
  •  GBP / BGN 2.2328
  •  CHF / BGN 1.7334
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София -2°C

Средиземноморската диета - заслужава ли си?

Средиземноморската диета - заслужава ли си?

/КРОСС/ Средиземноморксата диета… Чуваме непрекъснато от медии и различни специалисти за ползите й за здравето. И все пак въпросът, който най-вероятно ви вълнува е дали е полезна?

Какво представлява средиземноморската диета?

Средиземноморската диета е базирана върху кулинарните традиции на остров Крит в Гърция и южните части на Италия (затова често се нарича и "Критска диета") от 60-те години на ХХ век. По това време хората в тези части на Европа са имали едни от най-ниските нива на хронични заболявания и най-висока средна продължителност на живота в света.

Както може би се досещате, тук не говорим точно за "диета", а по-скоро за цялостен начин на хранене и живот на хората от Средиземноморието. Затова и няма строги правила по отношение на това кои храни са изключени извън диетата.

Фокусът е поставен по-скоро върху това какво трябва да се включи. Това са най-вече растителните храни и полезни мазнини като зеленчуци, плодове, бобови растения, пълнозърнести храни, зехтин, ядки, семена и др. Употребата на свежи билки и подправки е препоръчителна.

Позволени са и умерени количества (само няколко пъти седмично) риба, морски дарове, птиче месо, яйца и млечни продукти като сирене и кисело мляко. Червеното месо обикновено не се препоръчва в средиземноморската диета, или ако присъства, то е в минимални количества (нещо, с което аз не съм съгласен).

Може да се обобщи, че това е диета за хора, които обичат да си доставят удоволствие чрез храната. Важно е всичко да се консумира в умерени количества. Крайните лишения не са препоръчителни. Дори и червеното вино е позволено (отново в умерени количества - около чаша на ден)! Физическата активност и храненето на маса със семейство и приятели също са част от средиземноморския начин на живот.

Как изглежда едно примерно меню?

Обикновено в средиземноморската диета се включват три хранения дневно:

• Закуска: кисело мляко с пресни плодове, овесени ядки и семена;

• Обяд: сьомга с гръцка салата (фета сирене, домати, маслини, краставици и лук);

• Вечеря: постна лазаня с леща и гарнитура от сотирани зеленчуци.

Предимства на средиземноморската диета

• Сравнително лесна за спазване поради големия избор на храни;

• Няма строги правила за изключване на цели групи храни;

• Осигурява сравнително висок прием на витамини, минерали, антиоксиданти, фибри и други важни хранителни вещества;

• Зехтинът, сьомгата и ядките в диетата набавят полезните за сърцетомононенаситени мазнини и омега 3 мастни киселини;

• Пълнозърнестите храни, както и пресните плодове и зеленчуци обикновено отнемат повече време за храносмилане, което предотвратява резки пикове и спадове в кръвната захар;

• На практика в диетата липсва прием на бяла захар, трансмазнини и рафинирани храни;

• Ползите за здравето й са добре документирани от редица научни изследвания - диетата намалява риска от сърдечни заболявания, диабет тип 2, Алцхаймер, Паркинсон и др.

Недостатъци на диетата

• Не се казва нищо за големината на порциите, а се споменават единствено думи като "умерен прием";

• Приемът на протеин е нисък (около 15%), което не я прави подходяща в съчетание със силови тренировки;

• Ниската консумация на червено месо и яйца може да доведе до недостиг на хранителни вещества (например желязо и холин);

• Ядките, зехтинът, пресните плодове и зеленчуци, рибата и морските дарове са сравнително скъпи за българския стандарт.

 

И от всичко казано дотук изглежда, че средиземноморската диета е добра опция за тези от вас, които просто искат да поддържат добро здраве. Но ако целта ви е отслабване и искате наистина сериозни резултати, тази диета не е подходяща за вас. Както знаете горенето на мазнини е точна наука и количествата ни интересуват - "умерен прием" от това или онова не ни казва много.

Освен това, ако тренирате с тежести, приемът на протеин от едва 15% е крайно недостатъчен. Протеинът ще осигури на тялото ви необходимите аминокиселини, за да постигнете добри резултати.

 

реклама
ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • реклама
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2019 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.

int(1)