• 10 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6811
  •  GBP / BGN 2.2375
  •  CHF / BGN 2.0905
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Войната на футболните марки ще е за $6 млрд.

Войната на футболните марки ще е за $6 млрд.

/КРОСС/ През 1956 г., в навечерието на летните олимпийски игри в Мелбърн, спортният свят става свидетел на първите в историята спонсорски сделки. Техен инициатор е Хорст Даслер, синът на основателя на „Ади­дас" - Ади. Младият предприемач току-що е осъзнал, че няма по-добра реклама за продуктите на семейната фирма от това те да бъдат носени от състезатели по време на турнира в Австралия. А в замяна спортистите да получават суми под формата на хонорари.

Близо 60 г. по-късно производството, популяризирането и продажбата специално на футболни артикули са се превърнали в мащабен бизнес, чийто годишен оборот е около 6 млрд. долара. Лъвският пай от него се държи от „Адидас" ($2,4 млрд.), следван от американския гигант „Найк" ($2 млрд.). Двата концерна ще влязат в директен сблъсък и по терените в Бразилия на предстоящия мондиал. А изходът от него може да заздрави или пренареди позициите на пазара с футболна екипировка, пише "Преса".

Съвсем доскоро „Адидас" бе смятана за марка №1 в най-популярния спорт, чиято хегемония трудно може да бъде застрашена. От 1970 г. компанията, базирана в германското градче Херцогенаурах, неизменно е партньор на ФИФА при организирането на световните първенства. Едно от основните задължения на фирмата е да произвежда официалната топка на турнира. За Мондиал 2014 моделът ще се казва „Бразука" (жаргон, означаващ „бразилски начин на живот"). Наскоро „Адидас" и ФИФА продължиха сътрудничеството си до 2030 г. За всеки четиригодишен цикъл между отделните турнири компанията инвестира 70 млн. долара в реклама и разработване на нови продукти.

На форума в Бразилия компанията с прословутите три ленти ще бъде представена от 9 отбора. Сред тях са шампионът Испания и два от фаворитите за титлата - Германия и Аржентина. Лидерът на „гаучосите" Лионел Меси е и най-разпознаваемото рекламно лице на „Адидас", откъдето плащат на голмайстора по 11 млн. долара годишно.

Големият му съперник както на футболния, така и на маркетинговия терен е асът на „Реал" Мадрид и Португалия Кристиано Роналдо. От години той е основният рекламен коз на „Найк", който го обгрижва с 12,5 млн. долара на сезон.

Всъщност американският концерн започва да се занимава със „сокър" чак след домашното световно през 1994 г. За две десетилетия компанията регистрира огромен прогрес на футболния пазар и на мондиала в Бразилия ще бъде производителят с най-много представители - 10. Сред тях са домакините от „селесао", родината на играта Англия, вицешампионът от последния форум Холандия, Португалия на Роналдо и френската селекция.

Колкото и странно да изглежда на пръв поглед, именно „петлите" са отборът с най-доходоносна рекламна сделка за екипировка. Французите печелят по 57 млн. долара от „Найк" на година, докато бразилците например вземат по $34 млн. Най-ценният тим в колекцията на „Адидас" е Германия ($35 млн.). Само за 2014 г. „Найк" ще похарчи 400 млн. долара за футболно спонсорство в опит еднъж завинаги да катурне германския си конкурент от трона му.„Адидас" и „Найк" държат 75% от пазара на футболна екипировка в световен мащаб. На трето място е „Пума", с чиито фланелки на мондиала ще играят осем отбора. По традиция компанията се ползва с огромно доверие сред африканските отбори. Четири от петте участника от Черния континент на финалите - Алжир, Камерун, Гана и Кот д'Ивоар, ще бъдат с „Пума".

На първенството в Бразилия ще има и представител на „Джома" - испанската фирма, която отскоро облича българския национален отбор и „Левски". На световното нейни продукти ще ползва Хондурас.

При всички положения резултатите от мондиала ще са особено важни за всички производители на футболна екипировка. Големите компании ще се опитат да запазят (или разменят) позициите си на пазара, по-малките ще пробват да се намърдат между гигантите. А потенциални клиенти, както винаги, няма да липсват. По данни на ФИФА над 300 млн. души играят футбол в световен мащаб, а 1 млрд. го гледат редовно по телевизията.

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.