• 20 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8036
  •  GBP / BGN 2.2826
  •  CHF / BGN 1.9846
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 16°C

Цените на горивата могат да бъдат много по-ниски

Цените на горивата могат да бъдат много по-ниски

/КРОСС/ Не случайно сега просперират главно отрасли, в които държавата или нейни проекции се месят по-малко, казва пред "Сега" бившият министър на икономиката Трайчо Трайков.

 

- Г-н Трайков, как намирате цените на горивата? Защо цената у нас, без акциз и ДДС, продължава да бъде една от най-високите в ЕС?
- Във всеки случай не е защото не разполагаме с петролни кладенци. Причината е, че е лесно да се блокират пазарните механизми, а органът, призван да съблюдава спазването им - КЗК - не успява или не желае да реагира. От комисията обясняват, че нямат механизми да спазват закона, а всъщност имат страховити правомощия - глоби до 10% от оборота за компании нарушителки и до 50 хил. лв. за служители, които лъжат или прикриват информация, обиски, проверки на компютри. Всъщност КЗК веднъж констатира наличието на картел през 2012 г., но след получаването на допълнителни разяснения от заподозрените нарушители заяви, че нямало проблем. Всичко приключи с предписание да не се публикуват цените на едро в интернет.
В момента КЗК е с изтекъл мандат и предстои Народното събрание да избере нов състав. Това по мое мнение е един от най-важните органи в страната, от чиито решения зависи да се спре корупцията при обществените поръчки, потребителите да не плащат картелни надценки, а инвеститорите да са спокойни, че правилата на играта са еднакви за всички.
Ако се върнем към горивата - дори по сметките на външни наблюдатели като мен излиза, че цените могат да бъдат поне с 20-40 стотинки на литър по-ниски. Показа го и фактът, че една бензиностанция с такива цени може да преобърне пазара в цял голям град като Варна.

- Външен мениджмънт или приватизация трябва на "Топлофикация-София", за да започне да излиза на печалба и да реши проблема с неясните сметки и събираемостта?
- Външният мениджмънт като решение е с ограничен ефект в ситуация на висока задлъжнялост на дружеството и нужда от инвестиции, а приватизацията се счита за политически неприемлива. Междинният вариант е концесия и това е всъщност предложението на консултанта и на работната група, които са проучвали въпроса през последните година-две.

- Колко скоро може да се направят тези промени?
- Процесът може да започне сравнително бързо, особено след като беше подписано споразумение за разсрочване на задълженията на "Топлофикация" към БЕХ в размер на около половин милиард лева. В това споразумение е предвидено, че евентуалният бъдещ концесионер трябва да изплати накуп 200 млн. лв. при влизане в дружеството. Основният риск е свързан с негативния опит от концесията за "Софийска вода". Но моето впечатление е, че и кметският екип, и мнозинството в общинския съвет са амбицирани тази концесия да се направи както трябва.
Въпросът по-скоро е какви кандидати ще има. Дружеството има потенциал въпреки начина, по който изглежда сега, а има и тенденция за повишаване на събираемостта. Съвсем различно ще изглеждат нещата обаче, ако клиентите плащат точно колкото потребяват и потребяват точно колкото искат. За това са необходими сградни инсталации с индивидуални топломери, както е в новопостроените сгради. За старите сгради трябва реконструкция, която може да се финансира и по програмата за саниране. Тогава и сметките ще са по-ниски, и няма да може да се краде. Заедно с кмета препоръчахме на ръководството на дружеството да разясняват и помагат на клиентите си в този процес, въпреки че според тях хората не искали да им се рови по къщите.

- Може би, ако кампанията идва от дружеството, има риск да бъде приета с недоверие...
- Именно недоверието е основен проблем. Но то идва точно от факта, че хората не са сигурни, че получават справедливи сметки. Това се решава с технически средства и с начина на работа с клиентите. В тази връзка поискахме да се следи и изрично да се предупреждават хората с висящи задължения, преди да се премине към съдебна фаза, както и да не се допускат абсурдни начисления на съдебни разноски към иначе малки задължения.

- Възможна ли е промяна на концесионния договор на "Софийска вода", за което спомена наскоро столичният кмет Йорданка Фандъкова?
- Изглежда, че никой не харесва този договор, но има различие в мненията как да се постъпи. Част от съветниците искат моментално прекратяване, а други - повечето - им опонират, че това е свързано с огромни разходи за неустойки. Затова се търси вариант условията да се променят стъпка по стъпка и от време на време това се случва. Все още, например, се търси съгласие между общината и концесионера за изграждане на малки ВЕЦ.
Факт е обаче, че загубите по мрежата намаляват бавно, а цената расте. От енергийния регулатор се очаква да намери баланс между необходимите инвестиции и цената. Все пак София е облагодетелствана от природата по отношение на водоснабдяването и сравнително малки инвестиции би трябвало да водят до голям ефект, за разлика от други градове, където са необходими скъпоструващи и енергоемки помпени съоръжения.

- Какви са възможностите за ръст на БВП до 4.5%? Преди дни ЕК прогнозира значително по-нисък растеж на икономиката ни.
- Прогнозите винаги трябва да се приемат предпазливо. Те се базират на тенденции и допускания и затова се ревизират, когато има промяна в тях. Затова обективно важно е не конкретното число, а аргументацията на изчислението му. Факторите, които помогнаха за добрия ръст през 2015 г., са почти изцяло външни и остават валидни и през тази година, с изключение на един - европейските средства. Миналата година беше край на период с ударни плащания по проекти, докато през 2016 г. се подготвят новите проекти. Другите два важни фактора - евтиното евро и евтиният петрол - ще останат валидни. Евтиното евро увеличава износа както към трети страни, така и към износители от ЕС, а евтиният петрол и газ оставят близо милиард лева годишно в сметките на компаниите и хората, дори и когато част от тях се присвояват по веригата. Тези пари могат да се използват за повишено потребление и инвестиции.
Отделно, миналата година беше рекордна за компаниите от отбранителния сектор, дори и хронично проблемният ВМЗ беше затрупан от поръчки. Не мисля обаче, че искаме да продължи причината за тази конюнктура, тъй като това вкарва проблеми в България по друга линия - бежанци, глобална несигурност и т.н.

- Но докога можем да разчитаме на такива външни фактори, без да полагаме особени усилия?
- Основният резерв е в подобряването на правосъдната и пазарна среда. Не случайно сега просперират главно отрасли, в които държавата или нейни проекции се месят по-малко - експортно ориентираните метали, поддоставчици на западни фирми, като например автомобилни компоненти, ИТ и аутсорсинг. Докато всеки скандал, предизвикан от съда или държавен орган, отеква по посолства, търговски камари и международни медии и разгонва инвеститорите.

- Как намирате сделката за "Химко-Враца"?
- Това, което е останало, очевидно трябваше да се продаде. Не мога да коментирам цената, защото тя изглежда ниска, но някой дава ли по-висока? Преценката е в ръцете на назначен от съда синдик, а при подозрения за нередности опираме пак до службите и правосъдието. Алтернативата е идеята от времето на Орешарски - държавата да купи активите, да инвестира във възобновяване на производството, да го фалира и пак да го продаде по-късно. Срещал съм се с бивши служители на завода, които смятаха, че технически е възможно възобновяване на производството, но с твърде много средства и твърде много условности. За да е жизнеспособно предприятието, са необходими сравнителни предимства, като например газ, който да е по-евтин от този за конкуренцията, което отдавна не е така и засега не се очертава.

- В този смисъл как гледате на идеята за газов хъб и ще доведе ли той до конкурентна цена?
- Подходът към този проект е по-добър, отколкото при "големия шлем", тъй като ЕК е въвлечена в процеса, и първо се мери, а после - реже. В този смисъл има шансове, макар и може би не много големи, проектът да се реализира. Доста са необходимите условия - желание и възможност на "Газпром" да инвестира по пазарните правила, доставки по южния коридор през Гърция и/или Турция. Допълнителна възможност би дошла и при положителен резултат от проучванията в Черно море. Ако проектът бъде добре обоснован, той ще намери и желаещи да го финансират. 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.