- 29 Март 2024 |
- USD / BGN 1.8091
- GBP / BGN 2.2873
- CHF / BGN 2.0027
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 10°C
Петър Кичашки: БДЖ – социалната изолация като държавна политика
12 Януари 2015 | 19:38
/КРОСС/ „БДЖ не може да бъде фокусирана само около печалбите. Нерентабилните линии са разбираем, но неприемлив аргумент за една държавна компания. Ако БДЖ беше частна компания, която не изпълнява обществени функции, а се грижи за печалбата си, това щеше да е сравнително оправдано, но ситуацията не е такава. БДЖ трябва да изпълнява своите социални функции", каза изпълнителния директор на Института за модерна политика Петър Кичашки в интервю за БНР.
„Да се закрият линии, които осигуряват функционирането и пълноценното съществуване на малките населени места, е престъпление. Логиката, че което не е печеливше, трябва да бъде закрито, е валидна при чисто пазарни отношения. Но според Конституцията България е социална държава. Освен че е елемент от националната сигурност, железопътният транспорт е и инструмент за изпълнение на социалните задължения на държавата", добави той.
„Много лесно е да седнат едни хора в кабинетите си на жълтите павета и да направят анализ, че из тези малки населени места има и други видове транспорт. Но другите видове транспорт не са по джоба на тези изолирани и хронично бедни малки населени места. Вместо да се бори със социалната изолация, държавата се превръща в проводник на тази изолация", каза още той.
„Има и нещо друго, което намирам за важно. В последните години държавата е на загуба, нали така? Във всеки бюджет в последните години виждаме ясна тенденция на бюджетен дефицит, т.е. държавата харчи повече, отколкото събира. Но не сме тръгнали да закриваме държавата, защото е на загуба, нали? По същия начин не можем да закрием БДЖ и да се отречем от социалната му функция. Когато има желание това предприятие да е на печалба, нека управляващите инвестират в него, нека го превърнат в конкурентно на автобусния транспорт. Вместо да се прави това, те закриват, защото е по-лесно. Дайте и държавата да закрием, тогава ще е още по-лесно", отбеляза Кичашки.